Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook + PC + Linksys router = hör föra över filer?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 18:04

Jag vet att det finns många trådar om det här (jag har läst många av dem) men jag får det inte att fungera!

Jag vill kunna föra över filer mellan min iBook och min PC. Båda datorerna använder sig av min Linksys WRT54GS wlan router.

Jag har gått in i macen under fildelning och klickat på "windows-delning". Längst ner där står det då att "Windows-användare kan ansluta till din dator på \\192.XXX.X.XXX\namn"
Jag har testat att öppna firefox och skrivit in dessa siffror men det fungerar ej! Finns det något annat sätt att skriva in dessa siffror eller ska jag göra på ett helt annat sätt för att föra över filer? Undrar helt enkelt vad kan jag göra för att få det att fungera på ett så enkelt sätt som möjligt?

Kan det förresten krångla för att brandväggen samt mac-filtret är påslagen med routern?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 18:20

Jag vill främst kunna hämta filer från PC:n till macen.

Jag har även testat att gå in i macen på gå > anslut till server > och sedan skrivit in smb://192. osv (alltså lokala ip-nummret för pc:n) det som händer är att det då står "Finder kunde inte slutföra åtgärden eftersom viss information i smb:/192. inte kunda läsas eller skrivas (felkod - 36)"
Vad ska jag göra?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 18:29

Jag har självklart valt att "dela ut" den mapp på PC:n som jag vill ha över till macen. Har testat att skriva ftp://192 osv. i macen istället för smb://192. det som hände då var att macen ville att jag skulle uppge användarnamn och lösenord, hmm??? Jag har inget lösenord på min PC, eller är det användarnamn å lösenord samma som för routern?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 18:42

Nu har jag i min PC valt att skapa ett lösenord åt min användare på datorn, detta hjälper dock inte...
Jag har loggat in i administrationspanelen för routern och valt att stänga av brandväggen. Har även stängt av "windows-brandväggen"...inget fungerar dock

För att ansluta från windows till en mapp utdelad med samba är det bara att högerklicka på Den här datorn och välja Anslut Nätverksenhet. Där skriver du in sökvägen till den mapp på macen som du har delat ut \\192.xxx.xxx.xxx\mapp.
Kommer inte ihåg exakt vad det heter men tror att det är nått sånt här.

Här finns ett liknande problem.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=94175

/Olof

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 23:11

Det är tvärtom jag vill göra, alltså hämta filer från PC:n till macen å inte från mac till PC... hur gör jag då?

Då är det bara att dela ut en mapp på pc´n och sen ansluta mot den med Anslut till server från macen och ange smb://192.xxx.xxx.xxx/mapp

Detta förutsätter att båda datorerna ligger på samma nät med samma nätmask men jag antar att detta är fallet eftersom Linksys WRT54GS bör sköta utdelningen av ip-addresser

Liten fråga: Har du stängt av brandväggen i OS X eller öppnat den för fildelning? Det kan förklara felkod 36

1
Bevaka tråden