Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express hittas inte!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-18 11:39

Vet inte om jag gör rätt men försöker installera Airport Express. Följer intställningsguiden, men under "Ställ in en ny Airport-basstation" säger den "Inga nya Airport-nätverk kunde hittas"... Gör jag fel eller vad är felet?

Säger den inte något om att den hittat en ny basstation (obs inte nytt nätverk)? Just i den där dialogen kan det vara klurigt att se att setup-programmet hittat basstationen eftersom den också säger att den inte hittat något nätverk. Har jag för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-18 11:50
Ursprungligen av Pegges:

Säger den inte något om att den hittat en ny basstation (obs inte nytt nätverk)? Just i den där dialogen kan det vara klurigt att se att setup-programmet hittat basstationen eftersom den också säger att den inte hittat något nätverk. Har jag för mig.

Nej, inga .." .. nätverk.. " säger den...

Om du använder AirPort Setup Assistant tror jag du måste ha "jungfru-basstationer" för att de ska upptäckas av wizarden. Om du exvis köpt en begagnad basstation har den förmodligen redan konfigurerats en gång. Prova att nollställa AirPort Express-enheten genom att peta några sekunder på den lilla knappen den har.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-18 13:36
Ursprungligen av Pegges:

Om du använder AirPort Setup Assistant tror jag du måste ha "jungfru-basstationer" för att de ska upptäckas av wizarden. Om du exvis köpt en begagnad basstation har den förmodligen redan konfigurerats en gång. Prova att nollställa AirPort Express-enheten genom att peta några sekunder på den lilla knappen den har.

Vad menar du med "jungfrubasstationer"?

Ja, köpte den begagnad här om dagen, men den är urspungligen köpt via macoteket i januari 2006. Så den är använd tidigare..

Blir bara mer och mer förvirrid när jag försöker installera Airport Express... kommer bara upp mer nya frågor tycker jag...

Ditt tips med den lilla knappen gjorde inte att det funka, tyvärr...

Ska det verkligen vara så här svårt?

Behövs det dessutom göra några speciella inställningar i systeminställningarna när det gäller Airport?

Har aldrig använt Airport tidigare..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-18 13:52
Ursprungligen av carbon:

Vad menar du med "jungfrubasstationer"?

Ja, köpte den begagnad här om dagen, men den är urspungligen köpt via macoteket i januari 2006. Så den är använd tidigare..

Blir bara mer och mer förvirrid när jag försöker installera Airport Express... kommer bara upp mer nya frågor tycker jag...

Ditt tips med den lilla knappen gjorde inte att det funka, tyvärr...

Ska det verkligen vara så här svårt?

Behövs det dessutom göra några speciella inställningar i systeminställningarna när det gäller Airport?

Har aldrig använt Airport tidigare..

Hej

Ta en penna, eller dyl, och tryck in den lilla nollställningsknappen just innan du sätter Airport Expressen i eluttaget. Sätt AP:en i elkontakten och fortsätt att hålla inne knappen tills du ser att lampan börjar blinka. Nu har du fabriksinställt AP:en. Släpp knappen och vänta någon halvminut. Starta AirPort Inställningsassistent. Nu borde den dyka upp som "Apple... bla, bla, bla siffror och bokstäver".

PS Öppna "Internetanslutning" i Program-mappen först och kolla att du har slagit på Airportkortet, så borde detta funka.

Mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-18 14:52
Ursprungligen av fyr:

Hej

Ta en penna, eller dyl, och tryck in den lilla nollställningsknappen just innan du sätter Airport Expressen i eluttaget. Sätt AP:en i elkontakten och fortsätt att hålla inne knappen tills du ser att lampan börjar blinka. Nu har du fabriksinställt AP:en. Släpp knappen och vänta någon halvminut. Starta AirPort Inställningsassistent. Nu borde den dyka upp som "Apple... bla, bla, bla siffror och bokstäver".

PS Öppna "Internetanslutning" i Program-mappen först och kolla att du har slagit på Airportkortet, så borde detta funka.

Mvh

Nu funkade inställningsassistenten... men när den var klar fick jag upp ett felmeddelande... "Ett fel uppstod vid anslutning till... " Vad kan felet vara nu då.. ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-18 15:01
Ursprungligen av carbon:

Nu funkade inställningsassistenten... men när den var klar fick jag upp ett felmeddelande... "Ett fel uppstod vid anslutning till... " Vad kan felet vara nu då.. ?

"Vid anslutning till..." Vadå?

Till Airporten eller till internetanslutningen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-18 15:12
Ursprungligen av fyr:

"Vid anslutning till..." Vadå?

Till Airporten eller till internetanslutningen?

.. till Airport-nätverket. Som jag just skapat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-18 15:25
Ursprungligen av carbon:

.. till Airport-nätverket. Som jag just skapat...

Har du fått ett ip-nummer om du går in och kollar i Systeminställningar under "Nätverk", dubbelklickar på Airport, trycker på TCP/IP?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-18 15:43
Ursprungligen av fyr:

Har du fått ett ip-nummer om du går in och kollar i Systeminställningar under "Nätverk", dubbelklickar på Airport, trycker på TCP/IP?

Nej, det har jag inte..

Just det, vad jag menade med "jungfrubasstation" var alltså fabriksinställning. Uräskta förvirringen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-18 16:58

Om den inte ens hittar ditt trådlösa nätverk i Internetanslutning, fabriksinställ (tryck på knappen igen) på Expressen och gör om installationen i Inställningsassistenten. Kolla att ditt modem/router kan hantera NAT. Om in, stäng av NAT genom att gå in i Expressen genom Airports Administrationsverktyg.

Om den hittar ditt trådlösa nätverk i Internetanslutning, kolla att du har rätt inställningar under Nätverk i Systeminställningar och starta om modemet med Expressen ansluten till routern/modemet.

Just nu kan jag inte hitta på mer... Någon annan som har ett förslag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-18 18:07

Nuuuu... funkar det! Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-18 23:52

Måste bara säga... shit vilken cool och praktisk pryl!

1
Bevaka tråden