Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MySQL installation OS X Server

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 11:06

Jag har använt mig utav den standardinstallation utav MySQL som finns i OS X Server. När jag försöker ansluta mot den genom att skriva 'mysql' i prompten så får jag följande meddelande:

ERROR 1045 (28000): Access denied for user 'admin'@'localhost' (using password: NO)

Vad jag kan se så verkar lösenordet blankt(?). Ifall jag istället skriver 'sudo mysql' och sedan mitt rootlösen kommer jag in. Kan någon beskriva hur jag ska gå tillväga för att få det att fungera korrekt?

Är du säker på att du har en användare i MySQL som heter admin. Den som är förinställd heter root och saknar lösenord. Jag brukar bara skriva sudo mysql -r så loggar man in som root.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 11:19
Ursprungligen av Björn Leander:

Är du säker på att du har en användare i MySQL som heter admin. Den som är förinställd heter root och saknar lösenord. Jag brukar bara skriva sudo mysql -r så loggar man in som root.

Nej, det är jag inte säker på. Försöker installera gallery2 som jag lyckades med utan problem under OS X Klient, men här tar det stopp när jag ska skapa databasen. Trots att jag där använder root-lösen. Finns det något sätt att börja om från början?

Ursprungligen av the_eagle:

Nej, det är jag inte säker på. Försöker installera gallery2 som jag lyckades med utan problem under OS X Klient, men här tar det stopp när jag ska skapa databasen. Trots att jag där använder root-lösen. Finns det något sätt att börja om från början?

Det är inte så att du har använt systemets root-lösenord? MySQL kommer från början utan root-lösenord.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 12:53
Ursprungligen av Björn Leander:

Det är inte så att du har använt systemets root-lösenord? MySQL kommer från början utan root-lösenord.

Jag verkar ha fått igång det nu. Nu återstår dock ytterligare ett problem, installera och kompilera libjpeg samt ImageMagick för X Server. Verkar inte som gcc är installerade som default?

  • Medlem
  • 2006-03-21 13:40

Du måste antagligen installera Xcode för att få tillgång till gcc och allt annat för kompilering.

F.ö. tror jag att du bör skriva 'mysql -u root -p' vid prompten för att logga in som root (eller är 'admin' root-användare på mysql som standard med os x?) så att du får trycka enter för att "mata in" ett blankt lösenord. Det du klistrade in ovan (using password: NO) visar att du försökt logga in utan att använda lösenord öht.

Det finns ingen MySQL-användare som heter admin från början, utan det är root som gäller. Sedan kan man givetvis ska en användare som heter admin om man vill det.

1
Bevaka tråden