Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett bra skäl till AppleCare

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 11:08

I december 2002 så köpte jag en 1Ghz PowerBook Titanium med AppleCare som "personaldator".
Efter att ha suttit med en orginal 266Mhz orange iBook så var det ett jätte lyft.
Allt fungerade utmärkt första året men efter ca 15 månader så gick den lilla haken som håller ner locket sönder. Efter samtal med Appel så skickades datorn iväg och efter ca en vecka så var den tillbaka hel och fin.
Efter ytterligare några månader så var helt plötsligt mitt ena batteri helt dött och efter att satt i mitt reservbatteri så dog det med.
Pratade med Apple som trodde det var laddaren och skickade en utbytes laddare till mig. (här blev det lite strul, men det resulterade bara i att jag 6 månader senare fick en Macmini för 728:-) Detta fungerade inte och datorn åkte in på reperation och jag fick nya batteri.
Efter detta så ville inte dator laddas ibland, men jag tyckte inte att det störde så mycket. Sommaren 2005 så dog åter igen mina batterier och datorn skickades in igen. Nytt moderkort och nya batterier kom efter några veckor. Allt var frid och fröjd. Och så i november 2005 så började det dyka upp ett mönster runt pekaren på skärmen och det var skuggor runt fönster mm. Efter att kollat upp med ett hardwaretest så visade det sig att videominnet på moderkortet strulade. Den 7 december, tre dagar innan garantin gick ut, så lämnades datorn in för reperation.
Efter ganska mycket strul sitter jag nu och skriver detta på en splitter ny MacBook Pro som jag fick i utbyte för min gamla TiBook.

Under resans gång har jag varit ordentligt irriterad på Apple några gånger, men till slut har de dock vaje gång lyckats återskapa ett förtroende.

Nu brukar jag alltid rekomendera att köpa AppleCare till bärbara datorer då det kan hända mycket under de tre åren som man då får garanti.
Kostnaden för min AppleCare var redan betald efter två år.

AppleCare till min nya MacBook Pro är redan köpt och registrerad

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 11:41

man kan ju vända på det & tycka det är idiotiskt att köpa en "tilläggsgaranti" för dyra pengar för skitkvalité. Samtidigt kan det ju vara värt att straffa Apple med en billig (2-årig) reklamation istället...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 13:24
Ursprungligen av DaPhox:

man kan ju vända på det & tycka det är idiotiskt att köpa en "tilläggsgaranti" för dyra pengar för skitkvalité. Samtidigt kan det ju vara värt att straffa Apple med en billig (2-årig) reklamation istället...

Vad innebär reklamationsrätten i praktiken? Är det 2 år efter garantins slut? Hur går man tillväga? Är det bara att kontakta Apple och säga "jag har reklamationsrätt" eller vad säger man då?

Ursprungligen av elsevero:

Vad innebär reklamationsrätten i praktiken? Är det 2 år efter garantins slut? Hur går man tillväga? Är det bara att kontakta Apple och säga "jag har reklamationsrätt" eller vad säger man då?

I princip, men då säger Apple "Bevisa att det inte är du som orsakat felet". Har du garanti kvar (med eller utan APP) så säger Apple "Vi fixar det utan knot så länge vi inte kan bevisa att du har orsakat skadan".

Detta är naturligtvis grovt förenklat, men ger en hygglig bild av skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt. Bevis i exemplet ovan kan exempelvis vara bucklor eller sprickor i chassit eller som visar att datorn utsatts för omild behandling. För även om en bärbar dator är gjord för lite tuffare tag så tål den inte vad som helst.

Jämför gärna med bilar. En Landrover kan du glatt ta ut i hårdare terräng än du kan med en Renault Clio, men krockar du med ett träd så kommer även Landrovern att ta skada.

Låt oss se, Apple säljer en dator med kass kvalitet och tar ut dyra pengar för den service som andra tillverkare ger utan extra kostnad.. Du lyckas inte övertyga mig om Apples förträfflighet iaf.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 16:13

Verkar ju definitivt som att AppleCare lönat sig för mola, men min generella hållning till denna typ av utökade garantier och produktförsäkringar är att de inte lönar sig.

Jag brukar tänka såhär: Har jag råd att köpa en ny "Pryl X" om den pajar så skall jag inte ha någon extraförsäkring. Förvånansvärt ofta skulle man faktiskt ha råd med det, och då kan man med fullständig säkerhet säga att extraförsäkringen inte kommer att löna sig (i snitt).

