Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer ej åt PCn från iMacen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-26 00:50

Hej!

Nu är det såhär att jag precis skaffat mig en ny IntelMac och vill kunna överföra saker från min PC till iMacen.. Och öppnar jag ett nytt Finder-fönster och väljer först Nätverk, sen just vad mitt nätverk heter och sen vidare till vad datorn heter, eller vad man ska säga. Jag skriver in lösenordet till min PC men det står bara "Originalfilen datornamn kunde inte öppnas eftersom den inte kan hittas." Jag kan inte radera alias, och inte heller reparera det. Eller jag kan reparera aliaset men det kommer tillbaka ändå efter en stund. Tur nu då att jag har en extern hårddisk att flytta över saker till. Men jag menar, det enklaste vore ju att få kontakt med PCn också. Jag hade en Mac mini för ett år sen där allt gick bra att nå.. Men jag vet inte vad jag kan ha gjort för inställningar i router (kanske) som nu gör att jag inte kan ansluta till PCn. Om jag försöker ansluta till en annan PC i nätverket så går det bra men inte just till min. Min PC är den första i nätverket, alltså LAN 1 på routern och till ethernetporten på datorn.. Min iMac har port LAN 3 osv..

Tacksam för all hjälp.

/ MVH David

Hej,

Prova med cmd+k i finder (connect to server), sen skriver du smb://server.ip/utdelad.mapp.på.pc
Det förutsätter förståt att mappen är utdelad (jag antar) på windowsburken. Sen ska det bara vara att logga in med det användaren och lösenordet som är satt i windows. Annars kan du kolla på att göra det hela baklänges och anluta till macen från pc med Anslutnätverksenhet \\ip.till.mac\mapp\

/Olof

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-26 17:30

Hej

Jag är inte helt säker på om jag har delat ut mappen på PCn.. Minns knappt hur man gör, hehe. Det kan ju förstås då vara ett problem.. Men med "server.ip" menar du IPn på PCn? Alltså typ: smb://192.168.0.1xx/Mittnamn/ eller vad menar du?

Jag provar och ser vad som händer..

EDIT:

haha! Vad dum man är! *Korkad* Självklart var inte mappen utdelad på Windowsburken.. Men se där, nu fungerar det klockrent. Tack så mycket

*Suckar åt mig själv ibland*

Det är bra att det funkar. Känner igen syndromet. Ibland får man totalt hjärnsläpp och gör sånt där... Det händer ju oftare på windows-burkar eftersom man inte sitter där så ofta...

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-19 17:16

Hmm, inget av ovanståeende funkar då för mig iaf, har pc:n och macen jackade i en Di-624+ router, kan pinga datorerna från varandra men får ingen kontakt varken från pc:n lr macen, får inte upp rutan för att skriva in lösenord ens. Sen på macen funkar inte cmd+k, jag måste manuellt gå in i nätverk och rota mig fram till anslut till server. Nu pratar jag om OS 9 på macen och WinXP på pc:n.

Hej

jag skulle gärna vilja kunna komma åt min PC (win XP) och dess skrivare via med min Powerbook (10.3.9)
har provat att ställa in som ovan men på något sätt så vill det sig ej....

PC dela ut och lägg in filerna i shared files

Mac cmd+k i finder (connect to server), smb://ip nummer på pc /och shared files ??
Men den hittar ej fram....
Och jag har klickat i system preferences, shared, windows sharing i macen

Var gör jag fel ??

/ Anders

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-03-19 17:54

anders.. du kan dela ut vilken/vilka mappar som helst på pc'n och du behöver inte skriva in "/shared files" utan bara smb://ipnummer sen får du välja vilken utdelad mapp på pc'n du vill öppna när den fått kontakt med pc'n.
Sen får du lägga till skrivaren i systeminställningar så du kan skriva ut från mac'en till pc'n.
Jag har en gammal HJ descjet som inte duger till annat än sv/vita textutskrifter.. men den sitter på pc'n och det funkar fint att skriva ut från mac'en

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-19 19:47

Men hur gör man med os9 då? Är man hänvisad till ftp, lr är det jag som är korkad så jag inte får till det?

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-03-19 20:56

Har du bråttom kan du alltid installera en FTP server på t.ex. pc'n och skyffla filer den vägen.
Jag kan varmt rekomendera Filezilla FTP server, den är även gratis.
http://filezilla.sourceforge.net/

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-19 21:05
Ursprungligen av Johny:

Har du bråttom kan du alltid installera en FTP server på t.ex. pc'n och skyffla filer den vägen.
Jag kan varmt rekomendera Filezilla FTP server, den är även gratis.
http://filezilla.sourceforge.net/

Najjs, tack

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-19 21:06

Ni, i inläggen ovan, som har bök med att ansluta er till pc från macen, kolla så att eventuell firewall på pc'n tillåter uppkoppling från mac'ens ip-address.
Annars får man lätt att t.ex ping, ftp eller telnet funkar, men ej smb.

Mvh
/E

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-19 21:16
Ursprungligen av ripley609:

Ni, i inläggen ovan, som har bök med att ansluta er till pc från macen, kolla så att eventuell firewall på pc'n tillåter uppkoppling från mac'ens ip-address.
Annars får man lätt att t.ex ping, ftp eller telnet funkar, men ej smb.

Mvh
/E

Har ingen fw på pc:n, kör hårdvarufw

1
Bevaka tråden