Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stendöd AirPort Express

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min ap express somnade in igår
Var i kontakt med supporten idag .... fick några guider, som inte väcker den till liv
Lampan lyser inte längre, den går inte att komma åt alls .... testat factory reset o vanlig ...
Den har funkat perfekt i drygt 1,5 år
Nån som har några tips ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-16 19:29

Köp en krans och säg några väl valda ord, kanske är ett tips.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-03-16 19:32

Vad är det för skitgrejor rent ut sagt!? Jag har köpt en för 3 månader sedan. Är det bara att starta nerräkningen nu då? Många har redan rapporterat om att de pajar efter drygt ett år. Är de tidsinställda eller vad i helvete?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 20:35

Min dog när den var nästan ett år gammal. Som garantitekniker tycker jag de håller ganska bra. (helt baserat på magkänsla) Apple lämnar ett års garanti så du får vad du köper.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-03-18 17:06
Ursprungligen av mikotekniko:

Min dog när den var nästan ett år gammal. Som garantitekniker tycker jag de håller ganska bra. (helt baserat på magkänsla) Apple lämnar ett års garanti så du får vad du köper.

Menar du verkligen vad du skriver? Det är ju en skrämmande attityd! Att grejor bara ska hålla garantitiden är ju befängt! Apple lämnar inte ett års garanti, vad är det för larv? Det är lagen som ger oss rätt till ett års garanti och inget vi ska tacka Apple för!

"Så du får vad du köper."

Vad är det för en jävla attityd från en återförsäljare?!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 19:05
Ursprungligen av rana:

Menar du verkligen vad du skriver? Det är ju en skrämmande attityd! Att grejor bara ska hålla garantitiden är ju befängt! Apple lämnar inte ett års garanti, vad är det för larv? Det är lagen som ger oss rätt till ett års garanti och inget vi ska tacka Apple för!

"Så du får vad du köper."

Vad är det för en jävla attityd från en återförsäljare?!

Tråkigt att få denna reaktion... Vad har det med att jag är återförsäljare att göra? Och vad är min attityd?

Förresten hittar jag ingen lag som ger oss ett års garanti på allt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-03-19 21:39
Ursprungligen av mikotekniko:

Tråkigt att få denna reaktion... Vad har det med att jag är återförsäljare att göra? Och vad är min attityd?

Förresten hittar jag ingen lag som ger oss ett års garanti på allt.

Jag tog för givet att du var Apple återförsäljare, det är du kanske inte, isåfall hade det ju varit väldigt märkligt.

Attityden är att en grej bara ska hålla garantitiden ut. " Apple lämnar ett års garanti så du får vad du köper." slut citat. Det är ju en väldigt konstig inställning och obehaglig om det är så att du säljer konsumentprodukter. Det verkar som att du fått något riktigt om bakfoten där. Men det var kanske inte så du menade?

Det där med lagen har du rätt i, 6 månader är det, då hänförs alltid felet till säljaren om det inte är uppenbart att konsumenten orsakat det. Därefter gäller reklamationsrätten, 3 år. Om jag fattat rätt?

SFS nr: 1990:932

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-20 19:05
Ursprungligen av rana:

Jag tog för givet att du var Apple återförsäljare, det är du kanske inte, isåfall hade det ju varit väldigt märkligt.

Attityden är att en grej bara ska hålla garantitiden ut. " Apple lämnar ett års garanti så du får vad du köper." slut citat. Det är ju en väldigt konstig inställning och obehaglig om det är så att du säljer konsumentprodukter. Det verkar som att du fått något riktigt om bakfoten där. Men det var kanske inte så du menade?

Det där med lagen har du rätt i, 6 månader är det, då hänförs alltid felet till säljaren om det inte är uppenbart att konsumenten orsakat det. Därefter gäller reklamationsrätten, 3 år. Om jag fattat rätt?

SFS nr: 1990:932

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art.

Jag är Apple-återförsäljare och tycker inte min inställning är ett dugg konstig eller obehaglig. Kanske utryckte jag mig hårt och okänsligt...
Såklart vill jag inte att en pryl ska gå sönder dagen efter garantin gått ut men om den gör det är man knappast lurad. Det är mitt nyktra/obehagliga/konstiga sätt att se på det.
Jag har haft diskussioner med folk som står med en 1,5 år gammal iBook som någon satt sig på och vill att det ska gå på garanti. Ett extremt exempel kanske men det är jättemånga som tror att de numera har 3 års garanti på allt och där ingår dataräddning och plåster på såren.

