Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oönskad "kopia" av en extern disk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lite problem med mina externa hårddiskar!
/dev/disk1s3 är /Volumes/Hårddisk 2 och /dev/disk2s3 är /Volumes/Hårddisk 3 1.
Så långt är det rätt, förutom ettan i hårddisknamnet. Men /dev/disk3s3 är en kopia av disk2s3, alltså /Volumes/Hårddisk 2 2.

Jag har försökt med umount, men den tycker att "Device not configured".
Har även provat -f i kommandot, men det hjälper inte..

Vad gör jag?

Edit: Fysiskt existerar bara disk1s3 och disk2s3. disk3s3 finns inte och ska bara bort!

det här har jag varit med om, om jag förstår dig rätt. Jag kom fram till att det beror på att jag haft den externa hårddisken avstängd och sen startat ett program (i mitt fall bittorrent) som försökt skriva till den disken, inte hittat den och därmed skapat en kopia på den interna disken.
Jag minns inte riktigt hur jag löste och jag är inte helt säker på att jag förstått dig rätt, men den infon kanske kan hjälpa dig lite på vägen.
Man måste typ avsluta allt som skriver till disken, slänga bort kopian (om du inte har nåt viktigt på kopian, för då plockar du förstås det först) och sen hjälpa alla program att hitta tillbaka till den riktiga disken. Risken finns att en ny kopia skapas så fort man startar upp grejer igen. Skitjobbigt.

Programmet råkade inte vara Bitsonwheels?
Okej! Men kopian syns bara i terminalen vid df, och i widgeten iStat Pro. Finns varken i Finder eller i Skivverktyg. :/

Jo, den är nog dold. Via terminalen kan du få fram den i Findern genom att skriva open och vad den heter, med backslash (\) framför alla mellanslag.

Det var vanliga BitTorrent faktiskt.

Alltså open /Volumes/Hårddisk 2 2 och sen mata ut i Finder?

Är inte det en mapp? Det var det på min så jag slängde den i papperkorgen.

Jag kanske inte riktigt uppfattat ditt problem rätt, men öppna den i Findern och kolla vad som finns i först så inget viktigt försvinner. Går den att mata ut försvinner, så vitt jag vet, inget som inte ligger nån annanstans på datorn.

Grejen är att den inte finns i Finder! Den syns bara när jag skriver df i Terminalen..

Men den ska synas i findern om du öppnar den genom terminalen. Jag undrade bara om det var en mapp, för isåfall kan du inte mata ut den, du måste slänga den. Är den inte en mapp utan en skivavbild så är det mycket möjligt att jag helt missförstått dig.
Men om du kan öppna den i Findern så borde du kunna få lite mer info som kanske kan vara till hjälp.

När du är i den directoryn (volumes) i terminalen där den ligger skriver du: open hårddisk\ 2\ 2
Om du har kolumnvy så ser du hur själva disken ser ut. Är den fadead så är den dold, men du har tvingat den att synas och du bör kunna se om det är en mapp eller en skivavbild också.
Jag minns tyvärr inte var min felaktiga kopia låg…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 05:22

Hade samma problem efter att Azureus försökte skriva till en extern disk som var bortkopplad vid tillfället.

Det som händer är att en mapp skapas. Lokalisera den i Terminalen (har du ju redan gjort.) Tag bort den med valfria kommandon:

rm files
Remove (erase) file(s).

rm -r names
Remove files, directories, and recursively, any subdirectories.

rmdir directory
Remove directory (directory must be empty).

Innan du gör detta, starta programmet som skapade mappen och ändra i programinställningarna så du slipper problemet med ny mapp så fort du startar programmet igen.

Ungefär samma sak som Laseranders skrev. Hoppas det löser sig.

  • Medlem
  • 2006-03-24 08:15

Vilka kreativa program, som simulerar diskar istället för att påpeka att något är fel. Helt idiotiskt.

Får man anta att de programmen inte får kontakt med den riktiga diskarna sen?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-14 00:57

Jag fick samma problem med Azureus nyss... jätteirreterande!

Om du inte känner dig hemma i terminalen så kan du använda "Go to folder"-komandot [shift + äpple G] och skriva sökvägen "/volumes"... där ligger mappen i dessa fall

Har också samma problem. Kan någon säga hur man gör för att hindra azureus/liknande problem att skapa dessa "spök-diskar" och inte heller skicka alla incomplete-filer till dem? Min dator skickar allt till Volumes/externadisken i stället för direkt till externdisken, trots att den är inkopplad och fungerar fint i övrigt...

1
Bevaka tråden