Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rörigt Forum

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 04:36

99mac är en mycket bra sida för hos Macanvändare. Men forumet kan vara rörigt ibland.
Det finns för många olika kategorier att jag ibland inte vet vart jag ska posta min diskussion.
Tex finns eMac och iMac. Sen finns det "Mac Intel Inside.
Jag har en Intel iMac. I vilken av dessa forum ska jag posta dikussionen om denna dator?
I både forumen så diskuteras Intel iMac datorer.

Samma med OSX.
Jag har en Intel iMac med OSX.
Om jag har problem med tex Safari i min Intel iMac, vilket forum ska dikussionen vara i?
Ska tråden vara i OSX, eMac och iMac eller Mac Intel Inside eller kanske till och med "Internet"?
Diskussioner verkar postas lite här och där har jag märkt.

Iband är det självklart vart man ska posta sin diskussion men ibland är det är mycket fin linje mellan vart diksussion ska vara och inte vara. För mycket grå zoner helt enkelt.

Men det kanske bara är jag som är förvirrad ibland.
Annars är detta en jätte bra sida!

Det bästa måste förstås vara att posta samma post i alla forumen, samtidigt!

(skämt)

Dagens i-landsproblem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 08:31
Ursprungligen av Ribbons:

Om jag har problem med tex Safari i min Intel iMac, vilket forum ska dikussionen vara i?
Ska tråden vara i OSX, eMac och iMac eller Mac Intel Inside eller kanske till och med "Internet"?

Eller kanske i " Mjukvara > Apple programvara > Safari"

Det finns alltid gråzoner, men jag tycker det är ganska enkelt att avgöra. Har man problem eller frågor kring hårdvaran postar man i något av hårdvaruforumen. Har man problem med något specifikt program postar man i något av mjukvaruforumen, men om ens funderingar gäller själva operativsystemet postar man i lämpligt operativsystemsforum i stället. Sedan finns kringforum som Internet, Digitalfoto m.m. där man diskuterar det som man använder sin dator till.

Själv tycker jag det är en enkel och logisk uppdelning, och jag har svårt att se hur man skulle kunna göra det bättre med tanke på hur mycket innehåll som faktiskt finns på forumet. Det är exempelvis ganska lätt att inse att diskussioner i stil med "Hur gör man ett bokmärke i Safari?" inte hör hemma i iMac-forumet eftersom man rimligtvis kan anta att det finns personer som har andra datorer än iMacs som använder Safari.

Men jag har förstått att en del personer har problem att greppa den uppdelningen, så det kanske vore på sin plats med fler forumbeskrivningar, som i de allmänna forumen? Om någon administratör kunde lägga någon timme åt att lägga till beskrivningar på de övriga forumen kanske problemet med felpostningar skulle bli mindre.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-17 10:33
Ursprungligen av Ribbons:

99mac är en mycket bra sida för hos Macanvändare. Men forumet kan vara rörigt ibland.
Det finns för många olika kategorier att jag ibland inte vet vart jag ska posta min diskussion.
Tex finns eMac och iMac. Sen finns det "Mac Intel Inside.
Jag har en Intel iMac. I vilken av dessa forum ska jag posta dikussionen om denna dator?
I både forumen så diskuteras Intel iMac datorer.

Oroa dig inte. Kläm in inlägget där det verkar mest logiskt. Skulle det bli fel, så är det ingen som kommer hem till dig och ger dig smisk. Överlåt till moderatorerna att eventuellt flytta tråden om det skulle bli helt åt helvete.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-20 13:33

Det hade varit JÄTTESKÖNT om man kunde sortera allt så man hade sina favoriter längt upp.

"Mina högst aktuella forum"
1...
2...
3...

"Trådar jag varit med i och fått nya svar"
1.
2.
3.

"Trådar jag har startat och fått svar på"
1.
2.

"Resten"

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-20 13:49
Ursprungligen av martin.klasson:

Det hade varit JÄTTESKÖNT om man kunde sortera allt så man hade sina favoriter längt upp.

"Mina högst aktuella forum"
1...
2...
3...

"Trådar jag varit med i och fått nya svar"
1.
2.
3.

"Trådar jag har startat och fått svar på"
1.
2.

"Resten"

Just "Trådar jag varit med i och fått nya svar" saknar jag väldigt mycket.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-20 14:31

du kan ju trycka på "Mina trådar" längst upp..
-det är tokbra.

det är bara det att jag vill ha en bättre å mer anpassad startsida

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-20 14:38

Ja, och få upp de jag har skapat.

Det jag eftersöker är att man bevakar en tråd automatiskt när man har skrivit i den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-20 14:44

För mig bevakas trådar iaf automatiskt när jag skrivit i dem.. Finns med under bevakade diskussioner sedan...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-20 14:49

Haha!

Jag hittade inställningen efter lite letande.

Tackar.

Personligen tycker jag att det, förutom länken "mina trådar", även borde finnas en "mina inlägg" länk som då visar vilka trådar jag skrivit i (visst finns bevakade diskussioner, men då måste jag väl gå via den vita menyn vilket är jobbigt...)

Senast redigerat 2006-06-29 00:31
1
Bevaka tråden