Enligt 23 § i konsumentköplagen är minimilagstiftningen för reklamation tre år, och det är oavsett vad Apple säger.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 16:21

Vet inte vad ni har haft för garanti ärende i verkligheten men det är inte bara att säga "den är sönder fixa eller byt. När det gäller bärbara datorere så har jag varit med om en tre månader gamal HP som kom tillbaka efter besök hos HP, eller vem det nu är som lagar deras maskiner, med kommentaren "datorn har utsatts för yttre våld, garantin täcker inte felet."
Den datorn hade fått en mindre smäll så att ytterhöljet sprack första veckan och sen la moderkortet av efter tre månader och då hade man inget att komma med. Eftersom det inte gick att visa att moderkortet inte skadats när datorn fick sin smäll var det bara att köpa ny. Dock av annat märke.
Har haft samma erfarenhet av Dell. Nära vän som jobbar på ett större statligt företag och där byts deras bärbara ut efter 1,5 till 2 år då det blir billigare än att reparera dem. För det behövs då.

För mig är en bärbar dator något som man använder aktivt, dvs den åker ner i ryggsäcken dagligen, åker ut och in i olika temperatur och fukt-zoner mm. Min TiBook var rejält använd och det syntes på den, men inte en enda gång har jag fått höra från Apple att garantin inte täcker skadan. Detta har jag dock fått höra från ett antal andra tillverkare.

Så de 4100:- jag nu har investerat i en förlängd garanti är för mig väl investerade pengar då jag vet att jag har en fungerande dator om tre år.

Men om man bara har sin bärbara på skrivbordet och aldrig flyttar den så behöver man ju inte köpa till garanti.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 11:40
Ursprungligen av mola:

Vet inte vad ni har haft för garanti ärende i verkligheten men det är inte bara att säga "den är sönder fixa eller byt. När det gäller bärbara datorere så har jag varit med om en tre månader gamal HP som kom tillbaka efter besök hos HP, eller vem det nu är som lagar deras maskiner, med kommentaren "datorn har utsatts för yttre våld, garantin täcker inte felet."
Den datorn hade fått en mindre smäll så att ytterhöljet sprack första veckan och sen la moderkortet av efter tre månader och då hade man inget att komma med. Eftersom det inte gick att visa att moderkortet inte skadats när datorn fick sin smäll var det bara att köpa ny. Dock av annat märke.
Har haft samma erfarenhet av Dell. Nära vän som jobbar på ett större statligt företag och där byts deras bärbara ut efter 1,5 till 2 år då det blir billigare än att reparera dem. För det behövs då.

Det här har ju inte med nånting att göra. Om Apple skulle anse att du själv åsamkat skadan är det bara att glömma ersättning. Självklart täcker inte garantin sådant heller....

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 12:01
Ursprungligen av DaPhox:

Det här har ju inte med nånting att göra. Om Apple skulle anse att du själv åsamkat skadan är det bara att glömma ersättning. Självklart täcker inte garantin sådant heller....

Det jag försökte säga var att har man AppleCare så ifrågasätts inte att maskinen varit använd. Försök reklamera en dator efter två år och elva månader där videominnet har börjat krångla.
Jag tror inte det skulle gå så bra...

Har man AppleCare så lagas (eller så får man en ny:D ) datorn.
Min TiBook var rejält repig och bucklig men det påverkade inte saken.

Sen tyckte du att Apple hade skitkvalitet och då jämförde jag bara med mina erfarenheter av bärbara datorer som enligt mig visar att Apple har god kvallitet på sina saker. Sen kan man ha otur, och det hade nog jag med mitt köp, men för mig fick det ett mycket lyckligt slut tack vare AppleCare.

Ursprungligen av mola:

..........................
Har haft samma erfarenhet av Dell. Nära vän som jobbar på ett större statligt företag och där byts deras bärbara ut efter 1,5 till 2 år då det blir billigare än att reparera dem. För det behövs då.
..............

OT:

Jaså? Konstigt då alla statliga organisationer/företag ALLTID köper utrustning från Dell med 3 års på-platsen nästa arbetsdag (detta är även standard på alla deras företagsdatorer vad jag vet).. Verkar ju dumt att köpa nytt när man har halva garantitiden kvar tycker jag..

Var bara tvungen.............

Innan någon missförstår det här. Nyare varor har man som konsument tre års lagstiftad reklamationsrätt om det visar sig vara ett tillverkningsfel på varan. Äldre varor har haft två år. Denna tid gäller från att du som kund har tillgång till varan.

