Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Franskt lagförslag vill eliminera DRM

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker det är konstigt att detta ännu inte dykt upp på 99Mac, så jag får väl inviga Eder i vad det är som pågår. För att göra en lång historia mycket kort - fransmännen har nu skitit i det blå skåpet.

Ursprungligen av MacNN Måndag 13 Mars:

http://www.macnn.com/articles/06/03/13/law.may.force.itms.open/
French law may open iTMS

France is trying to pass a law that would force Apple into allowing customers to download songs onto devices other than its own iPod digital media player, which may result in Apple closing the French store...

Ursprungligen av Yahoo! Tisdag 21 Mars:

http://biz.yahoo.com/ap/060321/france_itunes_vote.html?.v=1
French Lawmakers OK Online Copyright Bill, Forcing Apple to Break Open Format Behind iTunes, iPod

PARIS (AP) -- French lawmakers approved an online copyright bill that would require Apple to break open the exclusive format behind its market-leading iTunes music store and iPod players.
The draft law -- which also sets new penalties for music pirates -- would force Apple Computer Inc., Sony Corp. and others to share proprietary copy-protection technologies so that rivals can offer compatible services and players...

Ursprungligen av Arstechnica Onsdag 22 Mars:

http://arstechnica.com/news.ars/post/20060322-6434.html
Apple lashes out at French DRM legislation

Apple responded angrily to a bill passed yesterday by the National Assembly, the lower house of the French parliament. If approved by the French Senate, the legislation would require all companies selling DRMed music in the country to open up their proprietary formats for licensing by other companies. The intent is to ensure that consumers can play songs purchased from any online music service on their digital music player of choice.

In a statement, the company said that the French bill will result in increased piracy at a time when legal music downloads are growing quickly.

"The French implementation of the EU Copyright Directive will result in state-sponsored piracy," said Apple spokeswoman Natalie Kerris. "If this happens, legal music sales will plummet just when legitimate alternatives to piracy are winning over customers."

...

Jag valde att länka på det här viset för det är så himlens mycket text o bästa sättet för någon att få rätt uppfattning av vad som pågår är iaf enligt mig att läsa det självt.

Om det blir så som franska nationalförsamlingen uppenbarligen vill, att detta blir upptaget i EU's lagar ja då är det nog kört för oss alla. Risken finns att Apple tycker att Europa inte är en tillräckligt stor marknad för att man ska riskera att släppa på DRM o då lär vi inte se röken av något mer iTMS. I vilket fall som helst är det kört för det franska folket...:( :eek:

Jag kanske har missuppfattat det men jag äger en ipod idag och låt säga att jag köper 400 låtar a ca 4000:- hos itunes. Om 1 år släpper creative en mp3-spelare som jag blir sjukt sugen på, det jobbiga är då att om jag köper denna mp3-spelare så kan jag inte använda mina 400 låtar jag köpt av itunes, alltså tvingas jag(indirekt) att köpa en ny ipod istället för annars kan jag inte använda mina 400 låtar som jag lagt ut 4000:- på. Man borde inte köpa filen utan rätten att lyssna på musiken. Svårt att backa upp Apple i den här frågan, Viva la France.

mina 99 cent.

Jag tycker dock det är fel väg att gå genom lagstiftning vars syfte är att tvinga ett företag att släppa på ett kopieringskydd vars ursprungside är att hindra piratkopiering för att bland annat skydda artisters material. Det största problemet med allt sådant här är att det är för många parter involverade och som vanligt kan de inte komma överens eftersom ingen vill kompromissa. Om inte jag missuppfattat det fullständigt så kräver bland annat IFPI att det ska finnas ett kopieringskydd så att deras medlemmar(artister/skivbolag) skyddas mot piratkopiering.

Jag har svårt att se hur man kan ställa sig på Apples sida i den här frågan, om vi ser tillbaka på mitt exempel och jag går den väg då jag väljer att köpa creatives mp3-spelare, då anser du alltså att jag måste köpa om de 400 låtarna för att kunna spela upp dem på min nya mp3-spelare?

Men hur kan det vara olagligt att sälja musik för just en specifik spelare? Det är ju ungefär som att sälja, tja...

Bildelar för bara en bil?

F*n, nu blev det en sån där billiknelse igen!

Ursprungligen av irrelogical:

F*n, nu blev det en sån där billiknelse igen!

