Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DTS/ Dolby Digital 5.1 på Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

funderar på Mac Mini Dou Core. En fråga:

* Klarar Mac Mini DTS/DolbyDigital 5.1 ljudspår i Frontrow-läge?

/ JOhannes

QTs framework används av Front Row. Och datorn har optisk in/ut. Så svaret bör vara ett rungande JA.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-15 00:08
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

QTs framework används av Front Row. Och datorn har optisk in/ut. Så svaret bör vara ett rungande JA.

Jag tror inte att det går. Iaf inte via SPDIF (optiskta utgången). Jag har inte lyckats få ut 5.1 via SPDIF när jag spelar upp en film i Quicktime. Dock funkar det om man har ett extern ljudkort med 6 kanaler och 5.1-input på stärkaren.

Dock så funkar det såklart att spela upp DVD-filmer med Apples DVD-Spelare och få 5.1 genom SPDIF.

Vad jag vet så är det endast VLC som klarar 5.1 via SPDIF om man t.ex. vill spela upp en XviD med 5.1 AC3 och få ut det via SPDIF.

Jag funderade också på detta för min iMac. Vad skulle man ha den optiska utgången till om man inte skulle kunna få digitalt 5.1.

Hittade en smart kabel för att koppla till surround-stärkaren:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010038560

Tänkte just fråga om den där porten som sitter bakpå nya Mac Mini. Men den där kabeln tror jag förklarade lite av det... det är alltså både en vanlig miniteleport... och en optisk port... i samma hål... ?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-14 19:04
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Tänkte just fråga om den där porten som sitter bakpå nya Mac Mini. Men den där kabeln tror jag förklarade lite av det... det är alltså både en vanlig miniteleport... och en optisk port... i samma hål... ?

Exakt

Men vad skulle då det här betyda:

"Sounds Really Good, Too
Do you think great video deserves great audio? We do, too. And QuickTime 7 Player delivers truly outstanding multi-channel audio. In fact, it provides you with up to 24 channels of audio. So if you watch a movie that offers surround sound, you’ll be amazed at the heightened audio experience you’ll enjoy from your Mac or PC and your surround-sound speakers. A really good sport, QuickTime 7 Player supports a wide-range of industry-standard audio formats, including AIFF, WAV, MOV, MP4 (AAC only), CAF and AAC/ADTS."

  • Oregistrerad
  • 2006-03-15 09:08

Det betyder att du kan spela up flerkanaligt ljud om du har ett flerkanaligt ljudkort.

Ursprungligen av Stephan H:

Det betyder att du kan spela up flerkanaligt ljud om du har ett flerkanaligt ljudkort.

Men en optisk utgång kan väl hantera flera kanaler så det är väl just vad man har...eller ?

Inte för att vara den, men jag tror du har fel Stephan H. Är du riktigt säker att du provat med en Quicktime-fil som har 5.1 ljud. Riktigt riktigt säker? Som jag tolkat det så skickas ljudet inte riktigt på samma sätt om man använder SPDIF, så ljudkortet ska inte måsta vara flerkanaligt...

Jag bör påpeka att jag haft fel tidigare... nån gång...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 23:58

Sluta säg att det borde funka innan ni själva testat eller fått det att funka.

Ja jag har testat med filer som har 5.1. Bl.a. trailers från Apple.com. Jag fick bara 2ch nermixat om jag tog det via min optiska utgång, men när jag kopplade in mitt M-Audio Audiophile-ljudkort och kopplade utgångarna analogt så fick jag 5.1.

Jag har själv lagt ner mycket tid i att testa detta, så ingen skulle bli gladare än jag om det fungerade. Efter flera timmar nerlagt på testning och postande i andra forum så var jag den som tog initiativet till att samla in pengar till en G5a åt VLC-teamet så att de kunde fixa SPDIF-stöd. Vilket de gjorde till slut

Ursprungligen av Stephan H:

Sluta säg att det borde funka innan ni själva testat eller fått det att funka.

Ja jag har testat med filer som har 5.1. Bl.a. trailers från Apple.com. Jag fick bara 2ch nermixat om jag tog det via min optiska utgång, men när jag kopplade in mitt M-Audio Audiophile-ljudkort och kopplade utgångarna analogt så fick jag 5.1.