Missta inte detta som garanti. I Sverige har vi ingen rätt alls till garanti, något som annars är ett vanligt missförstånd. Däremot kan säljare lämna garanti om de vill. Den reklamationsrätt vi har är starkt begränsad i jämförelse med vad en garanti ofta innebär. De ska inte blandas ihop och ger oftast helt olika skydd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-22 12:27
Ursprungligen av Björn Leander:

Missta inte detta som garanti. I Sverige har vi ingen rätt alls till garanti, något som annars är ett vanligt missförstånd.

Det är snarare uppfattningen att vi inte har lagstiftad garanti i Sverige som är ett missförstånd.

Ursprungligen av jahve:

Det är snarare uppfattningen att vi inte har lagstiftad garanti i Sverige som är ett missförstånd.

Är du helt säker på det? För i så fall har både jag och Konsumentverket missuppfattat saken. Så här skriver de angående garantier:

Citat:

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-24 09:15
Ursprungligen av Björn Leander:

Är du helt säker på det? För i så fall har både jag och Konsumentverket missuppfattat saken.

Läste du hela sidan? Lite längre ner på den står det:

Citat:

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt.

Alltså är bevisbördan omkastad, säljaren ska visa att felet inte varit ursprungligt. Då fungerar skyddet enligt lagen som en garanti under den tiden.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-24 13:58
Ursprungligen av jahve:

Alltså är bevisbördan omkastad, säljaren ska visa att felet inte varit ursprungligt. Då fungerar skyddet enligt lagen som en garanti under den tiden.

Jo, fast det är ju det som sagts tidigare: Under de första sex månaderna är det säljaren som skall visa att det inte är fabrikationsfel. Därefter är det köparen som skall visa att det är fabrikationsfel.

Någon garanti är det inte i alla fall, även om jag håller med om att det är väldigt garanti-likt under de första sex månaderna...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-24 20:43
Ursprungligen av jahve:

Alltså är bevisbördan omkastad, säljaren ska visa att felet inte varit ursprungligt. Då fungerar skyddet enligt lagen som en garanti under den tiden.

och hur gör man för att bevisa fabrikationsfel efter de 6 månaderna, för en bärbar dator eller annan pryl? kan man få en vekstad att bevisa detta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-27 18:47
Ursprungligen av panna:

och hur gör man för att bevisa fabrikationsfel efter de 6 månaderna, för en bärbar dator eller annan pryl? kan man få en vekstad att bevisa detta?

Jepps. Du frågar om serviceteknikern kan se om det finns någon åverkan på grejorna. Sedan är det ju lite olika med vilken manick som har gått sönder. För optiska enheter, portar och annat sådant som utsätts för mekaniskt slitage kan jag tänka att det är svårare att visa fabrikationsfel. Däremot kan det vara lättare att hävda att elektriska fel inte beror på konsumenten.

Även om konsumenten har bevisbördan, är beviskravet i allmänhet lägre ställt vid konsumentköp.

Så länge du har garanti som går utöver konsumentköplagens skydd gäller den istället. Många företag har ju längre garantier än bara sex månader.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-02 18:08
Ursprungligen av jahve:

Jepps. Du frågar om serviceteknikern kan se om det finns någon åverkan på grejorna. Sedan är det ju lite olika med vilken manick som har gått sönder. För optiska enheter, portar och annat sådant som utsätts för mekaniskt slitage kan jag tänka att det är svårare att visa fabrikationsfel. Däremot kan det vara lättare att hävda att elektriska fel inte beror på konsumenten.

Även om konsumenten har bevisbördan, är beviskravet i allmänhet lägre ställt vid konsumentköp.

Så länge du har garanti som går utöver konsumentköplagens skydd gäller den istället. Många företag har ju längre garantier än bara sex månader.

Saken när det gäller delar som slits och går sönder av normalt slitage, typ optiska enheter och hårddiskar är att det täcks inte alls av reklamationsrätten. Det finns antagligen inget fabrikationsfel på en laptop-hårddisk som gått sönder efter 2 och ett halvt år, och täcks således inte av reklamationsrätten.

När det gäller garanti så är det en helt annan historia. Självklart åligger det inte något krav på tillverkaren/försäljaren att byta ut en sådan del, men många gör det av good will. Apple brukar så vitt jag vet göra det.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 20:16

Använd hemförsäkringen fungerar utmärkt.