Japp billiknelser suger verkligen, men om du villl göra den så spinner jag vidare och påstår att det du försöker likna inte alls är samma sak. Det är mer så att bildelar till bil är samma sak som ipoddelar(scrollhjul, skärm, skruvar) till ipod och dessa behöver självklart inte passa på andra musikspelare.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2006-03-24 07:58
Ursprungligen av irrelogical:

Men hur kan det vara olagligt att sälja musik för just en specifik spelare? Det är ju ungefär som att sälja, tja...

Bildelar för bara en bil?

F*n, nu blev det en sån där billiknelse igen!

Skulle kanske kunna likna det vid att sälja bensin i dunk som bara går att tanka i ett bilmärke?! Det skulle vara helt orimligt men det är ungefär var man hamnar, iaf om billiknelsen ska överleva.

  • Medlem
  • 2006-03-24 08:06
Ursprungligen av Rohan:

Skulle kanske kunna likna det vid att sälja bensin i dunk som bara går att tanka i ett bilmärke?! Det skulle vara helt orimligt men det är ungefär var man hamnar, iaf om billiknelsen ska överleva.

Det var en bra jämförelse*. Följdfråga; tror någon att det skulle gynna någon om alla bilmärken hade olika bensin? Skulle bilföretagen tjäna mer pengar? Skulle kunderna tycka att det var bra? Är det nödvändigt?

Det känns som att det är direkt överförbart på musik-/musikspelarmarknaden.

*Förusatt att det också finns olaglig piratbensin, som funkar i alla bilar.

Det finns ett annat problem med det franska lagförslaget också. I det ingår att stärka upp straffen för piratkopiering samt att förbjuda mjukvara som kan användas till att förändra filtyper eller för att läsa dvd mm, tex VLC.

Citat:

...VLC will be considered as illegal in France as soon as this law is officially promulgated. The penalty for distributing or promoting software that works around DRM is 6 months in jail and a 30 000 euros fine.

Om lagen sedan antas i hela EU ja då blir VLC olagligt i hela EU.

http://www.hardmac.com/news/2006-03-17/#5275

Citat:

- The Vivendi amendment makes all software that could potentially by used to share files illegal.

http://www.hardmac.com/news/2006-03-21/#5288

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det finns ett annat problem med det franska lagförslaget också. I det ingår att stärka upp straffen för piratkopiering samt att förbjuda mjukvara som kan användas till att förändra filtyper eller för att läsa dvd mm, tex VLC.

http://www.hardmac.com/news/2006-03-17/#5275

http://www.hardmac.com/news/2006-03-21/#5288

Du valde att att inte svara på min fråga utan att lägga fram en annan del av lagförslaget, ska jag tolka det som att du håller med om att det är helknasigt att jag måste köpa mina 400 låtar igen?

Ursprungligen av mendezzz:

Du valde att att inte svara på min fråga utan att lägga fram en annan del av lagförslaget, ska jag tolka det som att du håller med om att det är helknasigt att jag måste köpa mina 400 låtar igen?

Jag kan sträcka mig till att hålla med om att det är lite knasigt men jag vill inte hålla med om att denna nya franska lag är den rätta vägen att gå eftersom den även medför andra förändringar/försämringar för datoranvändare i allmänhet. Skulle det bli så att lagen klubbas i frankrike men inte i EU så kommer Apple troligen att dra sig ur Frankrike och vad det kan innebära förstår nog alla.

Jag har även sett andra liknande lagförslag/ideer snurra runt. Från Tyskland finns en vilja att förbjuda mjukvara som kan användas till att lagra/spela in internetradio som tex Streamripper.

Tyvärr har politiker och lagstadgare en förmåga att bara se problemet från ett håll o därmed bara ge en lösning på det - nämligen förbjud. Vi ska inte vara för snabba att acceptera dessa förslag. Har en börjat komma med dessa ideer så verkar det som om flera hänger på. Frågan är hur länge det dröjer innan någon föreslår förbudet av VHS och DVD-spelare som medger inspelning eller hårddiskspelare?

Med andra ord alla former utav servrar, messengerprogram, osv...

  • Medlem
  • 2006-03-23 13:31

Jag tycker att DRM-lösningar borde vara universella, dvs funka på vilken plattform som helst. Apples DRM är ju ganska generös, men samtidigt så finns det begränsningar som påverkar även laglig användning. Idag finns det ingen lösning som inte målar in användaren i ett hörn, och potentiellt låser dem ute från deras lagligt anskaffade musik. Det är inte bra.

