Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Pismo till tv:n?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-27 17:18

Hej.
Jag skulle vilja koppla min PowerBook G3 Pismo till min tv, vilket är enklaste/billigaste sättet?
/Henke

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-27 18:37

En S-videosladd.

  • Medlem
  • 2005-10-27 19:07
Ursprungligen av Konrad:

En S-videosladd.

Finns det olika S-videosladdar?
Jag tetsade en där ena sidan gick att koppla till datorn men den andra sidan var någon gul kontakt. Min tv hade i alla fall en lika dan s-video ingång som min PowerBook. Jag måste alltså ha en sladd som har samma kontakt i båda ändar.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-27 19:09

En standard-S-videokabel fungerar bra, det ska vara ha-ha, alltså samma kontakt med piggar i båda ändar. Finns att köpa billigt lite varstans, Kjell & Company, Clas Ohlson osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-27 19:10

Säkert är det så om tevens uttag ser ut så. Vanligtvis brukar det finnas tre kontakter av RCA-typ på teven. En vit, en gul och en röd. Då behöver man en sån sladd med en S-video-kontakt i andra änden.
Du ställer in upplösning m m på teven med hjälp av "Bildskärmar" i "Systeminställningar".

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-11-01 21:53

Stöder din tv svideo så har den säkert även scart in/ut, då har du svideo där också. Då behöver du bara en scartadapter med svideo kontakt på. Eller så köper du en halvkopplad scart som bara har en scart i ena änden och en svideo i andra.
Stöder inte din tv svideo får du köra komposit isåfall, då kopplar du den gula rca kontakten bak på scarten istället till en adapter du får köpa separat som är 7pin->komposit (hona). Om det är det du har ut från macen.

Jag har kört massor av olika datorer till tv:n och äntligen nu är jag nöjd. Powerbook G4 och en 42 " Plasma. Att få köra med dvi kabel är nog det närsma himmelriket man kan komma. Slippa luddighet och suddighet. Annars e de alternativen som är skrivna ovan de bästa.

Lycka till

  • Medlem
  • 2006-01-05 20:03

Nu har jag kopplat Pismon till Tv:n och det fungerar bra. Problemet är att när du t ex ska se på en DVD-skiva så spelas inte ljudet i TV:ns högtalare utan bara i datorn, och dem är inga bergssprängare direkt;) . Finns det något sätt att även föra över ljudet?
/Henke

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-05 20:27
Ursprungligen av Henke:

Nu har jag kopplat Pismon till Tv:n och det fungerar bra. Problemet är att när du t ex ska se på en DVD-skiva så spelas inte ljudet i TV:ns högtalare utan bara i datorn, och dem är inga bergssprängare direkt;) . Finns det något sätt att även föra över ljudet?
/Henke

Har din TV ljud in?
Annars är det "bästa" att köra en ministereotele från Pismon ( hörlursutgången ) & RCA in i din stereo... Å såna sladdar finns där du köpte S-video sladden...

S-video kabel

Apropå S-video kabel, vill man köra lite budget så fungerar även de gamla tangentbordskablarna (ADB), då de egentligen är S-videokablar.
/Infinity

1
Bevaka tråden