De flesta produkter har 1 års garanti och tillverkare VILL att prylen ska gå sönder inom två år så att du går och köper en ny. Är du lurad om varan går sönder någon månad efter garantitiden?

Jag tycker att det är min plikt som återförsäljare att påminna om att kvalitet är sällsynt idag annars har jag en obehaglig inställning.

Ursprungligen av mikotekniko:

Jag är Apple-återförsäljare och tycker inte min inställning är ett dugg konstig eller obehaglig. Kanske utryckte jag mig hårt och okänsligt...
Såklart vill jag inte att en pryl ska gå sönder dagen efter garantin gått ut men om den gör det är man knappast lurad. Det är mitt nyktra/obehagliga/konstiga sätt att se på det.
Jag har haft diskussioner med folk som står med en 1,5 år gammal iBook som någon satt sig på och vill att det ska gå på garanti. Ett extremt exempel kanske men det är jättemånga som tror att de numera har 3 års garanti på allt och där ingår dataräddning och plåster på såren.

De flesta produkter har 1 års garanti och tillverkare VILL att prylen ska gå sönder inom två år så att du går och köper en ny. Är du lurad om varan går sönder någon månad efter garantitiden?

Jag tycker att det är min plikt som återförsäljare att påminna om att kvalitet är sällsynt idag annars har jag en obehaglig inställning.

Tror nog att du ska börja fundera vad du tänker skriva, INNAN du postar !
I Sverige är vi som bekant skyddade av lagar som är skrivna för att följas !
Är det på Ditt företag en policy att inte följa lag och ordning så är ni riktigt ute på hal is !

Har du någon bil kanske ?
Vad skulle du säga om den packar ihop efter 1 år och 1 månad efter leverans ?
"Jaha ... det var inte bättre kvalité ... Va roligt ... bäst man köper en ny då ...."
Plocka sönder den i smådelar och sälja bit för bit ... (var en som blev narrad på sin 1,5 år gamla PowerBook med trasigt logickort som anonnserade på Blocket för en tid sen)

Jobbar själv i fordonsbranchen och jobbar dagligen med Konsumentköplagen/Konsumenttjänstlagen och den är väldigt tydlig och klar. Konstaterande av fel är alltid kostnadsfritt för Kunden så länge det inte rör sig om "Yttre åverkan" eller att man har förändrat produktens egenskap ifrån original. (mm.)

Jag tycker vi gör ett allmänt upprop, alla som blivit narrade efter
"drygt 1 års fungerande produkter" och vänder oss till KOV

Stort tack till er som läste mitt första inlägg om Hjälp att få igång skiten ...
Tyvärr så är den Död fortfarande

Har en Mac mini på ingående i veckan .... enligt Apples kundtjänst så skulle dom kunna "hjälpa" mig per telefon med 90 dagars supporten för minin att felsöka på AP expressen ???

Blir väldigt intressant att se hur detta kommer att utveckla sig

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-20 21:42
Ursprungligen av MästerP:

Stort tack till er som läste mitt första inlägg om Hjälp att få igång skiten ...
Tyvärr så är den Död fortfarande

Har en Mac mini på ingående i veckan .... enligt Apples kundtjänst så skulle dom kunna "hjälpa" mig per telefon med 90 dagars supporten för minin att felsöka på AP expressen ???

Blir väldigt intressant att se hur detta kommer att utveckla sig

Om lampan inte lyser alls så är det nätdelen som dött. Tyvärr. Inget felsökande kommer att hjälpa. Det finns dock lösningar, kolla på bilden av min APE, funkar perfekt

Senast redigerat 2006-03-20 21:52
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-03-20 23:09
Ursprungligen av rhesus:

Om lampan inte lyser alls så är det nätdelen som dött. Tyvärr. Inget felsökande kommer att hjälpa. Det finns dock lösningar, kolla på bilden av min APE, funkar perfekt

Både snygg och smidig lösning!

Men varför inte dela med dig av den:
Vart har du "tjuvkopplat" i APE:n (bilder, tack! )
och vilken spänning har du lagt på?

Ofta har man ju en radda adaptrar från andra mojänger liggande, borde ju gå att använda.

Vore gott om du gör en liten manual!

/Micke

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-21 10:38
Ursprungligen av Micke F:

Både snygg och smidig lösning!

Men varför inte dela med dig av den:
Vart har du "tjuvkopplat" i APE:n (bilder, tack! )
och vilken spänning har du lagt på?

Ofta har man ju en radda adaptrar från andra mojänger liggande, borde ju gå att använda.

Vore gott om du gör en liten manual!