De borde helt enkelt göra det fullt lagligt att kringgå DRM och sprida information om hur man gör, vilket nu är olagligt. Visst, vem som helst har rätt att sälja skitprodukter, men jag tycker absolut inte att det ska finnas lagar mot att förbättra dåliga produkter.

Ska det funka på samtliga plattformar så behövs det någon form utav open sourcelicens. Det finns operativsystem som bara har ett fåtal användare, och de vill man ju inte stänga ut?

  • Medlem
  • 2006-03-23 13:59

Frågan är om detta behövs.

EU har redan som det är ett helt gäng lagar för att främja fri marknad och konkurrens. Använd dem i stället till att tvinga fram en standard som är öppen, tänk ISO-standard. Ingen form av mjukvara bör vara olaglig. Sedan kanske viss användning av mjukvara bör vara olaglig, typ digitalt inbrott eller piratdistribution, men aldrig mjukvaran.

/hpe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 14:11

mendezz,

Jag ser din punkt, men håller bara med till viss del.
Du köper dina 400 låtar på itms FULLT medveten om att de bara funkar i ipod och inte i creatives maskiner... Du gör alltså ett medvetet val. Itms har inte som uppgift att servera musik till alla spelare på marknaden. Självklart ser man till att det bara funkar med sina egna! Creative har ju alla möjligheter att alliera sig med olika aktörer för att kunna ta del av försäljningen. En idé kan ju vara att man licensierar det skydd som Apple använder sig av och bygger in i sina mp3-spelare. Inte för att Apple nödvändigtvis går med på det...

  • Medlem
  • 2006-03-23 15:09
Ursprungligen av hicke:

Du gör alltså ett medvetet val. Itms har inte som uppgift att servera musik till alla spelare på marknaden. Självklart ser man till att det bara funkar med sina egna!

Det är i så fall lika självklart att Sonys CD-musik bara går att spela på Sonys CD-spelare. Det är ju den inställningen som lagförslaget slår mot. Köper man en musikspelare, så vill man att den kunna spela någon form av standardmusikformat som man kan köpa lagligt från mer än ett ställe.

Att ett företag kontrollerar det mest populära formatet är inte bra. Om det var Microsoft som satt med "monopolet", och iPod som stod i skamvrån, så misstänker jag att det skulle låtit annorlunda i den här tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 15:27

Så HADE de kunnat göra om de velat. Nu är det inte så, därför faller det resonemanget lite utanför den här diskussionen. Det jag menar, är att vilket företag som helst (skivbolag, hårdvarutillverkare etc.) kan skapa en tjänst likt ITMS. Att Apple bygger in funktioner som stoppar uppspelning på andra enheter än deras egna, är helt upp till dem. VI kan inte sitta och tycka att de borde göra si eller så. Apple är ett företag med vinstmål. De gör naturligtvis det som gynnar oss Apple-aktieägare mest. Att vissa tycker att man borde få bestämma själv över den musik man köpt, måste kanske inse att det inte är en rättighet som följer med när man köper skyddat material.

  • Medlem
  • 2006-03-23 15:41
Ursprungligen av hicke:

Så HADE de kunnat göra om de velat. Nu är det inte så, därför faller det resonemanget lite utanför den här diskussionen. Det jag menar, är att vilket företag som helst (skivbolag, hårdvarutillverkare etc.) kan skapa en tjänst likt ITMS. Att Apple bygger in funktioner som stoppar uppspelning på andra enheter än deras egna, är helt upp till dem. VI kan inte sitta och tycka att de borde göra si eller så. Apple är ett företag med vinstmål. De gör naturligtvis det som gynnar oss Apple-aktieägare mest. Att vissa tycker att man borde få bestämma själv över den musik man köpt, måste kanske inse att det inte är en rättighet som följer med när man köper skyddat material.

Jag säger det igen, det är precis den mentaliteten man vill komma bort ifrån. Världen har blivit så corporate, att t om kunderna försvarar företagens rättigheter att begränsa vår frihet. Problemet här är ju att man bara kan välja mellan ett antal starkt begränsande system, som är helt och hållet skilda från varandra. Om det någon gång i framtiden blir omöjligt att köpa CD-skivor tycker jag att det skulle kännas jobbigt med en låst skivsamling. Går Apple och konkar, så sitter man där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 16:08
Ursprungligen av stfm:

Jag säger det igen, det är precis den mentaliteten man vill komma bort ifrån. Världen har blivit så corporate, att t om kunderna försvarar företagens rättigheter att begränsa vår frihet. Problemet här är ju att man bara kan välja mellan ett antal starkt begränsande system, som är helt och hållet skilda från varandra. Om det någon gång i framtiden blir omöjligt att köpa CD-skivor tycker jag att det skulle kännas jobbigt med en låst skivsamling. Går Apple och konkar, så sitter man där.

