Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook + extern skärm = hack?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag åker till USA på tisdag och håller nu på att försöka bestämma mig om jag skall köpa iBook eller Powerbook. Om det blir pb, så köps den i USA. iBooken köps i Sverige med mecenatrabbat.

Jag kommer förmodligen inte spela mycket på den, utan det blir mest surfa, ordbehandla, använda itunes, kanske redigera lite film och lättare arbeten i ArchieCAD och Photoshop. Alltså borde inte iBooken har några problem att klara av den med lite extra ramminne.

Grejen är den att jag tänkte även ersätta den stationära datorn och koppla min bärbara mac till en 17" TFT monitor. Här kommer kruxet. Kommer Ibooken få jobba hårt för att klara av att leverera en upplösning på 1280x1024 mha SSD? Dvs, kommer fläkten gå mycket? kommer expose hacka för att grafikminnet blir halverat mellan skärmarna? och hur kommer bildens kvalité vara då iBooken bara har VGA ut.

Detta är de största skälen till att jag funderar på att köpa en pbook i staterna istället, då den har både DVI ut och 64 megs ramminne. Detta borde leda till bättre bild och snabbare grafik.

HJÄLP ni som vet hur det ligger till

mvh
Erik

För att klara den upplösningen på en iB krävs att du använder Spinning Doctor. Hur bra eller dåligt detta är finns det många trådar om.

Köp en PB så blir du garanterat nöjd. Det är jag

Kan svara på några av frågorna. Brukar själv köra 1280x1024 på extern skärm, och fläkten har aldrig gått igång för mig. Som du misstänkte flyter dock Exposé på sämre. Det blir inte alls så mjukt som i vanliga fall, men iaf jag överlever

Några fler som har ibook och kör extern skärm mha screen spanning doctor?

/Erik

Ja, kör ofta en extramonitor (19" CRT, 1280x960) mha Screen Spanning Doctor på min Ibook1.2. Fungerar ypperligt, förutom att Exposé som sagt ovan hackar lite. Men det överlever man.

Tycker för övrigt att Apple är hur löjliga som helst när de blockerar sånt här med flit.

Edit: Just ja, fläktinfo efterfrågades också. Vad jag märkt går inte fläkten mer ofta pga extern skärm.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 18:57
Ursprungligen av knoxville:

Några fler som har ibook och kör extern skärm mha screen spanning doctor?

/Erik

Erik, om du tar och söker lite på forumet, så kommer du få upp massor av svar ang. screen spanning doctor och hur man kopplar till en extern skärm.

Rek. att du gör det... får att få riktigt bra svar.

Senast redigerat 2005-02-10 21:49
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-03-01 22:27

Jag kör SSD på både clamshell och med förlängt skrivbord och det funkar utmärkt.
Den största fördelen (tycker jag) är att nu kan du kalibrera din externa skärm med en extern kalibrator mot grafikkortet och köra en iss profil på din externa skärm och samtidigt ha en anpassad profil till din ibook skärm.....om du gillar foto=)

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 15:14

tycker det funkar sådär med extraskärm, datorn blir märkbart slöare.

Om nån vet hur man kör extern skärm i större upplösning än 1024*768 å kör all kräm från grafikkortet på den externa skärmen?.

Har testat det mesta men inget verkar funka, ssd har jag prövat med och utan clamshell mode, jag har testat att väcka datorn ur sin sömn å men det funkar ändå inte,

Har nån någon lösning på detta så skulle jag bli väldigt glad!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 17:43

Jag kör också SSD och tycker det fungerar perfekt. Brukar ha det när jag kör PowerPoint-visningar etc.

  • Medlem
  • 2006-03-08 00:05

Säger som jag sagt i andra trådar om samma ämne........kör SSD mot 19" Viewsonic i 1600x1200. Funkar hur bra som helst.........märker inte heller något prestandahämmande.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-09 11:45

Kör du den som primär skärm å med ibookskärmen avstängd?

Hur gör du isåfall? får inte upplösningen att bli högre 1024*768, om jag inte kör med båda skärmarna ospeglade.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-09 11:50

Du svarar ju själv på frågan.

När du kör spegling visar den externa skärmen exakt samma bild som på den interna. Eftersom iBookens maxupplösning är 1024 kommer den externa att få samma upplösning vid spegling.

När du kör utökat skrivbord, ospeglat, kan du ju ha två olika bilder på de två skärmarna. Då begränsas ju inte den externa skärmen av iBookens maximala upplösning.

Ursprungligen av Kasaen:

Du svarar ju själv på frågan.

Man skulle ju också kunna tänka sig att iBookens skärm får en högre virtuell upplösning vid spefling som matchar den externa. Det är ju inte helt ovanligt, jag vet iallafall att ATI använder sig av det i sina drivrutiner för windows xp.
Det kanske finns nåt hack för det?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Säger som jag sagt i andra trådar om samma ämne........kör SSD mot 19" Viewsonic i 1600x1200. Funkar hur bra som helst.........märker inte heller något prestandahämmande.

Kör du iBook?
JAg har en 1,33GHz iBoook med Radeon 9550 och när jag använder SSD i 1600x1200 går exposé och scrollning trögare, samt att fläkten går igång och för oväsen om man scrollar eller flyttar omklring förnster för mycket. Det känns inte alls bekvämt faktiskt. Jag skulle aldrig stå ut att jobba så en längre tid.