B.D

  • Medlem
  • 2006-03-25 12:32
Ursprungligen av bodahl:

Använd hemförsäkringen fungerar utmärkt.

B.D

Ja, iaf om man har sk drulleförsäkring. Kostade mig nån hundring extra om året och täcker skador som t.ex. att jag skulle råka hälla ut morgontéet över min Powerbook eller tappar något tungt på den. För såna skador hjälper det ju inte hur mycket AppleCare man har. Tror dock att det är nån tusing eller så i självrisk förstås.

AppleCare Parts & Labor lät ju dock ganska intressant!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-03-21 20:42

APP har definitivt underlättat min kontakt med Apple vad gäller service. Det känns som att bemötandet är av en annan karaktär än de gånger jag inte haft APP på min produkt. Att ha APP till t ex iPod eller APE är väl lite att ta i dock men till en dator eller skärm tycker jag defintivt att det kan vara värt det.

Senast redigerat 2006-03-22 11:13
  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 12:13

Kan bara kort säga att jag gjort ungefär samma saker som du, fast utan AC. Visst mycket bråk & lite "allmänna" har det blivit...men det var gratis i.a.f. Sen är det ju upp till var & en om det är värt besväret.
Innerst inne tycker jag inte det, men det är en principsak (för mig) att slippa betala för "service" jag borde fått i.a.f.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-03-23 13:20

Om du inte behöver supporten i AppleCare så går det att köpa till 2 års extra "AppleCare reservdelar och arbete" garanti kostar under 1/2 priset av AppleCare, jag köpte själv det via ett AppleCenter i Tyskland för €199 till min PB12" (hittade dem via ebay.de)
Detta finns också i Sverige sedan i höstas och är tänkt för större kunder som inte behöver support utan bara ev. reparationer...

Bestellung:
Art-Nr. Anzahl Einzelpreis Preis

APPLEPARTS 1 Stk AppleCare Parts and Labour fuer PowerBook
à 199.00 = 199.00 EUR

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-23 16:21
Ursprungligen av MikaelF:

Om du inte behöver supporten i AppleCare så går det att köpa till 2 års extra "AppleCare reservdelar och arbete" garanti kostar under 1/2 priset av AppleCare, jag köpte själv det via ett AppleCenter i Tyskland för €199 till min PB12" (hittade dem via ebay.de)
Detta finns också i Sverige sedan i höstas och är tänkt för större kunder som inte behöver support utan bara ev. reparationer...

Bestellung:
Art-Nr. Anzahl Einzelpreis Preis

APPLEPARTS 1 Stk AppleCare Parts and Labour fuer PowerBook
à 199.00 = 199.00 EUR

Har du ngn länk till det där?

Ursprungligen av Ardri:

Har du ngn länk till det där?

På Apple Store finns det åtminstone som tillval till Xserve.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-03-24 19:37
Ursprungligen av Ardri:

Har du ngn länk till det där?

klicka på AppleCare
http://www.applekaufen.de/

Kolla med din lokala Apple ÅF de kan också erbjuda "AppleCare reservdelar och arbete" garanti.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-01 23:33

Någon som vet vad det skulle kosta att få ett glappande lock fixat (Powerbook 15'). Halkade nu i vintras och då gick någon pigg av inne i låsanordningen och när jag kom hem ville den inte låsa sig. Detta har inte irriterat mig så himla mycket egentligen och då jag inte valt någon apple care och det hela väl egentligen är mitt fel antar jag att jag inte kan komma undan gratis. Frågade apples support när jag fick byta strömsladd om detta kunde fixas på något sätt och de föreslog att jag skulle gå in till inlife och låta dem kolla om det var fel när jag köpte datorn eller om det är mitt fel. Har inte orkat titta närmare i saken då det inte irriterat mig något större. Bara att ställa någonting på locket så stannar datorn i rätt läge. Men det kan ju vara intressant att se om det är någon idé att göra någonting åt detta, hur lång tid det skulle ta och sådär. Powerbooken är min enda dator och utan den i en vecka skulle nog bli svårt.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-25 22:50

När det gäller garantier så ligger t.ex. HP ljusår före. Jag hade en Carepack (som är billigare än Applecare) till en Omnibook och där var det inte snack om väntetider på veckor. 24-timmars retur eller t.o.m. på platsen service. Dessutom, när en reparation misslyckades (efter att jag hade haft datorn i 2,5 år) så fick jag en helt ny dator av nyare modell! Efter vad jag har har hört så ligger Apple med sin Applecare verkligen i lä här...

1
Bevaka tråden