Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD-släden gav upp (i juletid)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-19 23:29

Någon vital del i någons eMacs CD-enhet har slutat fungera.

Följande inträffade:
Matade in en CD. Det visade sig snart att CD-släden inte gått riktigt så långt in som den ska. Försökte mata ut den på ett större antal olika sätt men detta gav inget resultat. Vad gör man då?

Jo, jag försökte med en "mjuk" (eh.. inte hård, av trä.. gammalt mjukt trä) brevkniv peta CDn på plats. Det gick inte. Istället "bände" jag ut släden. Bände låter brutalt jag vet men det var inte så illa som det låter.

ARGH... nu fungerar inte CD-släden längre.

Med facit i hand kanske jag skulle löst det hela på något annat sätt. Uppenbarligen.

Någon erfarenhet av detta?
Någon lösning?
Medlidande?

jonny R

  • Medlem
  • 2002-12-19 23:45

Har den hamnat snett, eller hänger den mer löst? Det gäller att få tillbaka den i spåret. Man kan ofta vara lite mer hårdhänt än man tror...

  • Oregistrerad
  • 2002-12-19 23:53

Ha!

Satt vid dator nr2 i rummet och surfade 99mac när jag plötsligt hörde det välbekanta ljudet av en eMacs CD-lucka öppna och slå igen.. utan att jag rört den på 10 minuter. Trodde aldrig att jag skulle sakna det ljudet.

Det tog alltså datorn 10 minuter att liksom... reparera sig. Imponerande supportlösning.

Tack stfm för tipsen ivarjefall.. kanske behöver dem när jag lyckats upprepa mig i framtiden.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-19 23:58
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Man kan ofta vara lite mer hårdhänt än man tror...

Så tänkte jag också tidigare.. när man pillade med nån gammal krets i en SE/30 för att skärmen slocknade alltför ofta ,. men med en alldeles ny Mac och de rådande förhållandena när det gäller kvalité (?) och support vågar jag sällan röra något annat än mus & tangentbord.

Argh!

Fattar jag rätt om du menar att du bände ut CD-släden utan att låsa upp den först?
Låter _inte bra.

Det brukar finnas ett litet hål i närheten av CD-driven där man kan sticka in ett uträtat gem för att låsa upp slädens spärr och vips kan man dra ut släden.

På min eMac Combo sitter hålet precis i mitten strax under släden (om man öppnar den vita luckan för hand).
Tyvärr sitter driven jädrans långt in i en eMac så man behöver oftast nåt att dra ut den med.

Efter ´operationen´ måste man starta om för att datorn ska koppla in driven igen.

Jag har dock upplevt att släden inte alltid svarar när man försöker mata ut den... nån som vet nåt mer? (Datorn är helt ny).

ibland, när min eMac pysslar med någonting i findern eller så, hänger inte släden med när man trycker på eject-knappen. har inte brytt mig så mycket om det.

är det någon som vågat byta intern cdrw-enhet i en eMac?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-19 13:13

Haha!
Jag tycker det är så roligt att en modern dator är tänkt att mixtras med – med ett gem. Det där hålet ni vet hör ju liksom till datorns funktioner!

Min släde hade slutat funka nu igen. Stannat innanför luckan och bara klickade när man försökte ejecta den. Trodde inte att det fanns nåt gemhål nuförtiden, men det gör det ju. Och det funkade utmärkt!
Jag tycker det är roligt.
Och bra.

1
Bevaka tråden