Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har inte Airportbasstationer inbyggt modem?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

långsamt byter ut min PC park mot Mac grejor..

Nu är det dags för det trådlösa.. har siktat in mig på en Airport Extreme och på www.apple.com/se står det:

"Om du vill skapa ett eget trådlöst nätverk hemma eller på företaget är allt som behövs en AirPort Extreme-basstation som du ansluter till en telefonledning, ett kabelmodem, DSL-modem eller direkt till ett Ethernet-nätverk. AirPort Extreme är kompatibelt med standarden för 11 Mbit/s trådlösa nätverk 802.11b, vilket innebär att alla Mac-datorer med ett AirPort Extreme-kort eller ett AirPort-kort installerat, samt Windows PC-datorer med Wi-Fi-certifierade 802.11b-kort, kan ansluta till ditt trådlösa nätverk."

Det som förvirrar mig är att det verkar som om jag fortfarande behöver ett modem... jag trodde att modemet var inkluderat i "rymdstationen"?

En annan undran jag har är om den stödjer sk ADSL 2+? Dvs 24 Mbit...

ru4real?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-16 20:38

Vem har du som leverantör?

Ursprungligen av Picasso:

Vem har du som leverantör?

jag har telia

Gr inte som jag bara. Trodde jag skulle få bluetooth med kortet också, men icke sa nicke. AirPortExtreme för G5 som applestore säljer separat är endast trådlöst nätverk.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-16 21:43

Airport fungerar ju som en trådlös länk mellan modemet/bredbandet eller vad det nu är, och din dator, jag förstår inte riktigt vad som inte skulle funka? Själv har jag BBB och en router (har en PC och en PB) och jag har bara pluggat in Airport i routern....klappat och klart!

vad jag menar är att jag fått intrycket att Airport extreme har ett modem inbyggt..och då behöver jag inte köpa ett ADSL modem.. Men om jag läser (se första inlägget) så står det att man behöver ett modem..

Dubbla modem liksom..

ru4real?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 22:41
Ursprungligen av ru4real?:

vad jag menar är att jag fått intrycket att Airport extreme har ett modem inbyggt..och då behöver jag inte köpa ett ADSL modem.. Men om jag läser (se första inlägget) så står det att man behöver ett modem..

Dubbla modem liksom..

ru4real?

Det är bara ett vanligt telefonmodem inbyggt. Köp en Airport Express istället.
En sladd in i den från din bredbandsmoj. Om du bor väldigt luftigt kan du köpa en till för att täcka upp större yta. Om du kan så sätt APE:n så nära din stereo du kan så du kan koppla en sladd till den och sen kan du spela ditt iTunesbibliotek på stereon från Macen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-16 22:07

Ja men hur kommer du ut på nätet nu då?
Airport är en suverän grej! Du kan sitta var du vill i huset/lägenheten och surfa trådlöst.
Det är ju hur enkelt som helst att installera, t.o.m jag klarade av det! (vill inte säga lite)
Bara att plugga in och sedan ställa in på datorn!

Det räcker med ett modem eller annan valfri uppkoppling.

Ursprungligen av Picasso:

Ja men hur kommer du ut på nätet nu då?
Airport är en suverän grej! Du kan sitta var du vill i huset/lägenheten och surfa trådlöst.
Det är ju hur enkelt som helst att installera, t.o.m jag klarade av det! (vill inte säga lite)
Bara att plugga in och sedan ställa in på datorn!

Alltså...
Jag har idag ett ADSL modem och en router från Netgear. Teckande nyligen ett 24 Mbit abonnemang hos telia och nu behöver jag uppgradera mitt modem. Då tänkte jag fortsätta Mac utrullningen här hemma och köpa (vad-jag-trodde) allt-i-ett... Modem och trådlös router i samma maskin. Men.. det verkar som om airport express enbart är en trådlös router..

Ledsen om jag är otydlig

ru4real?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-16 22:28
Ursprungligen av ru4real?:

Alltså...
Jag har idag ett ADSL modem och en router från Netgear. Teckande nyligen ett 24 Mbit abonnemang hos telia och nu behöver jag uppgradera mitt modem. Då tänkte jag fortsätta Mac utrullningen här hemma och köpa (vad-jag-trodde) allt-i-ett... Modem och trådlös router i samma maskin. Men.. det verkar som om airport express enbart är en trådlös router..

