Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OpenOSX med XP på Intel Mac?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-20 15:43

Jag har nu två gånger försökt att installera OpenOSX med XP på min MacBook, men XP installationen tar flera dygn och jag tvingas ge upp. Har provat två olika XP skivor. Har följt instruktionerna. Någon annan som provat? Jag har installationsfil för OpenOS X med kod ifall någon vill prova?

Som sagt att behöva boota om datorn varje gång för att köra XP är jag inte intresserad av, hoppas därför på OpenOSX med XP så man kan samsas med MacOSX. Behöver XP för att köra Super Office (Active X) mot en uppdragsgivares kunddatabas dagligen..

Läs mer om OpenOSX här, http://openosx.com/wintel/

Open OSX är värdelöst. Bara invänta en uppdaterad VPC eller kolla in Wine, men det lär knappast fungera så bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-20 16:08

Hur värdelöst är det, så värdelöst att det inte går att installerara? Om det nu går att installera, de hävdar ju att det ska fungera bra att köra på deras sida, så hoppas jag i alla fall att det fungerar för mina behov, dvs köra XP och Webläsare Explorer med Active X, that's it! Någon som är intresserad av att testa, jag har installations fil och anvisningar.

Jag har installerat det en gång. Det var dock så segt att kolla på en sida var olidligt.
Att boota om datorn går minst 6 gånger så fort som att försöka köra genom Open OSX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-20 16:28

När installerade du detta? Numera så skryter de om att det ska vara sååå snabbt på en IntelMac, nearly native!!??

Jag installerade det i december på min iMac. Installationen tog 32 timmar.
Jag försökte aldrig att installera det på min Intel iMac efter deras nya version kom ut.

Open OSX är skojare som säljer en sak som finns gratis ute på internet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-20 17:07

Oki hört rykten om att de är skojare. Försökte köpa via deras sida och mitt Mastercard, men köpet gick inte igenom pga något bankfel, så de bjöd på programmet. Det tyckte jag var juste av dem i alla fall.

Så installationen tog 32 tim, då kanske jag inte borde ha avslutat efter mina 25 timmar.. Provar igen då..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-03-20 19:12

Om du vill emulera windows på din mac så KÖP INTE något från openosx.com, det de kallar "wintel" är qemu i osx-kostym, vill man ha en sån finns istället "Q" som kostar gratis och stöds officiellt av qemu-projektet att ladda ner här: http://www.kberg.ch/q/.

  • Medlem
  • 2006-04-20 23:06
Ursprungligen av mrjane:

Om du vill emulera windows på din mac så KÖP INTE något från openosx.com, det de kallar "wintel" är qemu i osx-kostym, vill man ha en sån finns istället "Q" som kostar gratis och stöds officiellt av qemu-projektet att ladda ner här: http://www.kberg.ch/q/.

Jepp - Q - låter intressant.

Fråga - kan Q köra 68k-kod idag?? (classicläge alltså)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-20 23:32

Har inte köpt OpenOSX, de gav mig den pga bankfel. Så du vet/tycker/tror att Q är bättre än OpenOSX "Wintel"? Kör MacBook Intel. Q verkar krångligare att installera och förstå..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-26 11:32

Nu har jag äntligen lyckats installera XP med OpenOSX lösning på min MacBook Intel. Det tog över 40 timmar!!! Att klicka sig fram i XP menyerna går tillräckligt snabbt för att det skall kallas bra, helt okej alltså! Ett stort lyft från Virtual PC. Perfekt, nu kan jag köra MacOSX samtidigt med XP i ett eget fönster. Dock så förstår jag inte hur jag ska få till nätverksstödet (internet och fildelning) till det fysiska moderskeppet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 08:49

Igår kom en update på OpenOSX Wintel med 2.1.3. Installationen utlovas gå på endast 45 min nu. Så jag installerar nu om allt och hoppas det fungerar med nätverket nu. Att det ska vara så krångligt att ställa in nätverket på en PeCe, blää!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 18:25

Har installerat om det flera gånger och får inte nätverk och internet att fungera, men XP rullar på bra mycket bättre än i VPC med denna lösning. Igår natt fick jag XP med nätverk och internet att fungera på min brors iMac 20" Intel. Kopierade sedan hårdisk image filen till min MacBook, men det fungerar inte. Tycker mig ha kollat allt. Någon annan som kör denna lösning? Är det verkligen ingen? Att boota XP om man inte kan köra MaxOSX samtidigt vill väl ingen annan än en PC nisse.. Detta fungerar ju ganska så bra om man får nätverk att lira med moderskeppets interna!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-06 18:32

Lägg ner OpenOSX.

Här har du lösningen på dina problem:

http://www.parallels.com/en/products/workstation/mac/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-06 20:27

Tackar det där verkar intressant. Laddade hem det och försökte installera, men förstår inte alls hur jag ska installera OS'et till den virtuella hårddisken? Beskrivningen säger mig inte mycket..

General Steps:
Start Parallels Workstation.
Open or create a Virtual Machine configuration intended for installing guest OS. To install from a physical CD/DVD or CD/DVD .iso image:

*Förstod hit, men sen??

Select CD/DVD-ROM drive and open its options tab.
On the Virtual Machine property page click on the desired CD/DVD-ROM drive to open its CD/DVD-ROM Options in Configuration Editor. Make sure that the Enabled and the Connect at startup options are selected.

Connect the CD/DVD-ROM drive to the guest OS distribution.
If you install from a real CD/DVD:

Select the Use real CD/DVD-ROM and specify which real drive to connect to the virtual device in the CD/DVD-ROM Drives list.

Insert the CD/DVD disk with the operating system distribution into the appropriate drive of your computer.

If you install from an .iso image file:

Check the Use image file option and specify the path to the .iso distribution file in the Image File field.

Specify the IDE slot for the virtual CD/DVD-ROM. In the Connect to list select 0:1.
Save the Virtual Machine configuration. See Saving Virtual Machine Configuration subtopic in the Editing Virtual Machine Configuration topic.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-06 21:05

Gör en ISO-image av din XP-skiva. Sen installerar du enligt instruktionerna från och med: "If you install from an .iso image file:"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-07 11:00

Tack för hjälpen! ISO-image klarade jag nu av att göra, men hur installera det förstår jag inte alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-09 20:05

Fick till det till slut genom att uppdatera Paralells, kasta den gjorda virtuella disken, göra om hela proceduren och köra installation ifrån XP CD'n istället. Vet inte vad som gick snett från första gången, men nu fungerar det. Får inte nätverk på XP via Airport att fungera, men dock via kabel. MacOS via airport och XP via kabel. Ljudet fungerar inte heller, men de kommer nog med uppdateringar.. Äntligen kan jag köra Explorer under XP, men hoppas jag kan kasta ut hela skiten så fort det fungerar på MacOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-11 00:16

Kom på hur man får Airport fungera på XP under Parallels. Bridged internet ska vara "en1" så fungerar det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-18 17:51

Alltså, hur fungerar det här Parallels egentligen?
Orka göra massa CD-skivor och sen få det att fungera? Vore enklare liksom att bara trycka på Power och köra igång. Men måste mna skapa alltså CD-skivor eller bränna ut dom? Jag förstår inte. :/ Tänk er att jag bara vill prova låt oss säga Windows 2003, ah då borde jag inte hitta cd-skivor till det, sen bränna den och sen sätta in den i min iMac Intel och börja. ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-18 18:28

Fungerar skitbra! Jag installerade från CD skiva, fick det inte att fungera från imagefil som alla rekommenderade mig..

1
Bevaka tråden