Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två skärmar, en dator - DVI-Switch?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Köping
  • 2006-03-24 15:08

Hej alla,

Är det någon som vet vart man kan få tag på en DVI-Switch till min nya Mini. Vill ha så att jag inte behöver koppla ur och in mellan två olika DVI kablar. Har en DVI-Video adapter (Apple) och en DVI kabel till min Samsung TFT-skärm. Lite omständigt att behöva stänga av och byta kabel då man ska titta på film/tv och sedan stänga av den igen då man ska använda datorn igen.

Allt skulle lösa sig om jag bara hade en switch så jag lätt kunde byta mellan de olika apparaterna. Dessutom så sliter det ju mindre på DVI utgången på min dator...

Tacksam för svar

/kevlu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 15:36

Oh, de flesta DVI-switchar är för "många till en" inte "en till många", dvs flera datorer till en skärm och inte en dator till flera skärmar.

GEFEN gör dock de mesta vad gäller konvertrar och switchar. Kolla med dem!

http://www.gefen.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 15:38

Svara själv på frågan:

http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=1403

Men den var inte gratis….3000 kronor i värsta fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 15:41

Ovan hade även bara stöd för DVI-D inte DVI-I som du efterfrågar tror jag…

Ursprungligen av kevlu:

Hej alla,

Är det någon som vet vart man kan få tag på en DVI-Switch till min nya Mini. Vill ha så att jag inte behöver koppla ur och in mellan två olika DVI kablar. Har en DVI-Video adapter (Apple) och en DVI kabel till min Samsung TFT-skärm. Lite omständigt att behöva stänga av och byta kabel då man ska titta på film/tv och sedan stänga av den igen då man ska använda datorn igen.

Allt skulle lösa sig om jag bara hade en switch så jag lätt kunde byta mellan de olika apparaterna. Dessutom så sliter det ju mindre på DVI utgången på min dator...

Tacksam för svar

/kevlu

Undrar hur lätt det här kommer gå.. Att köpa en DVI-splitter är inga problem, finns tex på dustin hyfsat billigt: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010088812

Men förmodligen fungerar Apples s-video-adapter (som jag förmodar att du menade) så att grafikkortet känner av när det är inkopplat och anpassar sin utsignal till det. Matrox hade en liknande lösning på sina Dualhead-kort. Om DVI-splittern kan göra samma sak är tveksamt.

Ett samtal till Apple kan nog vara på sin plats innan köp iaf.

  • Medlem
  • Köping
  • 2006-03-24 20:25

Tack alla för era svar...

Lite kostsamt för min plånbok vill jag säga. Behöver verkligen ingen splitter utan bara en switch så att jag slipper gå bakom datorn för att byta kabel stup-i-kvarten. Har inte behov för att visa signal på både tv och Skärm samtidigt utan bara göra det enkelt att byta mellan olika "skärmar".

Borde inte vara så dyrt eller svårt att konstruera. En DVI ->2 DVI med en brytare/knapp emellan. Får nog luska och leta lite över internet. Men givetvis tar jag tacksamt emot all hjälp jag kan få...

Fst då är det en splitter du vill ha, en switch används för att ta emot bildsignaler från olika håll och skicka till samma bildskärm.

Om du kan nöja dig med analog signal till bildskärmen finns det betydligt billigare saker att få tag på.

Men men men - jag sade det innan - se till att stoppa in två DVI-utgångar på nya Mini.. :-/ Hade förmodligen inte kostat Apple mer än några tior och en smula stolthet.

  • Medlem
  • Köping
  • 2006-03-25 02:22

Helt rätt Hakro807, två DVI portar eller varför inte en DVI och en S-Video ut så hade problemet varit löst. Ok... får lägga till skillnaden mellan splitter och switch på minnet:)

Är inte så sugen på att köra analogt i denna digitala värld

Får väl stå ut med det lilla problemet och vänta och se vad som dyker upp i framtiden. Kanske dyker upp något billigt inom kort... vem vet...

Tack iallafall för alla bra svar!

