Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej, är ny på området Mac

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-17 15:59

Tjena

Andreas heter jag, har varit reggad här ett bra tag men inte postat så mkt. Registrerade mig förut för att ni hade en bra avdelning för mobiltelefoner. Nu har jag dock sprungit över en Mac oxå så nu får man väl börja posta och läsa för jag har ingen koll på Mac/Mac os öht

Håller för tillfället på och fixar i ordning min iMac DV 400mhz med diverse bra och ha program, köpte den av en granne för 300:- och tänkte ha den som prydnad/surfstation på en pidestal i vardagsrummet, den är ju en desingikon i mina ögon sett, tyst är den oxå. Har stor erfarnenhet av pc, men i princip 0 av mac så ni får kanske vara beredda på en och annan dum fråga. Den första dumma frågan kommer nu, hur avinstallerar man program i Mac os 9?

//mvh Andreas, nybliven iMac ögare

Välkommen !

Som svar, även om du ställde frågan på fel ställe, är att du helt sonika kastar det i papperskorgen. Finns inga registry keys på Macen att oroa dig för. Om det är ett litet fetare program, som av nån anledning kråäver ett så kallat "tillägg" så kan du ta bort det också ifall du vill, men inte nödvändigt alls.

Lycka till med din gamla iMac, det är en ikon

Välkommen (eller vad man nu ska säga)

Enklast så avinstallerar du program i OS 9 på samma sätt som i OS X, alltså genom att slänga programmappen.

Jag skulle nog dra in OSX på den där rackarn om jag var du. Mycket roligare att ha ett OS som är från 2000-talet

Linux går att köra med om man är av den läggningen.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-17 16:22

Planer på OS X finns, väntar bara på 512mb ram som bör dyka upp i min brevlåda i början av veckan. Har hört att osx kräver en hel del ram. Är rädd att det blir olidligt slött, den är inte direkt vass nu men kan tänka mig att det beror på att den bara har 64mb ram, lr? Ny hd kanske oxå vore en idé, typ en 7200rpms modern drive. Funkar det isf nice och köra osx på den med mer minne och nyare hd? Tack för svar på min fråga, nyttigt forum det här för en macn00b som mig

  • Medlem
  • 2006-03-17 16:52

Glöm inte att uppdatera firmware först innan du installerar OS X - det ska alltså göras i OS 9. Om du inte gör det kommer datorn att gå sönder.

(Lite för lat för att leta upp en länk till dig just nu, men firmwareuppdateringen finns på Apples site.)

EDIT: Orkade iaf: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58174

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-17 19:36
Ursprungligen av Giggs:

Glöm inte att uppdatera firmware först innan du installerar OS X - det ska alltså göras i OS 9. Om du inte gör det kommer datorn att gå sönder.

(Lite för lat för att leta upp en länk till dig just nu, men firmwareuppdateringen finns på Apples site.)

EDIT: Orkade iaf: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58174

Nice, tack! Snabb fråga, det står att firmware:n kräver os 9.1 för att kunna installeras, jag har 9.2.2 nu, men på skivorna som följde med datorn är det 9.0.4 Innebär det att om jag uppgraderar firmwaren och ska installera os 9 från skivorna så är jag körd? Om ja, hur gör jag en skiva med os 9.2.2 uppdateringarna?

  • Medlem
  • 2006-03-17 20:26
Ursprungligen av An3Azz:

Nice, tack! Snabb fråga, det står att firmware:n kräver os 9.1 för att kunna installeras, jag har 9.2.2 nu, men på skivorna som följde med datorn är det 9.0.4 Innebär det att om jag uppgraderar firmwaren och ska installera os 9 från skivorna så är jag körd? Om ja, hur gör jag en skiva med os 9.2.2 uppdateringarna?

