Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ser wep-nycklar ut?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-03-17 23:00

Pappa ringde nyss eftersom mamma har lyckats låsa ute sin iBook från sin Netgear-wifi-router. Datorn kräver ett wep-lösenord när hon ska koppla upp sig mot Netgear.
Fråga: Hur ser ett sådant lösenord ut? Det är jag som en gång har installerat skiten, och jag kanske kommer ihåg lösenordet om jag får veta hur det ska se ut. (Går det bra med vilka tecken som helst, måste det innehålla ett särskilt antal tecken, etc?)

beroende på om det är hexadecimalt eller ascii så är det 10 eller 5 tecken. Sen beror det nog på krypteringsgrad också, men de är nog de vanligaste.

Ursprungligen av irrelogical:

beroende på om det är hexadecimalt eller ascii så är det 10 eller 5 tecken. Sen beror det nog på krypteringsgrad också, men de är nog de vanligaste.

En 128 bitars WEP-nyckel är dock 26 tecken lång. Siffrorna 0 till nio samt bokstäverna a till f.

Det är nog mina erfarenheter utav billiga routrar som inte stödjer så mycket olika krypteringar som spelar in här. :rolleyes:

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-03-17 23:55
Ursprungligen av Baron:

Pappa ringde nyss eftersom mamma har lyckats låsa ute sin iBook från sin Netgear-wifi-router. Datorn kräver ett wep-lösenord när hon ska koppla upp sig mot Netgear.
Fråga: Hur ser ett sådant lösenord ut? Det är jag som en gång har installerat skiten, och jag kanske kommer ihåg lösenordet om jag får veta hur det ska se ut. (Går det bra med vilka tecken som helst, måste det innehålla ett särskilt antal tecken, etc?)

Reset-knappar är en charmig funktion på routrar;)

  • Medlem
  • 2006-03-18 00:01

Det var ett väldans mickel med att få igång det så reset blir det bara i nödfall.

  • Medlem
  • 2006-03-18 01:09

Logga in i routern med TP-kabel mellan dator o router och avaktivera WEP... klart!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-03-18 12:17
Ursprungligen av Korsriddaren:

Logga in i routern med TP-kabel mellan dator o router och avaktivera WEP... klart!

Om man ändå loggar in med kabel, så står ju lösenordet på samma ställe. Då finns det väl ingen anledning att ta bort WEP... bara att kopiera koden och klistra in i nyckelringen.

  • Medlem
  • 2006-03-18 09:01

Ah, den var elegant. Sedan kan man aktivera det med ett nytt lösenord, eller hur?

Ursprungligen av Baron:

Ah, den var elegant. Sedan kan man aktivera det med ett nytt lösenord, eller hur?

Ja, precis.

  • Medlem
  • 2006-03-18 12:53

Man kan göra precis hur man vill, men med kabel kommer man in i routern, det gör man inte trådlöst om man saknar lösenordet.

1
Bevaka tråden