>eller varför inte en DVI och en S-Video ut så hade problemet varit löst. Ok... får lägga till
>skillnaden mellan splitter och switch på minnet

Vem är sugen på att köra analogt (s-video) i denna digitala värld.. :-] Seriöst, s-video är inget vettigt alternativ om man sitter med en schysst plasma/lcd/projektor.

Hej, jag tror att jag har en rimlig lösning, spana in Kjell & Co produktnummer 98-104, Manuell DVI-switch för 299 kronor!

  • Medlem
  • Köping
  • 2006-03-25 22:33

Tack Saffran, ska kolla upp den artikeln. Helt rätt Hakro807... skrev nog utan att tänka. S-Video är inte den bästa lösningen om man sitter med LCD/Plasma/Projektor... Än så länge har jag inte haft råd att skaffa mig en sådan modern tv. Men det kommer väl med tiden. Kanske kommer det en MINI med två DVI också. Drömmer...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-28 09:12

Kevlu: Återkom gärna när du vet mer om den där produkten hos Kjell & CO, Eller ifall du hittar nåt annat på annat håll. Jag är som du trött på att byta kontakt när jag ska se på film på tvn.

  • Medlem
  • Köping
  • 2006-04-02 22:46

Den DVI-Switch de har på Kjell & Co är 2:1. Alltså 2 datorer till 1 skärm... Suck! Får väl se om det dyker upp något i framtiden. Just nu verkar det vara svårt att lösa detta lilla problem om man inte vill betala en hel förmögenhet...

Ursprungligen av kevlu:

Den DVI-Switch de har på Kjell & Co är 2:1. Alltså 2 datorer till 1 skärm... Suck! Får väl se om det dyker upp något i framtiden. Just nu verkar det vara svårt att lösa detta lilla problem om man inte vill betala en hel förmögenhet...

Javisst, men den är ju rent mekanisk så den går att använda på andra hållet också.:D

  • Oregistrerad
  • 2006-04-29 16:56

Är det så? Någon som vet av erfarenhet, dvs har testat?
Slipper gärna att chansa.

Citat:

2 port DVI-switch. 2 datorer, DVDspelare eller liknande till en skärm eller projektor. Det går även att två skärmar till t.ex en dator. De 3 honkontakterna är Dual Link DVI-I (dvs passar både DVI-D och DVI-I). Bandbredd: 3,3 GHz. Max upplösning 2048 x 1600.

Dom skriver ju "Två skärmar till en dator" borde ju funka då kan man tycka.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-30 12:32

Sedär, jag läste inte ordentligt.
Det verkar ju som en bra och billig lösning.
toppen!

Dvi-switch? Vga-switch?

Någon som kan mig tips om en bra switch till ett vettigt pris?
Vill koppla min nya macmini till dvi-skärm samt platt-tvn.
Om dvi inte är ett alternativ finns det en vga variant?

Henrik

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-11 16:57

Gammal tråd men är det någon som testat den där Kjell & Co switchen? Börjar bli aktuellt nu i och med kommande mac mini inköp.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-17 08:29

Svarar mig själv, ifall någon annan skulle vara intresserad också. Hittade en tråd på minhembio.com där flera testat den här billiga Kjell switchen som splitter. Fungerar tydligen bra men man ska inte snåla med dåliga kablar kanske.

Blev hänvisad hit så jag försöker väl här då...

Ursprungligen av Skärm-switch, växla mellan TV och extern skärm?:

Har en Macbook Pro, och till den en extern skärm, och utöver finns ju såklart en TV i hemmet.

Vad finns det för lösningar om man skulle vilja ha både en extern skärm och TVn inkopplade via samma DVI?
De ska inte användas samtidigt, TVn och externa skärmen, utan det är tänkt att man ska kunna växla mellan dem om man vill kolla på någon film eller så.

Finns det några enkla "DVI switch" som bara växlar mellan olika DVI-kanaler?
Har inte direkt lyckats hitta någon, de flesta verkar vara 2 källor till 1 skräm istället för tvärtom...

Är det någon som har en sådan här lösning som känner för att förklara hur ni satt upp det?

1
Bevaka tråden