Jag har själv lagt ner mycket tid i att testa detta, så ingen skulle bli gladare än jag om det fungerade. Efter flera timmar nerlagt på testning och postande i andra forum så var jag den som tog initiativet till att samla in pengar till en G5a åt VLC-teamet så att de kunde fixa SPDIF-stöd. Vilket de gjorde till slut

Jag säger inte att du har fel, men som okunnig så när man läser texten från Apple och man har optisk utgång så får iaf jag intrycket av att det ska fungera. Om det är som du säger så låter det ju ganska dåligt. För mig är en optisk utgång samma sak som att ha 6 analoga utgångar på ljudkortet fast inbakat till 1, men så kanske det inte är.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-17 11:59

Du behöver en ac3 plugin för quicktimeom det ska funka.
Denna tex
http://insanityflows.net/archive/index.php?title=QuickTime#AC3_Codec.component_a.k.a._AC3_CoDec_-_FREE

Lugn nu Stephan. Om jag vi säger att det BORDE funka så säger vi det baserat på den kunskap vi har i ämnet. Nu har jag även sagt att jag inte är säker, men försökte ge dig lite pointers till vad som skulle kunna vara fel IFALL du hade fel. T.ex. att det media du testade inte var flerkanaligt, eller att den Quicktime-version du använde inte stödde det hela, eller att en preference-setting inte var korrekt.

Applikationen måste stöda optisk utgång (SPDIF) och jag förutsatte att Quicktime gjorde det eftersom QT i mina ögon är så pass multi-facetterat att det vore konstigt om det inte gjorde det. Nu visar det ju sig också att QT stöder det (eller missuppfattade jag dig?) och att det är så att ljudkortet är inblandad på nått sätt... eftersom du har installerat ett ljudkort med 6 analoga utgångar (5+1) och då fungerar det. Tolkar jag dig fortfarande rätt?

Om vi då ska fortsätta tankegången... så innebär det att nu, då du har ett AudioPhile-kort installerat, ska kunna få ut 5.1 ljud från den optiska utgången. Stämmer det, eller testade du bara med analoga utgången efter att du skaffat sånt kort?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-03-17 20:44

Med andra ord??? Fungerar det eller inte?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 11:17

Jag påstår i alla fall att det det inte fungerar med nuvarande version av Quicktime.

Ursprungligen av Stephan H:

Jag påstår i alla fall att det det inte fungerar med nuvarande version av Quicktime.

Har du testat med ac3 pluggen?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-19 16:38
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Har du testat med ac3 pluggen?

Ja. Om jag inte haft den skulle jag inte fått nåt ljud alls.

nå´n som har en ny mini och kan testa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-19 00:16

inte ännu, har dock lagt en beställning på den idag. Står att den senast ska skickas nu på torsdag (23:e), men det vet vi ju alla hur stor den chansen är. Skulle dock vara kul om någon svensk har provkört intel minin's ljudutgång.

Min Core Duo skickades i onsdags, så jag hoppas få den någon gång måndag / tisdag.. Ska testa bland annat detta asap

Iofs har jag inte någon optisk kabel, så det gäller väl att man hinner fixa en sådan också..

  • Oregistrerad
  • 2006-03-19 16:51

Här är en trailer från apple med 5.1-ljud i AAC man kan testa med.

http://movies.apple.com/movies/fox/xmenthelaststand/xmenthelaststand_h480p.mov

Den optiska utgången används för att skicka en bitström till en extern avkodare. Så kopplar man t.ex en DVD-spelare till en receiver och i detta fallet kopplar man in Minin istället för DVD-spelaren.

Den optiska utgången kan alltså bara sända över en kodad bitström som en extern receiver får avkoda. Vill man ha ut ljudet direkt, avkodat och klart får man lösa det med sex analoga utgångar (för varje kanal) som kopplas till 5CH-in på en förstärkare. Men en persondator brukar ju inte vara beskaffad på det viset.;)

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Den optiska utgången används för att skicka en bitström till en extern avkodare. Så kopplar man t.ex en DVD-spelare till en receiver och i detta fallet kopplar man in Minin istället för DVD-spelaren.