I grund och botten håller jag med dig. Dock bör vi akta oss från att tro att vi kan ändra på världen genom att sitta och tjura på ett forum. Det bästa man kan göra (som jag ser det), är att köpa den musik man gillar på CD, så länge det nu går

  • Medlem
  • 2006-03-23 16:13
Ursprungligen av hicke:

I grund och botten håller jag med dig. Dock bör vi akta oss från att tro att vi kan ändra på världen genom att sitta och tjura på ett forum. Det bästa man kan göra (som jag ser det), är att köpa den musik man gillar på CD, så länge det nu går

Om man kan påverka folks inställning till saker, så har man ju kommit en bit på väg. Det franska lagförslaget har säkert uppkommit genom någon slags dialog mellan människor, och syftar förmodligen till att pröva om det faktiskt går att påverka hur företagen behandlar sina kunder. Vinstmaximering har inte alltid varit drivkraften i samhället. Respekt tycker jag kan bli den nya ledstjärnan!

Ursprungligen av hicke:

Det bästa man kan göra (som jag ser det), är att köpa den musik man gillar på CD, så länge det nu går

Konserter är ett hett tips också, ger mer pengar till artisten med. Vill man vara riktigt snäll så börjar man gå på konserter med demoband. Man kan få höra riktigt skumma saker, och ibland så springer man på ett nytt favvoband!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-23 15:39

En detalj i sammanhanget borde vara vem som bör förvalta makten, folket (regering, stat) eller Apple, ett multinationellt företag?

Att tvinga iTunes ut ur Frankrike om dom blir för giriga kanske ger negativa konsekvenser för konsumenter kortsiktigt men vilken marknad som Apple isåfall lämnar öppen för andra aktörer. Apple förlorar på det och folket förlorar på det tills en ny aktör tar över, med en öppnare policy. Om lagförslaget sedan sprider sig vidare till andra länder, vad ska apple göra då? lägga ner eller anpassa sig?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2006-03-23 17:21

Jag är bakis idag så jag orkar inte formulera mig men bara så ni vet så tycker jag det här lagsförslaget is the pants.

Inte står vi och kastar gatstenar i stockholms förorter, Frankrike är en cancersvullst på det europeiska samhället.

(Har dåliga erfarenheter av Frankrike om ni skulle undra varför )

  • Medlem
  • 2006-03-23 18:01
Ursprungligen av Silpher:

... Frankrike är en cancersvullst på det europeiska samhället ...

Frankrike ÄR det europeiska samhället. Mer än Sverige, mer än England och mer än Tyskland.

Det är bra att man satsar på att minska stora opersonliga organisationers makt över samhället. Det är däremot dåligt att man bygger upp murar mot omvärlden. "-Gärna frihandel, bara alla pengar hamnar hos oss.", känns lite olustigt. Fast i princip är jag för en reglerad marknad.

Vive la France!

Inte när det gäller förbud mot mjukvara som VLC och annat som nämns ovan av Cogito ergo Mac, men när det gäller motståndet mot Apple och deras DRM-strategi. Ur konsumenternas synvinkel är det en usel utveckling om företag tillåts fortsätta med proprietära format som låser in köparna i ett enda företags hård- och mjukvara.

Är det någon vet hur det ligger till med licensiering av Apples DRM? HP var ju med ett tag och sålde spelare som byggde på samma system, men de har väl dragit sig ur?

Vad jag kommer ihåg så var det på grund av att HP knappt sålde några spelare som de drog sig ur. De var ju exakt likadana som Apple's, men de hade inte namnet.

Det är givetvis en nackdel för konsumenterna att det bara är Apple:s spelare som stödjer Fairplay samtidigt som de har en stor andel av marknaden. Jag stödjer verkligen Frankrike i detta. Men det borde inte sluta nu utan de borde även tvinga Microsoft att offentliggöra sin dokumentation över sina nätverksprotokoll, över .doc/.xls liksom över NTFS.

Trist för MS/Apple/DVF men bättre för konsumenterna även på lång sikt.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2006-03-23 19:52

Innan jag säger något dumt? CDON är inte drm bundna va? Utan det är bara iTunes eller?

Bevaka tråden