Njae, alltså om jag fattar rätt nu så har du alltså 9.2.2 på din dators HD och då är det bara att installera uppdateringen (om inte jag har fattat allt fel). Du behöver inte boota datorn från CD-skiva för att installera firmwareuppdateringen och du behöver inte ominstallera systemet efter uppdateringen. (Eller har jag missat nåt? ) Det är bara att installera och se glad ut (hoppas jag... :eek: )

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-17 21:30
Ursprungligen av Giggs:

Njae, alltså om jag fattar rätt nu så har du alltså 9.2.2 på din dators HD och då är det bara att installera uppdateringen (om inte jag har fattat allt fel). Du behöver inte boota datorn från CD-skiva för att installera firmwareuppdateringen och du behöver inte ominstallera systemet efter uppdateringen. (Eller har jag missat nåt? ) Det är bara att installera och se glad ut (hoppas jag... :eek: )

Jo precis, det jag menade var om jag är tvungen och installera om os9 efter firmwareuppgraderingen, som krävde os 9.2.2, Iom att jag har en origskiva med os 9.0.4, har uppdaterat till 9.2.2 över nätet. Inte för att jag tänkte installera om os 9 efter upgrade, mer ifall jag finner att osx går segt och vill tillbaka till 9:an

  • Medlem
  • 2006-03-17 21:41
Ursprungligen av An3Azz:

Jo precis, det jag menade var om jag är tvungen och installera om os9 efter firmwareuppgraderingen, som krävde os 9.2.2, Iom att jag har en origskiva med os 9.0.4, har uppdaterat till 9.2.2 över nätet. Inte för att jag tänkte installera om os 9 efter upgrade, mer ifall jag finner att osx går segt och vill tillbaka till 9:an

Jag har svårt att tro att det inte skulle gå att installera 9.0.4 på en firmwareuppdaterad maskin. Men jag vet ju iofs inte säkert...

Vad jag har hört så ska det funka rätt ok på en så gammal maskin om man bara har tilräckligt med minne.

Jag tycker väl att det borde gå att installera 9.0.4 även om firmwaren är uppdaterad. En skiva med 9.2.2 går att få tag i, tja, det beror på din åsikt i piratkopieringsfrågor!

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-17 20:25
Ursprungligen av irrelogical:

Jag tycker väl att det borde gå att installera 9.0.4 även om firmwaren är uppdaterad. En skiva med 9.2.2 går att få tag i, tja, det beror på din åsikt i piratkopieringsfrågor!

Jag är rättså liberal Pm funkar ju alltid. Forumet i sig kanske inte är lika liberalt som mig

Ursprungligen av An3Azz:

Jag är rättså liberal Pm funkar ju alltid. Forumet i sig kanske inte är lika liberalt som mig

WTF, må det bära eller brista! Du har ju ändå en originalskiva liggande. Annars så har jag läst om att nån på forumet hade köpt nån 9:a för under 300 kr från apple, men det var nog ett tag sedan.

Nää, jag skickar ett pm istället. :rolleyes:

  • Medlem
  • 2006-03-17 20:51
Ursprungligen av irrelogical:

WTF, må det bära eller brista! Du har ju ändå en originalskiva liggande. Annars så har jag läst om att nån på forumet hade köpt nån 9:a för under 300 kr från apple, men det var nog ett tag sedan.

Ja, 280:- inkl frakt var det visst om jag minns rätt (det var inte jag) för 9.2.1, men man måste ringa Apple och fråga om det.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-17 21:10
Ursprungligen av Giggs:

Ja, 280:- inkl frakt var det visst om jag minns rätt (det var inte jag) för 9.2.1, men man måste ringa Apple och fråga om det.

I princip gratis mao.. :rolleyes:

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-17 21:44

Det visar sig nog, får helt enkelt testa ev läsa mig till det på apple:s sida

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-03-19 22:37

Update, nu är min gamla iMac uppdaterad med 80gb hdd m 8mb cache, 512mb ram och OS X Panther, fan vad den snurrar på nu, är grymt imponerad av den lille gynnaren. Dock fortfarande inget ljud ur interna högt, jobbar på det med.

  • Medlem
  • 2006-03-26 18:02
Ursprungligen av An3Azz:

Update, nu är min gamla iMac uppdaterad med 80gb hdd m 8mb cache, 512mb ram och OS X Panther, fan vad den snurrar på nu, är grymt imponerad av den lille gynnaren. Dock fortfarande inget ljud ur interna högt, jobbar på det med.

Trevligt!
OSX snurrar ofta på mkt bra efter ny HD och mer minne.
Du är nu framme på den ljusa sidan:D.

He, precis som min gamla imac 400DV. 512Mb + 80Gb + 10.3 = helt OK media/surfdator för min mamma..

1
Bevaka tråden