/Micke

Smidig vet jag inte, men det funkar

Efter att ha öppnat din APE, jag sågade upp min med ett litet bågfilsblad andra använder en mattkniv, så ser du att den är delad i två halvor. Den ena halvan är nätdelen. Halvorna är kopplade till varandra via en liten kontakt med 3 svarta, 2 orangea och 1 röd kabel.

Koppla 5v till den röda kabeln, 3.3v till de orangea och svart är jord förstås. Som jag skrev i den andra tråden om döda APEs så finns dessa spänningar med samma kabelfärger och allt att tillgå från ett vanligt PC ATX-nätagg som man kan hitta i vilket grovsoprum som helst. Eftersom APE:n knappt drar någon ström kan man förmodligen koppla ur fläkten i nätagget om det står luftigt till. Ett ATX-nätagg kan startas på "tomgång" genom att den gröna kablen anslutes till jord.

En snyggare lösning (smidigare) är att använda en 5V batterieliminator som de flesta brukar ha liggande. Man kan ta ned spänningen till 3.3v med en liten krets från elfa eller med några dioder, de har ju ett spänningsfall på 0,6 - 0,7v i framriktningen.

Om lampan blinkar till och slocknar så är spänningen för hög. Om den lyser grönt driekt utan att ethernetkabeln är i så är spänningen förmodligen för låg. Man kan få trixa lite eftersom batterieliminatorer sällan är direkt exakta.

Jag tar inget ansvar om ni sabbar era redan döda APEs ännu mer, och var för guds skulle försiktiga om ni pillar med ATX-aggregat. Så länge man inte tar av metallskalet på det ska det dock inte vara någon fara.

Är det någon som vill veta nåt mer så skicka ett PM.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-20 21:53
Ursprungligen av MästerP:

Tror nog att du ska börja fundera vad du tänker skriva, INNAN du postar !
I Sverige är vi som bekant skyddade av lagar som är skrivna för att följas !
Är det på Ditt företag en policy att inte följa lag och ordning så är ni riktigt ute på hal is !

Har du någon bil kanske ?
Vad skulle du säga om den packar ihop efter 1 år och 1 månad efter leverans ?
"Jaha ... det var inte bättre kvalité ... Va roligt ... bäst man köper en ny då ...."
Plocka sönder den i smådelar och sälja bit för bit ... (var en som blev narrad på sin 1,5 år gamla PowerBook med trasigt logickort som anonnserade på Blocket för en tid sen)

Jobbar själv i fordonsbranchen och jobbar dagligen med Konsumentköplagen/Konsumenttjänstlagen och den är väldigt tydlig och klar. Konstaterande av fel är alltid kostnadsfritt för Kunden så länge det inte rör sig om "Yttre åverkan" eller att man har förändrat produktens egenskap ifrån original. (mm.)

Jag tycker vi gör ett allmänt upprop, alla som blivit narrade efter
"drygt 1 års fungerande produkter" och vänder oss till KOV

Vad är det för lag och ordning jag inte följer?!?

Nej jag har ingen bil. Om den hade gått sönder efter 13 månader kan jag väl inte göra nåt åt det? Vem har lurat mig? Nu är det oftast så att många tillverkare kan övertalas till förlängd garanti om det är på gränsen men de har ingen skyldighet.

Dessutom är detta MINA åsikter och har inget med min arbetsplats policy att göra.

Ursprungligen av mikotekniko:

Vad är det för lag och ordning jag inte följer?!?

Nej jag har ingen bil. Om den hade gått sönder efter 13 månader kan jag väl inte göra nåt åt det? Vem har lurat mig? Nu är det oftast så att många tillverkare kan övertalas till förlängd garanti om det är på gränsen men de har ingen skyldighet.

Dessutom är detta MINA åsikter och har inget med min arbetsplats policy att göra.

Ja som återförsäljare i Sverige är man skyldig att känna till Konsumentens rättigheter,
såsom lagar och förordningar. Och har man dessutom personal som sitter och skriver på nätet om garantier som inte verkar ens för egen del kolla upp vad man har för rättigheter (och skyldigheter) så skulle då jag vilja påstå att det håller på att slira iväg ordentligt. Ett företag byggs ju inte av dess lokaler & inventarier ... utan av dess personal. Och eftersom du här utger dig för att vara en "Återförsäljare" med länkar till K***ander ... så spelar det ingen roll om du snackar om Dina åsikter. Antar att du får lön på ditt jobb !? Inga kunder, ingen lön.

