Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är era Intel iMacs verkligen tysta?

Tråden skapades och har fått 153 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-17 10:03

Har haft min 20" en månad nu och är mycket nöjd, men en sak är lite irriterande. Alla säger att iMacen är "knäpptyst" etc, men det är inte min. Ett brummande fläktljud hörs hela tiden när man sitter vid datorn. Har man inte rört den på en stund stängs fläkten(arna) av, och den blir "knäpptyst". Men om man bara rör på musen så drar allt igång igen. Visst låter det inte jättemycket, men man hör det utan att anstränga sig. iMacen är en bulldozer i Jämförelse med min iBook G4 som absolut inte låter någonting alls. Å andra sidan är den klart tystare än t.ex. en ny Dual PM. Upplever ni också detta?

Jag tror det är hårddisken som vibrerar. Jag blev rätt besviken på mina Seagate barracuda som var väldigt tysta men som pga. vibration kan skapa ljud. Jag har två hårddiakar i min beiga G3 Desktop som står på golvet på övervåningen. Sitter man och tittar på tv på bottenvåningen kan man bli störd av det brummande ljudet som uppstår.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-17 10:25

Okej. Jag försökte nu leta upp ett temperaturprogram men inget av de program jag provar hittar fler än en sensor – gpu-sensorn. Och den är på 95-100 grader. Är inte det mycket? Någon som har koll på andra program (inte Temperature Monitor eller X Resource Graph) för att ta tempen på datorns (intel iMac) olika delar?

Jag upplever min intel-iMac 17" som den tystaste dator jag suttit framför. PowerBook G4 inkluderad.

Ursprungligen av mratin:

Har haft min 20" en månad nu och är mycket nöjd, men en sak är lite irriterande. Alla säger att iMacen är "knäpptyst" etc, men det är inte min. Ett brummande fläktljud hörs hela tiden när man sitter vid datorn. Har man inte rört den på en stund stängs fläkten(arna) av, och den blir "knäpptyst". Men om man bara rör på musen så drar allt igång igen. Visst låter det inte jättemycket, men man hör det utan att anstränga sig. iMacen är en bulldozer i Jämförelse med min iBook G4 som absolut inte låter någonting alls. Å andra sidan är den klart tystare än t.ex. en ny Dual PM. Upplever ni också detta?

Undrar är det en intel eller en G5 iMac du har, för min Intel iMac 20 är tyst !
Jag vet att iMac G5 kunde låta lite, sedan är intel iMacen tystare än iMac G5.

Tycker att iMac Intel är alldeles knäpptyst. Kanske är nån process som får processorerna att skena så att tempen stiger så att fläktarna drar igång?

( Mitt 1000:e inlägg, dags at fira )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-17 11:22

Jag har en iMac Intel Core Duo 20" 2Ghz 2GB Ram 256 VRAM.
Kan du kolla vad din gpu-temp ligger på?

Själva chassit känns liksom inte så varmt, så kanske är det mjukvaran som tolkar sensorerna fel och har fläktarna på hela tiden, eller så är sensorerna skumma, eller så är jag helt enkelt bara väldigt känslig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-17 11:44

Grattis!

Ingen skum process i syne. I stort sett ingen aktivitet alls i CPUn, men fläktarna kör på i alla fall.

Ursprungligen av mratin:

Grattis!

Ingen skum process i syne. I stort sett ingen aktivitet alls i CPUn, men fläktarna kör på i alla fall.

har du resetat macens SMU och Pram!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-17 14:55

Jag har resetat Pram, men det blev inte bättre (faktum är att datorn känns ännu ljudligare efter att jag gjorde detta, men det kan vara inbillning.).

Vad är SMU och hur resetar jag det?

Ursprungligen av mratin:

Jag har resetat Pram, men det blev inte bättre (faktum är att datorn känns ännu ljudligare efter att jag gjorde detta, men det kan vara inbillning.).

