Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WAN och LAN

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder båda portarna på min G5:a, den ena direkt till internet, den andra till det interna nätverket (de andra datorerna där har inte internet). Hur gör jag för att dela ut min mac med windowsdelning och liknande i LANet men inte i WANet? Finns nämligen bara globala inställningar, borde finnas ngt dyligt för varje nätverksport på macen, kan man tycka iaf.

Any ideas?

Senast redigerat 2006-03-16 20:41
  • Medlem
  • 2006-03-16 18:48

Det finns det på min G5. Jag delar ut nät till en annan dator på bara den ena porten. (Tror jag.)

Ursprungligen av Baron:

Det finns det på min G5. Jag delar ut nät till en annan dator på bara den ena porten. (Tror jag.)

Men gällde inte det här enbart delning av tjänster?

Jo precis. Inte bryggning av interface (dvs. jag låter inte macen dela ut internet till de som är anslutna på andra ethernet-porten). Handlar om utdelning av filer/skrivare m.m.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-16 20:50

Då får du gå in och fippla i smb.conf direkt. Så det första du gör är att gå till http://www.samba.org och plöja genom dokumentationen där. Sen skapa en backup först för att sen gå loss med en texteditor på filen.

det där lät onekligt för jobbigt för att vara sant.
skall det vara så??

EDIT:
Det där var ju en hel djungel, vars börjar man??

Senast redigerat 2006-03-16 21:19

hittar inte ens filen

Borde det inte räcka med att sätta upp brandväggen så att den blockar det man inte vill ska komma ut? Nån som vet om den kollar alla interface eller bara det som går till nätet?

den blockar nog alla. och sedan är det en windowsburk jag skall dela ut till så jag måste ha med Windows-delning och den är troligtvis global för macen.

EDIT: hittade vägen in till smb.conf nu

Senast redigerat 2006-03-16 23:07
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-03-17 00:11

jag har också letat utan framgång efter möjligheten att öppna specifika portar på specifika interface dock utan framgång, någon som har en lösning?

Finns det inget för PC som gör att man kan använda AppleTalk? (obs. kan inget om olika protokoll, observerade bara att man kan aktivera appletalk på induviduella ethernets i min g5a. Dock bara på en i taget, men detta gör inget.)

Har redan slängt in Host Allow = ip/nätmask
Nu sliter jag med att få liv i SWAT, men det verkar kört.

EDIT:
Här står det om hur man binder till endast ett interface, men tipsar om att det är bättre att ignorera ett interface. Hur gör jag en ignorering istället?
http://us3.samba.org/samba/docs/man/Samba3-HOWTO/securing-samba.html#id2584951

Detta har jag nu:
interfaces = en1
bind interfaces only = yes

EDIT 2:
Det kanske räcker med att skriva detta?
host allow = ip/nätmask
host deny = ALL
interfaces = en1
bind interfaces only = yes

Senast redigerat 2006-03-17 11:46
1
Bevaka tråden