Garanti:
Något varje tillverkare är skyldig att lämna.
(skulle de inte lämna nån så får de heller inte sälja nåt)
Konsumentköplag:
Är precis vad det låter som. En Lag ! 2 år på varor köpta före mars -05 och 3 år efter mars -05

Jag har ju som alla andra som halkat över på 13:e månaden inga större förhoppningar om att mina problem ska lösa sig .... Men jag kommer att gå vidare med detta, så långt det behövs.
En produkt som slutar fungera utan förklaring, som man inte har tappat eller dyl. med synlig yttre åverkan är Fullt reklamerbar enligt Konsumentköplagen. Efter konstaterande av felets art så kan det tyvärr visa sig att den inte är ersättningsbar dock. Men eftersom jag inte är ensam om detta kvalitetsproblem så är det ju ingen nyhet i Apples korridorer ... Om de vore lika seriösa som med allt annat så skulle det ta bort AP express ifrån hyllorna och ersätta kunderna som redan köpt en (som ligger inom garanti/konsumentköplagen)

Antar att övriga i tråden hänger med på mina tankar ?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 09:34
Ursprungligen av MästerP:

Ja som återförsäljare i Sverige är man skyldig att känna till Konsumentens rättigheter,
såsom lagar och förordningar. Och har man dessutom personal som sitter och skriver på nätet om garantier som inte verkar ens för egen del kolla upp vad man har för rättigheter (och skyldigheter) så skulle då jag vilja påstå att det håller på att slira iväg ordentligt. Ett företag byggs ju inte av dess lokaler & inventarier ... utan av dess personal. Och eftersom du här utger dig för att vara en "Återförsäljare" med länkar till K***ander ... så spelar det ingen roll om du snackar om Dina åsikter. Antar att du får lön på ditt jobb !? Inga kunder, ingen lön.

Garanti:
Något varje tillverkare är skyldig att lämna.
(skulle de inte lämna nån så får de heller inte sälja nåt)
Konsumentköplag:
Är precis vad det låter som. En Lag ! 2 år på varor köpta före mars -05 och 3 år efter mars -05

Jag har ju som alla andra som halkat över på 13:e månaden inga större förhoppningar om att mina problem ska lösa sig .... Men jag kommer att gå vidare med detta, så långt det behövs.
En produkt som slutar fungera utan förklaring, som man inte har tappat eller dyl. med synlig yttre åverkan är Fullt reklamerbar enligt Konsumentköplagen. Efter konstaterande av felets art så kan det tyvärr visa sig att den inte är ersättningsbar dock. Men eftersom jag inte är ensam om detta kvalitetsproblem så är det ju ingen nyhet i Apples korridorer ... Om de vore lika seriösa som med allt annat så skulle det ta bort AP express ifrån hyllorna och ersätta kunderna som redan köpt en (som ligger inom garanti/konsumentköplagen)

Antar att övriga i tråden hänger med på mina tankar ?

Jag kan konsumentskyddslagen (hyfsat bra iaf). Har jag skrivit något som strider mot den?
Den skyddar oss inte så bra som vi tror. Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak. I slutändan brukar det vara den som gapar högst och längst som vinner. Det är jävligt svårt att bevisa att en Airport Express har fabrikationsfel.

Jag tror jag ska ta bort allt som har med mitt jobb att göra. Jag får tydligen inte skriva och tycka som alla andra. Jag tycker det här blev skitjobbigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-22 12:15
Ursprungligen av mikotekniko:

Jag kan konsumentskyddslagen (hyfsat bra iaf). Har jag skrivit något som strider mot den?
Den skyddar oss inte så bra som vi tror. Garanti och reklamationsrätt är inte samma sak. I slutändan brukar det vara den som gapar högst och längst som vinner. Det är jävligt svårt att bevisa att en Airport Express har fabrikationsfel.

Jag tror jag ska ta bort allt som har med mitt jobb att göra. Jag får tydligen inte skriva och tycka som alla andra. Jag tycker det här blev skitjobbigt.

Ja, du har skrivit några saker som faktiskt inte stämmer överens med konsumenträtten. Det där med bilen var exvis inte riktigt. Jag tror inte alls att det är särskilt svårt att bevisa fabrikationsfel. Hur skulle en konsument kunna nöta ut en Airport Express?

Med det sagt, det är ju riktigt trist att du ska behöva censurera dig själv. Högre i tak kan vi väl ha här? Jag tittar art vandelays håll.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-25 15:38
Ursprungligen av jahve:

Ja, du har skrivit några saker som faktiskt inte stämmer överens med konsumenträtten. Det där med bilen var exvis inte riktigt. Jag tror inte alls att det är särskilt svårt att bevisa fabrikationsfel. Hur skulle en konsument kunna nöta ut en Airport Express?