Vad är SMU och hur resetar jag det?

iMac G5 (Ambient Light Sensor), iMac G5 (iSight), iMac (Early 2006): How to Reset the SMU or SMC
--------------------------------------------------------------------------------

The SMU (System Management Unit) is a microcontroller chip on the logic board that controls all power functions for your computer. If your computer is experiencing any power issue, resetting the SMU may resolve it. The SMU controls several functions, including:

Telling the computer when to turn on, turn off, sleep, wake, idle, and so on.
Handling system resets from various commands.
Controlling the fans.
Note that resetting the SMU does not reset the PRAM. Resetting the SMU will not resolve issues in which your computer is unresponsive—in these situations, restarting your computer will generally suffice. If your computer isn't responding, perform these steps one at a time, in this order, until the issue has been resolved:

Force Quit (Option-Command-Escape).
Restart (Control-Command-Power).
Force Shut Down (press the power button for 10 seconds).
Resetting the SMU can resolve some computer issues such as not starting up, not displaying video, sleep issues, fan noise issues, and so on. If your computer still exhibits these types of issues even after you've restarted the computer, try resetting the SMU. To reset the SMU on one of these iMacs:

Turn off the computer by choosing Shut Down from the Apple menu, or by holding the power button until the computer turns off.
Unplug all cables from the computer, including the power cord.
Wait 10 seconds.
Plug in the power cord while simultaneously pressing and holding the power button on the back of the computer.
Let go of the power button.
Press the power button once more to start up your iMac.
Unlike earlier iMac G5 computer models, the iMac G5 (Ambient Light Sensor) and iMac G5 (iSight) computers do not have a button on the main logic board for resetting the SMU. This eliminates the need to remove the computer's back cover to reset the SMU.

Thank you,
Apple

**This message has been auto-generated. Please do not reply to this email. Replies will be ignored

20" iimac, tyst som en mus Stor skillnad på min "gamla" G5:a (rev b), den lät mer (allt är ju relativt...)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-17 18:39

mratin; Jag upplever exakt samma som du, men är inte säker på att den verkligen låter eller att det är jag som är känslig. För knäpptyst är den inte. Ni som menar att eran är knäpptyst; menar ni då att inte inte hör ett dugg från den i ett tyst rum?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-17 18:49

Min 20" 256MB ger ifrån sig ett resonansbrum via skrivbordet, (den står på). Jag har en rätt tjock bok emellan och då försvinner resonansljudet men jag tyck ändå att hårddisken, (tror jag), låter för mycket. Jag kommer att ringa Apple och klaga.

Ursprungligen av Fido:

mratin; Jag upplever exakt samma som du, men är inte säker på att den verkligen låter eller att det är jag som är känslig. För knäpptyst är den inte. Ni som menar att eran är knäpptyst; menar ni då att inte inte hör ett dugg från den i ett tyst rum?

När jag stänger dörren till köket så att man inte hör kylskåpet och sitter en meter från datorn låter min egen avslappnade andning mer än datorn. Det enda jag hör när jag lyssnar noga är luftens susande när det passerar gallret underst på datorn.

Hehe, jag hade en väldigt tyst 17" och tänkte att den kanske kunde bli ännu tystare så jag resettade SMU. Nu låter den som en Dellserver!
Några tips hur man får tillbaka den som den var, tyst alltså?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-17 18:55

Haha, jag gjorde det samma precis. Men jag drog ut sladdfan och startade den igen. Och nu låter den som innan

Ursprungligen av Fido:

Haha, jag gjorde det samma precis. Men jag drog ut sladdfan och startade den igen. Och nu låter den som innan

Pust, tack för tipset, nu låter det som vanligt igen, skönt!

Jag lyssnade på en PM G5 och en iMac G5 idag på PC City och trots den stökiga miljön med folk och musik upplevdes de som allt annat än tysta. iMac:en hade en burrande för sig (kanske hårddisken men ej troligt eftersom den inte belastades), Powermac:ens läte var mer skorrande, ungefär som om en fläkt satt löst/var dåligt balanserad. Extremt irriterande iaf.

Ursprungligen av Hakro807:

Jag lyssnade på en PM G5 och en iMac G5 idag på PC City och trots den stökiga miljön med folk och musik upplevdes de som allt annat än tysta. iMac:en hade en burrande för sig (kanske hårddisken men ej troligt eftersom den inte belastades), Powermac:ens läte var mer skorrande, ungefär som om en fläkt satt löst/var dåligt balanserad. Extremt irriterande iaf.

