Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag två airport express?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en gammal airport basstation (köpt 2002 tror jag). Nu tänkte jag skaffa airport express för att köra itunes i stereon (äntligen!)
Problemet är att det blir för långt att dra sladdar från där airporten måste vara till stereon (eller omvänt, för långt att dra internetsladden ända till stereon om jag sätter airporten där).
Alltså tänkte jag slänga in en airport express i det redan befintliga nätverket och sätta den vid stereon. Men jag lyckas inte få svar på om detta funkar, i och med att min basstation är gammal. Är det någon som vet?
På macoteket mumlade försäljaren om att det dessutom kunde bli nåt problem med hastigheten om jag inte hade 2 airport express.
Någon klok 99mac:are som vet och har råd?

hälsningar
anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 14:57
Ursprungligen av anders m:

Jag har en gammal airport basstation (köpt 2002 tror jag). Nu tänkte jag skaffa airport express för att köra itunes i stereon (äntligen!)
Problemet är att det blir för långt att dra sladdar från där airporten måste vara till stereon (eller omvänt, för långt att dra internetsladden ända till stereon om jag sätter airporten där).
Alltså tänkte jag slänga in en airport express i det redan befintliga nätverket och sätta den vid stereon. Men jag lyckas inte få svar på om detta funkar, i och med att min basstation är gammal. Är det någon som vet?
På macoteket mumlade försäljaren om att det dessutom kunde bli nåt problem med hastigheten om jag inte hade 2 airport express.
Någon klok 99mac:are som vet och har råd?

hälsningar
anders

Anders,

Du kan ansluta en AirPortExpress till din stereo, samt konfigurera den i läget "client-mode" i det redan befintliga nätverket.

Detta ger dig just trådlös överföring av ljudet från iTunes (..och annat ljud med tilläggsprogram..)

Läs mer på

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=108040

Lycka till,

- Torkel

Hastighetsproblemet kan jag tänka mig har att göra med om bägge burkarna är 54mgbits.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 16:19
Ursprungligen av irrelogical:

Hastighetsproblemet kan jag tänka mig har att göra med om bägge burkarna är 54mgbits.

Enligt Apple skall AirTunes fungera även under 802.11b

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 16:46
Ursprungligen av Torkel:

Enligt Apple skall AirTunes fungera även under 802.11b

- Torkel

Det lär fungera, men hela nätverket ställs till 802.11b-hastighet.:(

Vänligen, Ylan

tack för svar! ska testa hur det går med en - annars får jag väl helt enkelt köpa på mig en till...

anders

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-03-18 10:03
Ursprungligen av anders m:

tack för svar! ska testa hur det går med en - annars får jag väl helt enkelt köpa på mig en till...

anders

Smartare att köpa en ny basstation med stöd för 802.11g än att köpa 2 st AirPort Express i såna fall ju.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-18 10:33

Det funkar dåligt med en gammal bas och en ny APE, det kan jag intyga. Det laggar och har sig när man ska streama musik.
Två APE är väl den bästa lösningen.

1
Bevaka tråden