Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux på en gammal imac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 01:16

Har testat ladda hem ubuntu på min gamla imac 600 mhz installtion gick bra fast det tog ryslig tid, men det går rysligt segt, så fort man gör nåt så stannar datorn och tänker.
Är kraven så höga på ubuntu? eller kan det vara nån inställning bara?
Finnes det andra fria operativsystem att testa som kanske är bättre?

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-01-31 08:09

Har ingen erfarenhet av dem själva men Ubuntu på PPC rekommenderas starkt av mina pingvinkollegor? Testa att droppa en fråga på linuxportalen.se eller ubuntulinux.se om du inte får någon ordning på det.

Jag är inte helt hemma på linux, men jag tycker inte det borde vara så segt. Jag körde Mandrake på en iMac 266 Mhz förut, och det var inte direkt snabbt, men inte så segt som du beskriver heller. Mandrake har jag för mig att det är en av de mer krävande installationerna, eller åtminstone så är den inte slimmad.

Kör du live-CD förresten? CD-läsaren kanske inte är så snabb på iMacen???

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 10:40

Nej jag har installerat det, två gånger till och med föra tt vara säker på att det verkligen inte var någe fel där..
Men tyvärr icke......Alltså ja får fram skrivbord och sånt men så fort ja rör med markören vid menyn så stannar datorn och tänker bara....
ÄR ubuntu 5.10 så krävande?? Kan minet vara för lite har 256MB...
Hårdisken är 40GB och den formarterar ju Ubuntu så det kan inte vara för lite plats heller...

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-01-31 12:20

En kollega uppger följande spec:
"iMac G3 333Mhz, 192MB, 120GB HD (Ubuntu PPC)"

Något går uppenbarligen fel? Startar den upp utan en massa märkliga meddelanden? Är det någon skum grafikkrets/driv som strular till det tro, det låter ju nästan så om den får panik när du rör musen?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-01 00:49

panik ja eller dör:-) Ubuntu promten tar väldigt lång tid, o även där när man valt login password så stannar det av...
Skall testa att ominstallera en gång till...
Finnes det nån inställning som är mindre minneskrävande? typ välja mindre färg?
annan formatering? Elelr formateras bästa alternativet automatiskt?

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-02-01 07:30

Nu kan jag inget om PPC arkitekturen ännu, men om du kör "dmesg" i terminal för att läsa boot-loggar, hittar du ngt skumt där?
Eller om du kör "top" för att kolla konsumtion av RAM/CPU, eller kollar aktiva processer med "ps aux" så kanske man kan hitta något som hängt sig.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-01 17:17

Är dma aktiverat?? Annars kan den få liknande "stanna upp och tänka" fenomen iallafall på X86
använd hdparm /dev/HÅRDDISK (ex hda / sda) för att se om det är aktiverat
annars aktiveras det med tex för hda "hdparm -d 1 /dev/hda"

som superuser givetvis..

mvh //bylund

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 01:16
Ursprungligen av elinge:

Har testat ladda hem ubuntu på min gamla imac 600 mhz installtion gick bra fast det tog ryslig tid, men det går rysligt segt, så fort man gör nåt så stannar datorn och tänker.
Är kraven så höga på ubuntu? eller kan det vara nån inställning bara?
Finnes det andra fria operativsystem att testa som kanske är bättre?

Jag kör Ubuntu på en betydligt tamare iMac än din och det fungerar bra om än lite långsamt. Något torde vara fel.

1
Bevaka tråden