Ledsen om jag är otydlig

ru4real?

Aha! Ja, Airport är ju en trådlös länk som ska underlätta användandet i hemmet eller var det nu är.
Det kopplas ju till modemet eller bredbandet och sedan finns ju allting där......över allt!;)
Har du det inkopplat så kan du göra hur mycket coola grejer som helst!

Ja, airporten är "bara" en trådlös router.

Hmm, kom just på en lååång utläggning om varför det kanske är så, men det är sent på kvällen.

Vilka coola grejer kan han göra med en Airport Extreme som han inte kan göra med någon modell med inbyggt modem?

För övrigt så har många sagt till mig att man ska undvika allt-i-ett-burkar. Slår åskan ner eller något liknande så flyger allt åt fanders. Men man kan ju undra hur mycket en halv meter nätverskabel skyddar.

Man får väl hoppas att den brinner av innan det händer nåt!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 22:36
Ursprungligen av irrelogical:

Vilka coola grejer kan han göra med en Airport Extreme som han inte kan göra med någon modell med inbyggt modem?

För övrigt så har många sagt till mig att man ska undvika allt-i-ett-burkar. Slår åskan ner eller något liknande så flyger allt åt fanders. Men man kan ju undra hur mycket en halv meter nätverskabel skyddar.

Man får väl hoppas att den brinner av innan det händer nåt!

Med en APE kan man ju t ex streama musik trådlöst från datorn om den är kopplad till stereon.
Konstigt snack här.
Hur har du din uppkoppling då? Med sladd eller trådlöst? Om man ska gå omkring och vara åskrädd så ska man inte ha några elektriska apparater alls.

Det var ju en Exteme han ville ha, det är Express som kan streama musik. (DET tycker jag är tokigt).

Jag kör med ADSL. Jag har _hört_ att det är bättre att ha modemet separat utifall om att åskan slår ner i telefonledningen, för då behöver man bara köpa nytt modem, istället för alltihopa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-16 23:41

Jag rekommenderar också en Airport Express i hemmet då den både är mindre och har bättre räckvidd än Airport Extreme, men framförallt är billigare, om du inte tänkte koppla upp fler än tio datorer mot den, förstås.

Det här med ett telefonmodem istället för ett ADSL-modem i Extreme-basstationen har jag aldrig förstått, för vem kan njuta av ett trådlöst nätverk om man sitter på en uppringd anslutning.

Så hur du än väljer, kommer du att få köpa ett separat ADSL2+modem.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-17 07:44
Ursprungligen av fyr:

Jag rekommenderar också en Airport Express i hemmet då den både är mindre och har bättre räckvidd än Airport Extreme, men framförallt är billigare, om du inte tänkte koppla upp fler än tio datorer mot den, förstås.

Det här med ett telefonmodem istället för ett ADSL-modem i Extreme-basstationen har jag aldrig förstått, för vem kan njuta av ett trådlöst nätverk om man sitter på en uppringd anslutning.

Så hur du än väljer, kommer du att få köpa ett separat ADSL2+modem.

Har Expressen bättre räckvidd än Extreme? Enligt logiken dyrare=bättre så borde väl Extreme ha bättre signalstyrka?

Ursprungligen av fyr:

Jag rekommenderar också en Airport Express i hemmet då den både är mindre och har bättre räckvidd än Airport Extreme, men framförallt är billigare, om du inte tänkte koppla upp fler än tio datorer mot den, förstås.

Det här med ett telefonmodem istället för ett ADSL-modem i Extreme-basstationen har jag aldrig förstått, för vem kan njuta av ett trådlöst nätverk om man sitter på en uppringd anslutning.

Så hur du än väljer, kommer du att få köpa ett separat ADSL2+modem.

Express har länge räckvidd?:rolleyes:

Ursprungligen av fyr:

Jag rekommenderar också en Airport Express i hemmet då den både är mindre och har bättre räckvidd än Airport Extreme, men framförallt är billigare, om du inte tänkte koppla upp fler än tio datorer mot den, förstås.

Det här med ett telefonmodem istället för ett ADSL-modem i Extreme-basstationen har jag aldrig förstått, för vem kan njuta av ett trådlöst nätverk om man sitter på en uppringd anslutning.

