Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om PM G4 Sawtooth

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 13:53

Hej!

Har kommit över en Sawtooth utan minne o hd för 800kr. Satt och kollade på ebay efter lite vassare moderkort. Hittade ett "Apple G4 Digital Audio Motherboard". Det stod så här i texten: "Will not work in Yikes, Yosemite ,Sawtooth or Gigabit Ethernet cases". Passar det inte i min Sawtooth-låda? Vilket snabbare moderkort passar i såfall? Vilken modell ska man leta moderkort från? Och hur är det med nätaggregaten? Ser de likadana ut i alla modeller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 14:12

Om det står att det inte passar i din sawtooth-låda i annonsen är det nog dumt att chansa på att det gör det. Det blir svårt att hitta ett annat moderkort som passar utan att du måste ta fram dremeln. Varför inte byta ut processorn istället?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 14:16
Ursprungligen av C-mon:

Om det står att det inte passar i din sawtooth-låda i annonsen är det nog dumt att chansa på att det gör det. Det blir svårt att hitta ett annat moderkort som passar utan att du måste ta fram dremeln. Varför inte byta ut processorn istället?

För att Sawtooth mobot har för klent nätagg, slö busshastighet och bara 2x agp.

Vad är det som skiljer sig mellan Sawtooth och de andra modellerna då? I själva lådans design alltså?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 14:33

Hur ser G5:ans moderkort ut jämfört med G4:ans? är de lika stora på alla 4 håll? För jag hittade ett skitbilligt G5 1.8ghz singlecpu på ebay precis. Skulle det få plats i burken tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 15:35
Ursprungligen av Elajtenworld:

Vad är det som skiljer sig mellan Sawtooth och de andra modellerna då? I själva lådans design alltså?

Exakt. Exempelvis har Digital Audio-modellerna en extra PCI-plats. Sannolikt passar inte skruvhålen heller.
Ett G5-moderkort har du inte en chans att få in, de är gigantiska. G5-processorns kylfläns lär inte heller få plats. Give it up, boy!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-03-20 23:31
Ursprungligen av Elajtenworld:

För att Sawtooth mobot har för klent nätagg, slö busshastighet och bara 2x agp.

Vad är det som skiljer sig mellan Sawtooth och de andra modellerna då? I själva lådans design alltså?

Detta är bilder på moderkorten.

Så CPU med kylfläns sitter på olika ställen och får därför kylning på olika sätt.

Annars är det liten eller ingen skillnad på lådan invändigt.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 23:21

Det blir ofta lite dyrt att uppgrada just Sawtooth eftersom man förutom processorn (som finns upp till dual 1.8GHz G4) även bör grada upp grafiken. Då gäller väl i dagens läge ATI 9800 Pro för G4, vilket är ett orimligt dyrt kort!

  • Medlem
  • 2006-03-17 23:45
Ursprungligen av Zioneer:

Det blir ofta lite dyrt att uppgrada just Sawtooth eftersom man förutom processorn (som finns upp till dual 1.8GHz G4) även bör grada upp grafiken. Då gäller väl i dagens läge ATI 9800 Pro för G4, vilket är ett orimligt dyrt kort!

Fast det gäller ju kanske mest att få Quartz Extreme att funka på en sågtand och då räcker det t ex att uppgradera med ett gammalt geforce 2 på 32 MB. Går att flasha om en del av PC-varianterna som man kan få för 50:- på Tradera.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 01:55
Ursprungligen av Zioneer:

Det blir ofta lite dyrt att uppgrada just Sawtooth eftersom man förutom processorn (som finns upp till dual 1.8GHz G4) även bör grada upp grafiken. Då gäller väl i dagens läge ATI 9800 Pro för G4, vilket är ett orimligt dyrt kort!

Tänkte se om jag kunde hitta ett billigt Digital Audio eller Quicksilver moderkort på ebay och skeppa hit det och montera det i min låda. Hittade ett par stycken som var jättebilliga.
Kan man se om man hittar nån billig singel eller dubbel cpu med. Grafikkort tänkte jag se om jag kunde hitta nåt som är jävligare än 9800pro. Eller ni tycker kanske inte att en 1ghz-dual 1.42ghz med 2gb ram och 400gb hd och ett x800 eller så är en tillräckligt vass dator?

Annars får man väl nöja sig med ett 9800 då

  • Oregistrerad
  • 2006-03-20 19:43

Är denna biten (inringat med rött) löstagbar? Själva bakstycket alltså, inte hela dörren.

Isåfall är det inga problem med att montera ett Quicksilver eller Digital Audio eller Gigabit Ethernet moderkort i min låda.

Växlar dagligen mellan en Sawtooth 1.2 GHz G4 och ATI 8500 och en Dual 1.25 (med 167MHz bus och ATI 9000). Den enda märkbara skillnaden är att dual varianten bullrar ännu mer än den gamla sågtanden. Med 400 MHz CPUn var OS X och spel trist. Skaffa en vettig CPU i stället för att fjanta runt med olika moderkort! 1 GHz och 1 MB RAM och du har en fungerande OS X dator.

Risken är att när du köpt HD, DVDbrännare, CPu GPU minne etc att den kostar mer än en minimac...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-03-21 18:34

Jag hade en G4 Sawtooth men insåg att det var bättre att köpa en Digital Audio istället för att uppgradera Sawtooth. Den senare har klenare nätdel och bara AGP2x. Jag köpte en DA på eBay och har sedan uppdaterat till Sonnet 1.2GHz, ATI9800Pro, SATA HDD och maxat minnet. Jag har också bytt ut samtliga fläktar till tysta dito. Jag är mycket nöjd nu!:)

  • Medlem
  • 2006-03-23 06:06
Ursprungligen av DrBoar::

...Skaffa en vettig CPU i stället för att fjanta runt med olika moderkort! 1 GHz och 1 MB RAM och du har en fungerande OS X dator...

Helt korrekt. Har samma erfarenheter och åsikt i detta.
/z

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-22 00:34

Du vet väl att du kan köpa att billigt PC-grafikkort och flasha firmware så att det funkar på mac? Jag gjorde så på min G4 Sawtooth. Funkar klockrent.

Det var iofs ett ASUS V7100PRO.

Kolla här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=18346&highlight=g4+grafikkort+firmware

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-22 21:53
Ursprungligen av tobot:

Du vet väl att du kan köpa att billigt PC-grafikkort och flasha firmware så att det funkar på mac? Jag gjorde så på min G4 Sawtooth. Funkar klockrent.

Det var iofs ett ASUS V7100PRO.

Kolla här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=18346&highlight=g4+grafikkort+firmware

Så sant men jag anser mig inte ha den tekniska kunskap att flasha firmware. Ibland kan det löna sig att betala mer. Mitt tunga skäl för att byta till en DA var AGP4x och nätdelen som är starkare än Sawtooth. Sedan passade priset mig bra också. Jag har också möjlighet att köra DA med 2xcpu vilket jag inte kunde med min Sawtooth. Nyare macar blir också betydligt dyrare, löjligt mycket dyrare.

1
Bevaka tråden