Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att installera Windows på din Intel-Mac?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det verkar finnas olika åsikter/behov i debatten kring Windows-installation på Intel-macarna.
Kommer du att köra Dual Boot?

Kommer det en enkel och smärtfri installation så kan jag nog fundera på det annars inte.

Ja, kanske... Om jag kan använda Windows-licensen som jag redan har i min Virtual PC.

För med tanke på vad Windows kostar, så kommer jag aldrig att gå ut och köpa en licens till...

  • Medlem
  • 2006-03-17 17:42
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Kommer det en enkel och smärtfri installation så kan jag nog fundera på det annars inte.

Samma här.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-17 18:41
Ursprungligen av Baron:

Samma här.

Samma här

Något krångel vill jag inte ha så det blir möjligen på en extern hårddisk isåfall.

  • Medlem
  • 2006-04-06 22:31
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Kommer det en enkel och smärtfri installation så kan jag nog fundera på det annars inte.

Den smärtfria installationen är här.

Slår ihop två likadana trådar.

Mod

  • Medlem
  • 2006-03-17 14:01

Är skeptisk... Jag vill inte hålla på och starta om datorn bara för att kunna köra lite Windows-prylar.
Däremot ser jag med spänning fram emot om/när de kommer att få ordning på VMWare/VirtualPC etc, så att det går att köra Windows samtidigt med Mac OSX

  • Medlem
  • 2006-03-17 14:05

Jag kommer göra det först när man kan köra Windows utan att starta om. VPC, eller liknande alltså.

Om man kan köra från en extern disk, ja!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 15:49

Aldrig mer M$ Windooze...

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-03-17 15:51

Jag fattas bara MacBooken. Det kommer nog dröja något år innan jag skaffar den...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-17 17:12

Ja, för att köra AutoCAD!
När jag köper en Intel vill säga.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-03-17 18:11

Japp, om grafikaccelerationen är bättre så man kan spela.

Aldrig i livet.

Det finns inte en rimlig chans i denna värld att Windows kommer uppföra sig, utan det blir säkert korrupta partitioner, trasigt MBR och annat "skoj".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-17 20:24

Förmodligen om det går smärtfritt. Ett ganska stort OM alltså.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-03-17 23:02

Nej, jag bytte FRÅN Windows av en anledning...

Ursprungligen av Snooze:

Nej, jag bytte FRÅN Windows av en anledning...

Men eller hur.
Vill helst inte beblanda mig med skiten.:cool:

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2006-04-11 23:41

Ja, med tanke på att det möjlig gör så att man kan köra precis alla program, och spel och att det inte tar längre tid att starta OSX om du sätter det som standard boot så ser jag egentligen ingen nackdel. Jag kan ju knappast hjälpa att vissa program bara finns till windows, och att man bara kan köra WMV3 filmer i windows, osv osv. Och det är ingen ide att försöka strejka, likabra att göra en partition på 10gb, och sätta OSX som snardard boot, sen starta XP om man vill spela något, eller köra något speciellt program (skulle andra installera det för OSet i sig, för OSX är 711ggr bättre på den punkten. Så att surfa och använda iTunes i XP är saker som aldrig kommer hända).

CS såklart

Spel är väl va pcn är gjord för

Är väldigt nyfiken på hur CS funkar.
Kan inte nån va supergullig o testa ?

  • Oregistrerad
  • 2006-04-16 00:55
Ursprungligen av jofjell:

Spel är väl va pcn är gjord för

Är väldigt nyfiken på hur CS funkar.
Kan inte nån va supergullig o testa ?

CS 1.6 rullar utan probs på min Mini Core Duo på högsta allt, klart över förväntan!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-17 23:31

Jag valde "vet ej". Finns det en fullgod virtual-machine-lösning när jag skaffar intel mac så kör jag det. Om inte kanske jag dualbootar.

Endast vid simpel installation, stöd för grafikacceleration och via extern disk. Vill helst inte befläcka Macbooken med Windows men det kan vara nödvändigt att köra någon gång då Macbooken är det snabbaste jag har..

  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 00:08

Självklart. Den dagen jag har en PowerMac med Intelprocessor, vill säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-18 00:35

Jupps. Om man kan köra från extern disk. För att spela spel och köra något obskyrt specialprogram som inte finns till OS X. (Och som inte rullar bra i VPC...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-18 02:51

Håller just nu på och installerar WinXP på OpenOSX i min MacBook Pro (Intel). Har 1% kvar av installationen, ska bli spännande o se om det fungerar om några minuter.. Är inte intresserad av att behöva boota om datorn varje gång jag behöver köra XP, utan behöver endast XP för att dagligen köra SupeOffice som en uppdragsgivare till mig kräver. Active X fungerar ju inte på internet browsers på Mac.. Denna lösning ska vad jag förstår ge mig möjlighet att köra XP i ett fönster i nearly native i MacOSX som de beskriver.. Annars kör jag MacOSX till ALLT annat!!

7,5 tim senare så fick jag göra om allt. Följde anvisningarna, men Wintel Hard Disk image blev för liten. Började me att göra den större nu och provar igen..

Senast redigerat 2006-03-18 10:28
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-03-18 18:15

Håller på att dra in win xp på en mbp 2.0a just nu.. lite problem med installationen då den saknar nån fil efter 80% eller så, sedan 20 till vid 90%.. kan vara felbränning iofs så jag håller på att bränna en ny..

Nästa test blir OpenOSX

Det är möjligt att jag installerar det för spelens skull, men då ska installationen vara någorlunda enkel. Priset gör att jag tvekar. Jag har ingen lust att köra piratad version.

Det beror mycket på om Caesar IV kommer att komma til Mac. Det vill jag absolut kunna spela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-18 18:38

Min håller fortfrande på o installerar OpenOSX Wintel XP. Fan vad segt...

Fick ge upp för andra gången, Installationen var nästan klar, men nästan skjuter ingen hare.. Ska det ta flera dygn att installerar? Någon annan som provat? Jag har installations fil för OpenOS X med kod ifall någon vill prova.

Som sagt att behöva boota om datorn varje gång för att köra XP är jag inte intresserad av, hoppas därför på OpenOSX med XP så man kan samsa MacOSX samtidigt. Behöver XP för att köra Super Office (Active X) mot en uppdragsgivares kunddatabas dagligen..

Tacksam för hjälp.

Nu lyckades jag installera skiten!!!
www.99mac.se/forum/showthread.php?t=95306

Senast redigerat 2006-03-26 11:37
  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 12:52

vilka här kommer köpa windows XP till er mac?

Som frågan lyder är bara detta en lite koll på vart folk står här inne.

Nu med boot camp kan man ju köra igång XP i sin nya Mac.

Skall du köpa XP till din mac?

Ja eller nej räcker!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-06 12:55

köpa: nej
köra: ja

Bevaka tråden