Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5400 eller 7200 varvs hårddisk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 19:10

Hej alla,
kan inte nån på ett enkelt sätt förklara de reela skillnaderna mellan en MacBook med en 5400 varvs kontra en 7200 varvs hårddisk. Snabbare lästid, det förstår jag. Men vilken effekt ger det egentligen?!

/S

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-03-21 20:04

En 7200-rpm disk har kortare accesstid, det tar alltså kortare tid att komma åt data från disken. Den får pga. rotationshastigheten också högre överföringshastighet vid läsning och skrivning. I teorin betyder det att program startar snabbare och att filer skrivs fortare. Teoretiskt är nackdelarna mot en 5400-rpm disk mer värme och vibrationer (högre ljudnivå), samt en försämrad batteritid. Om detta stämmer för Macbook pro är osäkert. Har inte direkt sett några tester där de provat batteritid/prestanda med fokus på hårddiskar.

Någon som vet vilka diskar som används? Fabrikat, modell?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-21 20:34

Fyller på lite efter tobhas:
När Mac OS får slut på minne så använder den hårddisken för att spara undan den data den arbetar med (kallas swaping). Eftersom det går mycket fortare att läsa och skriva till minnet än från hårddisk innebär swaping en prestanda förlust. Har du en snabbare hårddisk tex 7200 över 5400 rpm med snabbare accesstid mm så minskar prestanda förlusten. Enkelt kan man säga att arbetar man med tunga saker i datorn och har lite minne så swap:ar datorn troligtvis rätt mycket. Då kan en snabbare hårddisk minska badbolls syndrom. Ifall man har lite minne är det bättre att satsa sina surt förtjänade på mer minne än en snabb hårddisk.

Jag kommer inom kort beställa en MBP och även om jag långt ifrån ser fram emot bra mycket längre byggtid kommer jag att välja 7200 RPM-hårddisk. MBP är i mina ögon den första portabla Macen som är helt jämförbar med en stationär dito — och därmed min drömmaskin.

Jag har haft två PB:s tidigare men det har alltid slutat med att jag bytt upp mig till något stationärt, framför allt eftersom de långsamma hårddiskarna blir en oundviklig flaskhals. Nu hoppas jag på att MBP blir Datorn med stort D och därför kan jag investera lite extra pengar och väntetid i den.

Om jag nu kan hålla ut. Perseverence är inte min starka sida... ^_^

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 01:53

för spel då.. visst 7200 är ju bättre.. men skulle dett funka med 5400 utan att det märks?

enligt testen på denna sida så är ju skillnaderna inte så stora

http://www.barefeats.com/5472.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 02:03

aja.. får väl göra det vettigaste och vänta på 7200 varvarn.. gaah :/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-13 03:17
Ursprungligen av svantet:

Hej alla,
kan inte nån på ett enkelt sätt förklara de reela skillnaderna mellan en MacBook med en 5400 varvs kontra en 7200 varvs hårddisk. Snabbare lästid, det förstår jag. Men vilken effekt ger det egentligen?!

/S

Effekten är en snabbare lästid. Det visste du redan, eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-13 07:33
Ursprungligen av svantet:

Hej alla,
kan inte nån på ett enkelt sätt förklara de reela skillnaderna mellan en MacBook med en 5400 varvs kontra en 7200 varvs hårddisk. Snabbare lästid, det förstår jag. Men vilken effekt ger det egentligen?!

/S

Som Konrad sa - det "enda" den ger är snabbare lästid och i o f s snabbare access tid, det gör datorn snabbare om man arbetar med stora mängder data - film eller foto eller störe grafiska arbeten eller musik - ska du ha en surfdator och skriva lite i word så kanske det inte är så viktigt.
Det ger inga andra fördelar, men de de ger är essentiella för många dataanvändare, och å andra sidan varför beställa en långsammare dator om det inte behövs?

/Tangen

Jag kan inte säga hur stor den upplevda skillnaden mellan 5400 och 7200 är, men jag vet när jag bytte från 4200 till 5400 i min iBook att det blev som en helt ny maskin.

Det är inte bara program som jobbar med grafik/ljud/video som tjänar på det, utan ALLA program får en speed-boost i uppstart och allmän access-tid.

Peersonligen skulle jag satsa på 7200, även om skillnaden kanske inte är jättestor

Jag uppgraderade (själv) min gamla PowerBook 17" 1GHz med 7200-varvare för ett år sedan, och för mig var det en rejäl skillnad. Jag jobbar framför allt med programmering i Eclipse och det gick betydligt snabbare att starta, kompilera etc.

Nu när jag skaffade en MacBook kunde jag inte hålla mig utan nöjde mig med standardhårddisken, men jag kommer definitivt att byta den snart mot en så stor 7200-varvare som möjligt.

1
Bevaka tråden