  • Medlem
  • 2006-03-09 12:25

I högsta grad kör jag iBook. Har den senaste 1,33 Ghz med 1 Gb RAM. Fläkten börjar nästan aldrig rusa på min utan den är helt tyst. Enda gångerna fläkten går i gång är när jag gör trycksaker och har Acrobat, PageMaker och PhotoShop igång samtidigt. Annars händer det aldrig.

Inte heller kännns någonting trögare. Det enda jag stängt av i operativsystemet är dashboard, för det var inget jag hade nån nytta av i alla fall.

Jag tycker inte heller om datorer som väsnas, det var just därför jag köpte iBooken.

Ursprungligen av ptolemy:

Kör du iBook?
JAg har en 1,33GHz iBoook med Radeon 9550 och när jag använder SSD i 1600x1200 går exposé och scrollning trögare, samt att fläkten går igång och för oväsen om man scrollar eller flyttar omklring förnster för mycket. Det känns inte alls bekvämt faktiskt. Jag skulle aldrig stå ut att jobba så en längre tid.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-09 12:50
Ursprungligen av ptolemy:

Man skulle ju också kunna tänka sig att iBookens skärm får en högre virtuell upplösning vid spefling som matchar den externa. Det är ju inte helt ovanligt, jag vet iallafall att ATI använder sig av det i sina drivrutiner för windows xp.
Det kanske finns nåt hack för det?

Hur skulle det fungera. Skrivbordsytan på iBooken är ju bara 1024*768 pixlar stor. Om du kör en högre upplösning på den externa skärmen blir ju den speglade bilden bara mindre. Dvs så vinner man ingenting.

Ursprungligen av Kasaen:

Hur skulle det fungera. Skrivbordsytan på iBooken är ju bara 1024*768 pixlar stor. Om du kör en högre upplösning på den externa skärmen blir ju den speglade bilden bara mindre. Dvs så vinner man ingenting.

Nej, det är iBooken som får större virtuell upplösning. Säg att du kör 1600x1200. På iboken visas då endast en del av den totala skärmytan medan den externa ser hela ytan. Vad som ska visas på iboken bestäms av positionen på muspekaren (så funkar det med ATI), men det finns säkert andra metoder.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-10 08:10

Ok, det kan fungera åt det hållet också, men gud vad jobbigt om man vill titta på iBookens skärm.

  • Medlem
  • 2006-03-09 12:12

Enda hacket jag kör är som sagt Screen Spanning Doctor. Det funkar perfekt. När jag kör iBooken "stationärt" har jag 19-tummaren som huvudskärm, med menyer o allt och så dimmar jag ner iBook-skärmen så den är svart. (Sparar lampan) Detta funkar helt utmärkt för mig.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-03-16 23:08
Ursprungligen av Korsriddaren:

Enda hacket jag kör är som sagt Screen Spanning Doctor. Det funkar perfekt. När jag kör iBooken "stationärt" har jag 19-tummaren som huvudskärm, med menyer o allt och så dimmar jag ner iBook-skärmen så den är svart. (Sparar lampan) Detta funkar helt utmärkt för mig.

Hur får man menyerna till den externa skärmen? Känns jobbigt när man jobbar i photoshop tex så har man bilden på det externa men menyraden på den interna skärmen.

  • Medlem
  • 2006-03-16 23:22

Gå in i bildskärmsinställningarna och kika, under den fliken där du ser de båda skärmarna uppställda bredvid varandra, kan du bara dra menyraden från den ena skärmen till den andra.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-03-17 21:46

Funkade fint! Tack.

  • Medlem
  • 2006-03-19 09:46

Med risk för att jag missat något i inläggen ovan:

Alltså - jag vill köra tjejens 17" TFT 1280x768 som *primär* skärm för min iBook G4. Jag lyckas dock bara göra en "extra" skärm utan min "desktop" med ikoner och allt. Hur jag göra? SSD verkar ju bra..men det kändes plötsligt lite krångligt. Slet mitt hår, och började fundera på hur man även väljer rätt färgtyp för den skärmen osv.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Med risk för att jag missat något i inläggen ovan:

Alltså - jag vill köra tjejens 17" TFT 1280x768 som *primär* skärm för min iBook G4. Jag lyckas dock bara göra en "extra" skärm utan min "desktop" med ikoner och allt. Hur jag göra? SSD verkar ju bra..men det kändes plötsligt lite krångligt. Slet mitt hår, och började fundera på hur man även väljer rätt färgtyp för den skärmen osv.

/Fredrik

Alla inställningar gör du i Systeminställningar > Bildskärm. Du kan välja hur du vill ha skärmytorna i förhållande till varandra och du kan även dra menyraden mellan dem.

  • Medlem
  • 2006-03-19 19:59

Fick inte till det sist..men får göra nytt försök!

Mvh
Fredrik

Färgtypen (Antalet färger) väljer du i rutan som kommer upp på respektive skärm när du öppnar panelen Bildskärmar.

Menyraden flyttar du under fliken Uppställning som finns i rutan för den primära bildskärmen.

1
Bevaka tråden