Den optiska utgången kan alltså bara sända över en kodad bitström som en extern receiver får avkoda. Vill man ha ut ljudet direkt, avkodat och klart får man lösa det med sex analoga utgångar (för varje kanal) som kopplas till 5CH-in på en förstärkare. Men en persondator brukar ju inte vara beskaffad på det viset.;)

Det där fattar nog alla Matts.

Frågan var alltså om det fungerar i praktiken, och att en kodad bitström sänds då Frontrow spelar upp en DVD-skiva. Är du me?

Front row skickar ut Dolby Digital eller DTS till förstärkaren om man bara ställer in det i DVDspelaren först. Det funkar för mig med dvdfilmer i alla fall (men man måste som sagt kryssa i att man vill ha det digitala ljudet i inställningarna till DVDspelaren först).

Quicktime använder INTE Dolby Digital eller DTS till sitt "multikanalsljud". Quicktime kör med en egen variant. Typ fem aac-filer, en för varje ljudkanal plus en sjätte fil för basen eller nåt sånt (ej helt säker).
Dessa aac-filer funkar i vart fall inte som Dolby digital eller DTS och därför kan man inte få ut digitalt 5.1-ljud till en extern hemmabioanläggning heller. Hemmabion accepterar ju bara Dolby Digital eller DTS som rena digitala signaler.

Det man kan hoppas på är ju att quicktimes 5.1-ljud även är kompatibelt med det analoga Dolby Pro Logic 2, i så fall kan man få analogt 5.1-ljud via quicktime. Men på hemmabioförstärkaren kommer det hur som helst enbart stå att den får in två kanaler. Det är inget fel, du kan få surround i alla fall (om det är kodat i dolby pro logic då). Ingen dolby pro logic innebär steroljud.

Det finns ju så klart ett alternativ om man har ett ljudkort till datorn som kan skicka ut surroundkanalerna analogt (med sex kablar) och en förstärkare med sex analoga ljud-ingångar men det känns ju lite omständigt bara för att få se apples trailers med 5.1-ljud... speciellt om det nu skulle visa sig funka med dolby pro logic

  • Oregistrerad
  • 2006-03-26 11:16

Tänkte faktiskt inte på det där med att AAC hanteras annorlunda. Recievern klarar ju såklart inte det utan vill ha DTS eller AC-3/DD.

gusax840: Har du testat nån med ac-3/dd 5.1 i FrontRow?

Jag körde igång nån dvd och det stod dolby digital på förstärkaren iaf... mer kan man ju inte begära. Jag orkade inte kolla så mycket mer sen för jag tyckte front row var lite jobbigt utan fjärren så jag bytte tillbaka till vanliga DVDspelaren.
Värt att säga är ju att min dator inte officiellt stöds av front row heller och ändå funkade det

Quicktimefilmer har jag inte ens prövat i front row för det kommer inte funka (med digitalt ljud) ändå. Och då kan jag likväl köra mplayer som vanligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-26 11:50

Det är vad jag tror också, eftersom jag inte fått DD 5.1 att funka i Quicktime. Har bara fått det att funka med VLC.

Vore intressant att få ut 5.1-ljud från EyeTV (410) då flera program i Boxer-nätet sänds i surround. Har dock inte lyckats men ska ikväll definitivt prova med den AC3-plugin som nämdes här ovan. Återstår att se om denna fungerar med min Mac mini Core Duo.

5.1-ljud i DVD Spelaren funkar kanon.

Ursprungligen av Anamorphic:

Vore intressant att få ut 5.1-ljud från EyeTV (410) då flera program i Boxer-nätet sänds i surround. Har dock inte lyckats men ska ikväll definitivt prova med den AC3-plugin som nämdes här ovan. Återstår att se om denna fungerar med min Mac mini Core Duo.

5.1-ljud i DVD Spelaren funkar kanon.

Får ut 5.1 ljud från en DVD-skiva, både med DVD-spelaren, vlc-0.8.4a och Front Row.
Får inte 5.1 ljud att fungera med QT.
Kunde spela en DVD-skiva med 5.1 ljud från en extern DVD-spelare via firewire och Front Row. Dock gick det inte att välja mellan två DVD-skivor i Front Row.

Testat på en Mac Mini Core Duo med opto ut.

Senast redigerat 2006-04-04 18:19
Bevaka tråden