Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OpenBSD & MySQL

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker få igång MySQL 4.0.24 på min OpenBSD maskin men jag springer på det problem jag inte vill ha... jag har fått hjälp att lösa det innan men jag har lyckas glömma bort hur man gör...

ERROR 2002: Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysql/mysql.sock' (2)

Hur fixar jag detta? Jag vet att det rätt enkelt men min hjärna vill inte vara med mig nu på förmiddagen.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-28 12:42

Eftersom du inte säger annat antar jag att du leker med apache/php.

http://mailman.theapt.org/pipermail/openbsd-newbies/2005-February/002341.html

Självklart är det den kombiationen jag försöker få igång.
PHP var klart efter pkg_add.
Men inte mysql jag hittar heller ingen my.conf jag antar att jag måste fixa det...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-28 16:41

Har du OBSD problem så kan du kolla in forumet på www.openbsd.se Där får du garanterat svar på dina frågor

Den där felkoden får jag från mysqlclient när inte MySQL-servern är igång och jag försöker koppla upp mig mot den. Kanske är en dum fråga men har du kollat så att mysqld verkligen körs?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 19:27

har haft likanande problem, då ville den inte ansluta till "localhost" men 127.0.0.1 gick bra.
har för mig att det var ngt med någon chrootning eller så i openbsd

  • Medlem
  • 2006-03-21 13:43

Du måste se till att socket"filen" är nåbar för den som behöver nå den. Ibland är "/var/run/mysql"-mappen chmoddad 0700 eller liknande så att socketen inte blir nåbar, vilket isf behöver åtgärdas på ett adekvat sätt. Du kan också välja (i mysql-confen) att lägga socketfilen i /tmp eller nåt som alla kommer åt. Beror lite på säkerhetskrav, etc.

confen torde ligga i /usr/local/share/examples eller liknande. Enklast är kanske att köra '/usr/libexec/locate.updatedb' och sedan 'locate my.cnf'. Det brukar följa med några standardconfar.

1
Bevaka tråden