Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har en ANNAN pc än min egen börjat fildela med min mac??

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör fildelning mellan mac och pc/windows, vilket har fungerat klockrent hittills. Jag hittar datorerna från båda håll osv. Tills nu - när jag slog på pc:n dök det visserligen upp en pc under "nätverk" i finder, men inte min pc utan en med ett namn typ "PC123456789". Denna gick det varken att ansluta till eller "radera alias", pga att jag var "ej behörig".
Vad är detta? Någon som "tagit över" mitt nätverk? Jag slog av fildelning i Systeminställningar, och när jag aktiverade igen fanns vare sig den "främmande pc:n" eller min egen längre tillgänglig... Nån som har en susning vad som hänt?

Jag får upp fjärranslutningsservern när jag modemsurfar, säker på att det inte kan vara något liknande?

Har du Bredbandsbolaget (eller en annan ISP där man får flera ip-adresser och således inte behöver använda router)?

Jag har visserligen BBB, men jag har behållit fast IP sedan Bostream-tiden.

Kan tillägga att när jag senare slog på windows-delning igen så dök den delade mappen på min egen pc upp som vanligt, och ingenting annat.
Och nej, det var inte min fjärranslutningsserver, den fanns där också. Jämte en främmande "PC1223414133" som jag inte hade behörighet till – men som fanns där bara så länge jag hade min PC påslagen, med fildelning aktiv.

Även om allt synes normalt igen så är jag oerhört tacksam för ytterligare spekulationer eller kunskaper om detta. Jag har verkligen vant mig vid den extremt praktiska fildelningsfunktionen mellan macar och pc i mitt hemmanätverk men kommer att känna en helt annan oro framöver än jag gjort tidigare.

Datorerna måste ligga i samma "arbetsgrupp" för att kunna utnyttja nätverksfunktionerna.

BBB spärrar inte alla portar, och det verkar i ditt fall som om de inte spärrat SMB. Om du sitter direkt ut mot nätet, och alltså inte har någon router emellan, är det förmodligen orsaken.

Kristofer - jag har en Airport basstation emellan, som delar ut ip-adresserna till alla datorer i mitt nätverk. Är det ändå detsamma som att sitta "direkt ut mot nätet"? Och vad menar du kan ha hänt pga av att BBB inte spärrat SMB, om det nu skulle vara så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 13:53

Har du trådlöst nätverk? Har du säkrat det? Annars är det väl bara nån granne som surfar genom din anslutning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 13:57

såna grannar känner vi till

/Tangen
Pringelburksantenner och allt

Men nån snyltande granne dyker väl inte upp som nätverkande hårddisk att ansluta till...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-22 22:23
Ursprungligen av Stinky:

Men nån snyltande granne dyker väl inte upp som nätverkande hårddisk att ansluta till...

Dom syns ju på ditt nätverk som vilken annan dator som helst, inte alla snyltare som är smarta nog att avaktivera sådanna tjänster för att dölja sin närvaro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 02:18
Ursprungligen av bogg:

Dom syns ju på ditt nätverk som vilken annan dator som helst, inte alla snyltare som är smarta nog att avaktivera sådanna tjänster för att dölja sin närvaro.

Exakt, och eftersom allt fler bärbara datorer numera säljs med WiFi-kort inbyggda så är snyltande grannar ganska vanligt. Jag är själv en sån granne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 09:43
Ursprungligen av kajetan:

Exakt, och eftersom allt fler bärbara datorer numera säljs med WiFi-kort inbyggda så är snyltande grannar ganska vanligt. Jag är själv en sån granne

me 2
fast inte så ofta

/Tangen

Kan göra, om de delar ut något.

1
Bevaka tråden