Problemet är ju att en konsument inte kan bevisa fabrikationsfel.. Vilken konsument har den kunskapen? Tar man dessutom isär sin express så har man ju förbrukat den eventuella garanti man skulle kunnat få

Så, det är bara Apple som kan bevisa fabrikationsfel.. Och varför skulle dom göra det?

Konsumenträtten är inte så stark som du tycks tro.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-28 01:33

Det handlar om en grej som saknar tecken på yttre åverkan. Ja, den är till och med omöjlig att öppna och mixtra med utan att det lämnar spår.

Kika på Allmänna reklamationsnämndens beslut i detta fall, särskilt första stycket i nämndens bedömning.

Edit: Allmänna reklamationsnämnden.

Senast redigerat 2006-03-28 02:30
  • Oregistrerad
  • 2006-03-31 18:00
Ursprungligen av jahve:

Det handlar om en grej som saknar tecken på yttre åverkan. Ja, den är till och med omöjlig att öppna och mixtra med utan att det lämnar spår.

Kika på Allmänna reklamationsnämndens beslut i detta fall, särskilt första stycket i nämndens bedömning.

Edit: Allmänna reklamationsnämnden.

Jag har precis fått mail från ARN om hur detta går att applicera på andra varor och om man ska tolka detta som att "om varan inte är skadad är det tillverkningsfel = 3 års garanti fr.o.m April".

Svaret var att mellan raderna är det inte så enkelt.

Vad är definitionen av tillverkningsfel och hur bevisar man det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-01 01:54

Du kanske precis fick definitionen av tillverkningsfel av ARN, utan att du såg det. En vara som är trasig utan att vara skadad har ett tillverkningsfel. Det är en möjlig tolkning av ARN:s svar.

Ursprungligen av mikotekniko:

Min dog när den var nästan ett år gammal. Som garantitekniker tycker jag de håller ganska bra. (helt baserat på magkänsla) Apple lämnar ett års garanti så du får vad du köper.

Jag hoppas att jag aldrig kommer lämna in en produkt för reparation där du jobbar.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-21 09:35
Ursprungligen av art vandelay:

Jag hoppas att jag aldrig kommer lämna in en produkt för reparation där du jobbar.

Tack för den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 13:24
Ursprungligen av MästerP:

Min ap express somnade in igår
Var i kontakt med supporten idag .... fick några guider, som inte väcker den till liv
Lampan lyser inte längre, den går inte att komma åt alls .... testat factory reset o vanlig ...
Den har funkat perfekt i drygt 1,5 år
Nån som har några tips ?

Hej igen, Mäster P

Den här tråden, kanske kan hjälpa dig:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=93483

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-03-17 17:07

Varit med om precis samma sak! Min Airport express var stendöd en vacker (nåja) dag, efter att ha fungerat perfekt i 18 månader. Man blir förstås grymt besviken! Bra grejer som verkligen är desigande som man vill ska ju idealt också hålla måttet rent kvalitetsmässigt. Min enda "tröst" är möjligen att jag själv kan ha minskat livslängden genom att ha stationen liggande på en hatthylla, nära mössor, halsdukar etc. Läste någonstans att nätdelen ger upp, och detta torde ju kunna påverkas av om ventilationen runt basstationen är otillräcklig så att den går onödigt varmt. Det kan ju vara ett tips ialla fall till ännu icke drabbade.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-03-19 08:35

Har också en död Express, slocknade ca 1 år och 10 dagar efter inköp...

En netgear 614 kostade ca 500 spänn med frakt. Den har dessutom 4 ethernetportar och bättre signalstyrka än expressen. Men den saknar ju ljud ut och USB, vilket kan vara ett problem för vissa - inte för mig.
För 600 kr som skiljer till en APE får man långa kablar...

  • Oregistrerad
  • 2006-03-19 23:08

Min klappade ihop dagen före garantin gick ut. Kastade mig iväg till återförsäljaren vilket gav mig en ny efter en olidlig vecka fylld av kablar. Har hört detta flera ggr. Verkar som om skiten håller
1 år vilket ju ger en kostnad runt 100:- / månad vilket inte riktigt känns bra. Pajjar den här oxå blir det väll en eeeh, ny.

Min ena APE är två år nu och visar inga tecken på att lägga av. Så det är nog ingen naturlag att de knappt överlever sin garantitid. Det här borde jag väl inte ha skrivit för så snart jag klickar på "Svara" lär den väl ta eld eller nåt :/

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-03-21 08:29

Ja, det hade varit intressant att veta! Sitter här med en död AP Express...

jag tycker du verkade ha ett osunt synsätt på produkters livstid och service.

Bevaka tråden