G5 och G5 iMac låter mycker mer än Intel iMac !

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-17 21:15

Resetade SMU:n och jäklar vilket ljud! Låter ju 10 gånger mer än förut!! Bara att göra om kvickt som tusan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-17 21:20

Sådär, ja, nu känns det faktiskt som att den är lite tystare. Men hårddiskbrummet finns där. Ställde dock datorn på en bok och det blev klart mycket bättre.

  • Medlem
  • 2006-03-17 23:59

jepp - samma problem…

jag har problemet - i min iMac G5 20"

vindtunnel och lite till - temp cpu bortåt 75°C med fläktar på över 3000 varv. Inte tyst precis. Och naturligtvis var min Cube "lite" tystare.

använder HardWare Monitor 1.5

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-18 08:06
Ursprungligen av tcb:

jag har problemet - i min iMac G5 20"

vindtunnel och lite till - temp cpu bortåt 75°C med fläktar på över 3000 varv. Inte tyst precis. Och naturligtvis var min Cube "lite" tystare.

använder HardWare Monitor 1.5

Tyvärr funkar inte de vanliga temp-programmen på Intelarkitekturen. Det är väl en annan sorts sensorer antar jag. Skulle vara mycket intressant om någon hittade ett sådant program. eller dokumentation över sensorerna så att man kan skriva ett sånt program.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-18 11:56
Ursprungligen av mratin:

Tyvärr funkar inte de vanliga temp-programmen på Intelarkitekturen. Det är väl en annan sorts sensorer antar jag. Skulle vara mycket intressant om någon hittade ett sådant program. eller dokumentation över sensorerna så att man kan skriva ett sånt program.

Temperature monitor funkar på intel-macen.
Min temperatur ligger på 41-45 grader. Är det bra?

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-03-18 00:59

Har en G5 iSight, låter en del. Ska lämna in den snart, vet att det inte ska låta såhär (har hört andra). Problemen med skorrande fläktar har ju funnits på alla iMac G5. Intel-CPU:erna är ju strömsnåla laptop-processorer som inte behöver lika mycket kylning som en G5, så då märks ju en skorrande fläkt heller inte så mycket (eftersom den bara går igång när det behövs, vad jag förstått? Aldrig använt en intel-iMac).

Min iMac G5 lät faktiskt både mer och mindre än min Intel-iMac.

När den slogs på var datorn kall och fläktarna nästan helt tysta, men efter några timmar hade den värmt upp och då började den bli irriterande. Särskilt när fläktarna varvade upp vid minsta lilla belastning av processorn. Min nya iMac håller sig istället på en konstant ljudnivå, lite högre än min "kallstartade" iMac G5. Mycket bättre så.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-18 09:18

Ja, precis. Min Intel iMac låter likamycket hela tiden. Men knäpptyst är den inte. Man hör det absolut. iBooken är däremot HELT tyst. Då menar jag alltså 0dB!

Ursprungligen av mratin:

Ja, precis. Min Intel iMac låter likamycket hela tiden. Men knäpptyst är den inte. Man hör det absolut. iBooken är däremot HELT tyst. Då menar jag alltså 0dB!

Jag har fått ljudnojja av alla sådana här trådar man läst genom tiderna... Och nu sitter jag här med min nya iMac Intel som, naturligtvis låter en del. Det jag har att jämföra med är min PB15" som är nästintill knäpptyst - och mina föräldrars iMac G5 17". Den hade de allvarliga problem med (varvade upp och lät helt sjukt högt så fort den användes), innan de fick byta ut midplane.

iMacen har en konstant ljudnivå, tror det är fläkten som går. Den är inte den tystade bordsdator jag hört, men något man kan leva med. Så länge det finns fläktar i en dator som står rakt framför ögonen på en är jag tveksam till att det kan bli helt tyst. Fast vad vet jag, min dator kanske är defekt och låter på tok för högt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-18 12:12

Nja, är inte det hårddisktemperaturen? Det är den enda sensorn som Temperature Monitor hittar på min Intel iMac. Igår hittade den GPUn också, men den verkade lite buggig. Min hårddisktemp ligger också runt 40-45 grader. Det är helt okej.

Bevaka tråden