Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska köpa MacBook Pro, behöver vram-hjälp...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-01 14:39

Jag är på gång att beställa en MacBook Pro som personalköp och är lite nyfiken på hur jag ska konfigurera den. Egentligen vill jag inte ha 2ghz-modellen, det räcker fint med 1,83 ghz. Däremot vill jag hemskt gärna ha fullt vram (det är bara 128 på 1,83an, men 256 på 2,0an). Anledningen till att jag vill ha 256 mb är väldigt ovetenskaplig, dock. Förmodligen en kvarleva från gamla PC-tiden när jag lirade mycket 3D-spel och det var givet att man skulle ha så mkt vram som möjligt.

Frågan är, påverkar mängden vram den generella prestandan i OS X egentligen? Utnyttjar OS X det för fönsterhanteringen etc? Skulle de extra 128 påverka så mycket i generellt bruk att det är värt över 3000 spänn?

Jag ämnar uppgradera RAM till 2 gig ram oavsett. Köper jag 1,83an så låter jag HDn stanna på 80 gig. Det räcker mer än väl till mig. Enda anledningen för mig att köpa 2,0an är alltså de extra 128 mb i vram. Ja, snabbare CPU och större HD får jag förstås också - men det är inte så intressant för mig.

Om det finns någon bra jämförelse mellan de båda modellerna på nätet, länka gärna!

/Mattias

  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 17:00

Det börjar verkligen dra ihop sig för en beställning här så jag får bumpa denhär tråden och hoppas att folk som har nån koll orkar bemöda sig svara.

I vilka situationer kan man egentligen komma att sakna dedär 128 mb vram egentligen?

Ställer även frågan igen, är det någon som har sett några jämförande tester modellerna emellan? Det vore mkt intressant att se!

/Mattias

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-03-16 22:39

Om man inte ska spela de senaste spelen - vilket kan bli aktuellt för vissa med XP installerat - spelar det mindre roll hur mycket minne grafikkortet har. Det som däremot spelar stor roll är hastigheten på minnet - något som bör vara samma på 128 och 256Mb:s versionen. 2GB ram är troligen mer förnuftligt investerade pengar än en 2Ghz CPU med 256Mb grafikkort. Vore mycket minne intressant skulle troligen de snabbaste korten alla ha 512Mb, så är vad jag förstår inte fallet. En liten inblick ger:
http://www.tomshardware.com/2005/12/02/vga_charts_viii/

  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 23:34

Fan... där sa du något jag inte ens hade tänkt på. Köper jag en 2,0 med 256 mb vram så kanske kanske man kan skrämma igång XP och Oblivion på den... Den rekommenderade setupen är ju 1 gig ram och ett X800 (eller bättre) för det. Minimikravet ett 128 mb direct3D-kompatibelt kort.

Ha! Humor! =D

Men om man bortser från att jag eventuellt skulle kunna tänka mig att lira Oblivion på den så är jag inte intresserad att spela några spel. XP kan jag tänka mig köra för att det är praktiskt... om det nu blir praktiskt.

Tack för kommentaren iaf!

/Mattias

MacPro vs program??

Undrar vilka program som lirar med nya MacPro 2.0
Är det någon som vet om dessa (gamla) mac program funkar?

Photoshop CS2
Macromedia MX
Toast 7
Fotostation classic

World of Warcraft

eller måste man vänta på nya program?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 08:52
Ursprungligen av Spike Lee:

Undrar vilka program som lirar med nya MacPro 2.0

CS2 och Macromedia MX får köras i Rosetta, så de funkar men blir lite slöa. WoW finns väl i universal binary om jag inte har helt fel för mig. Övriga två vet jag inte något om, men alla program som kör i OS X kör på intel-burkarna också. Vissa får emuleras i Rosetta och blir då som sagt slöare. Andra har uppdaterats med universal binary och använder hårdvaran fullt ut.

Finns gott om artiklar om det på nätet. Go fish!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 19:00

Skriver detta på min gamla PB G4 400MHz, med 8MB:eek: grafikminne. Den har snabbare och större hårddisk och mer RAM än den hade i original, men grafikkortet sitter jag med. Som det är nu undrar jag om inte mitt pyttelilla grafikminne är en av de allvarligare flashalsarna.

Tänker själv köpa en iMac, med 256MB grafikminne.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 12:00

8 MB är inte mycket, nej...

Men det beror lite på vad du gör med. Rena beräkningar (lägga filter på en bild t ex) påverkas ju inte utav grafikkortet. Sen när man börjar flytta på rutan så är läget ett annat...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 18:04

Photoshop kräver väl knapapst mer än 32 mb vram? 64 Mb vram för PS känns väldigt overkill.

SKall du däremot håll apå med shake och motion och sådant belastas grafikkortet!

1
Bevaka tråden