Så hur du än väljer, kommer du att få köpa ett separat ADSL2+modem.

Insåg att det var ett telefonmodem inbyggt.. Inte direkt vad trodde..
Köper ett separat modem

Tack alla för input

ru4real?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-24 20:27
Ursprungligen av ru4real?:

Insåg att det var ett telefonmodem inbyggt.. Inte direkt vad trodde..
Köper ett separat modem

Tack alla för input

ru4real?

Du har inte ett Netgear DG834* måhända? För Alla Netgears DG834 modeller (DG834, DG834G, v2-modellerna av bägge, DG834PN och DG834GT) går utan problem uppgradera med mjukvara till ADSL2+ 24Mbps

Ursprungligen av ru4real?:

Insåg att det var ett telefonmodem inbyggt.. Inte direkt vad trodde..
Köper ett separat modem

Tack alla för input

ru4real?

Vad för modem köpte du? Och var köpte du det, har själv letat som en galning efter ett adsl modem som bara är ett modem och inget annat. (ingen inbyggd router osv...)

  • Medlem
  • 2006-03-24 22:36
Ursprungligen av fyr:

Jag rekommenderar också en Airport Express i hemmet då den både är mindre och har bättre räckvidd än Airport Extreme, men framförallt är billigare, om du inte tänkte koppla upp fler än tio datorer mot den, förstås.

Det här med ett telefonmodem istället för ett ADSL-modem i Extreme-basstationen har jag aldrig förstått, för vem kan njuta av ett trådlöst nätverk om man sitter på en uppringd anslutning.

Så hur du än väljer, kommer du att få köpa ett separat ADSL2+modem.

Den som har en Powerbook men ingen möjlighet till adsl kan väl också vilja sitta i soffan och surfa?!

En nackdel med Expressen är att den inte har LAN-portar.

Extreme har i alla fall uttag för extern antenn, vilket Express saknar. Detta hjälper ju dock bara om man har en antenn att koppla in.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 10:59

Ja, faktiskt, hur hur ologiskt och konstigt det än låter så har Expressen längre räckvidd än Extremen, så länge du inte skruvar på en extra antenn på Extremen och har ställt Expressen på 100%. Vad jag förlitar mig på, är fem enheter av varje som vi testade på en kompis jobb. Jag frågade också en person på LAN-Master, där jag fick det bekräftat.

Det var som f..
Man kanske ska köpa en antenn då. I sovrummet längst bort är det rätt dåligt.
Jag skaffade Extremen för att använda skrivarservern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 13:07
Ursprungligen av Svante S:

Det var som f..
Man kanske ska köpa en antenn då. I sovrummet längst bort är det rätt dåligt.
Jag skaffade Extremen för att använda skrivarservern.

Det gör garanterat skillnad och det finns en del olika antenner att välja på. Vill man vara riktigt busig kan man ju bygga ett experimentellt jätteschabrak själv!

Annars om du råkar ha för mycket pengar, kan du ju alltid investera i en Express och sätta i närheten av stereon och dra ett par extra högtalare till sovrummet, så får man lite extra flås på både det ena och det andra. Sådant är alltid uppskattat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 16:56

Inbyggt telefonmodem fasas ju nu ut från själva datorerna, det kanske blir så på AirPort också. I USA är det ganska många som inte nås av ADSL, så det kan vara anledningen att det finns kvar. Det, eller att en del fortfarande behöver fax.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 22:40

Jomen visst finns det en LAN-port på APE?

  • Medlem
  • 2006-03-24 22:42

det är välan en WAN-port? Och den är hur som helst upptagen om man ska peta dit ett modem.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 22:54

Ja, det är klart. Men om man har ett ADSL-modem så finns det väl oftast mer än en port på det? Eller gör det inte det?
Eller en sladd in från modemet i APE:n, resten ut på det trådlösa, vad ska man då med fler portar till?

  • Medlem
  • 2006-03-24 23:05

Zyxel gör modem med bara en lan-port plus lite andra portar för tv och slikt. Om man har ett lite äldre modem, som jag, så kan man ha bara en port.
Om man då vill ha en server eller nåt stående kanske man hellre har den på kabel. Kanske man har en stationär dator utan wifi-kort.

Bevaka tråden