Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar iBook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag lanserade Apple en uppdaterad iBook med processorhastighetet på upp till 700MHz.

Den nya iBook modellen har dubblerad level 2 cache på processorn (nu är den 512kb), ett mer kraftfullt 16MB ATI Mobility Radeon grafikkort och större hårddiskar på upp till 30GB. Enligt Apple är de nya iBookdatorerna med 700MHz processor upp till 35% snabbare i prestandatester.

Nya iBook har även en uppdaterad videoutgång som erbjuder VGA, S-VHS och composite video via en adapter. Följande tre modeller lanserades idag:

* 700MHz/256MB/30GB/14.1"TFT/DVD-ROM/CD-RW Combo 24.495 SEK.

* 700MHz/128MB/20GB/12.1"TFT/DVD-ROM/CD-RW Combo 19.995 SEK.

* 600MHz/128MB/20GB/12.1"TFT/CD-ROM 15.995 SEK.

Priser ifrån AppleStore inkl moms.

Priser från fler återförsäljare hittar du på MacBarometern.com

[ 22 Maj 2002, 00:18: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Man skulle kunna tycka att redan ingångsmodellen är väl dyr.
Iaf om man jämför mot en motsvarande PC.

Håller inte med, just när det gäller iBook så är ju Apple väldigt prisvärt. Visa på en enda bärbar pc som ligger i samma klass till det priset, eller bättre.

TOSHIBA SAT 1800-804 PIII1000 256/20 DVD LAN 14#ME 1-2 dagar 13,995.00

COMPAQ EVO N115 AMD1000 128/20 CD LAN 14#XPP I lager 12,295.00

LIFEBOOK C-1010 CEL1066 128/20 CD LAN 15#WME Ej i lager 13,295.00

Tror tom att samtliga av dessa har inbyggd FW också.

Men visst man får mycket o speciellt BRA grejjer när man köper Apple prylar.
MEN som ingångsdator tycker jag ändå den ev är lite dyr. Det är ändå konsumentmarknaden vi pratar om med iBook, likaså med iMac som även den kan tänkas ha ett lite för högt ingångspris.

Bla därför dom har kvar iMac CRT ett tag till kan jag tänka mig.

Detta var en av de bitar som jag tänkte på i första hand:

Toshiba: 3.17 kg, 31,3 x 27,4 x 3,8 cm

Compaq: 3 kg, 31,5 x 26,9 x 4,2 cm

Lifebook: 3 kg, 31,9 x 26,0 x 3,4 cm

iBook: 2,2 kg, 28,5 x 23,0 x 3,4 cm

Jag hade då i alla fall svårt att hitta en bärbar PC i samma storleksklass och med hyfsat lika prestanda till samma pris som Apple tar för iBooken (var en kompis till mig som funderade på bärbar och stod i valet och kvalet mellan pc och mac och som prioriterade storleken och vikten).

Det finns nog ingen i den storleksklassen, utom Sony VAIO men om man utgår ifrån att vanliga människor köper sin dator med i första hand priset i åtanke så hamnar vi iaf på att Apple har rätt dyra ingångsmodeller i sitt utbud.

Vi Apple kunder är ju för det första löjligt trogna Apple och för det andra att vi vet vad vi vill ha och är "beredda" att betala för det (inom rimliga gränser).

[ 21 Maj 2002, 11:08: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • 2002-05-21 12:43

Det är väl möjligt att de kunde ha en ingångsmodell som varit billigare. Men det gör inte den som finns mindre prisvärd.

Personen som jag skulle hjälpa att hitta en dator är i alla högsta grad en vanlig människa, typisk på det sättet att hon värderar smidighet, vikt och storlek över prestanda. Försökte kolla lite efter en pc med samma mått och då hamnade jag på typ 24 tusen. Plus moms.

Jag tycker fortfarande att iBooken är väldigt bra prissatt. Om du Jürgen skulle vilja att Apple sänkte priset ytterligare två-fyra tusen kronor, vad skulle du vilja att Apple offrade i så fall? Processorhastigheten? Vikten? Grafiken? För du inser nog att nånting måste offras, det är ju inte så att Apple har skyhöga marginaler på dessa datorer.

Förövrigt så säljer OnOff den första icebooken för 11.998 kr inkl moms för den som vill ha en sån.

---

Och en helt annan sak: Läste förövrigt lite i läsarkommentarerna hos MacNN och blev närmast frustrerad över hur många som klagade högt över att denna uppgradering av iBooken var "lame" och hur den var "out of date" redan. Bara för att Apples bärbara för konsumenter inte har G4 och 32 MB videominne så verkade dom tro att den är oanvändbar, vilket ju knappast är fallet. Det vet alla vi som redan idag är väldigt nöjda med våra iBookar. Och bara för att Apple satt 32 MB som rekommendation för optimal prestanda så är ju inte allt annat värdelöst. Det är ju knappast så att alla Dells eller Compaqs konsumentdatorer är fullt utrustade för optimal prestanda i XP... Nåja, jag vet att jag borde ta den här diskussionen där istället för här, men jag ville bara ha det sagt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
TOSHIBA SAT 1800-804 PIII1000 256/20 DVD LAN 14#ME 1-2 dagar 13,995.00

COMPAQ EVO N115 AMD1000 128/20 CD LAN 14#XPP I lager 12,295.00

LIFEBOOK C-1010 CEL1066 128/20 CD LAN 15#WME Ej i lager 13,295.00

Tror tom att samtliga av dessa har inbyggd FW också.

Men visst man får mycket o speciellt BRA grejjer när man köper Apple prylar.
MEN som ingångsdator tycker jag ändå den ev är lite dyr. Det är ändå konsumentmarknaden vi pratar om med iBook, likaså med iMac som även den kan tänkas ha ett lite för högt ingångspris.

Bla därför dom har kvar iMac CRT ett tag till kan jag tänka mig.

*host*

Plus moms. iBookpriserna var inklusive moms.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-05-21 15:17

*asg* chechiing där satt den.. mac forum inte pc.. förlåt att jag är så pc hatisk.. men ehhe det här 99mac.. 99% mac 1% annat som onödiga ting som pc..

Vi köper mac för att vi vill.. är någon av dom pc datorerna lika snygga som ibook? bara det är värt 2000:- det anser jag.. skulle det funnits ett grått pc torn med samma prestanda som dual en gigare.. så skulle jag köpt macen som är snygg.. även om det tvar två macar en ful och en snygg skulle jag lätt kunna lägga 1500 för den snygga.. för man vill ju kunna visa upp den oxå..

PS. stolt ny ägare av 20 anniv DS..

Var priserna inkl moms? säker på det?
Isåfall är det ju rätt bra priser, jag förutsatte att dom var ex moms.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Var priserna inkl moms? säker på det?
Isåfall är det ju rätt bra priser, jag förutsatte att dom var ex moms.

iBook priserna är MED moms. Apple har ändrat alla priser så att de alltid visas med moms istället för utan, vilket underlättar för privatpersoner. Alltså så innebär det att en iBook är mer prisvärd än någon annan PC.
Plankat från Apples hemsida:
Priset inkluderar 25 % moms men är exklusive leveranskostnader (såvida inget annat anges).

Aha, ja då förstår jag lite bättre varför du reagerade som du gjorde, Jürgen. AppleStore har sedan ett tag tillbaka blivit mera konsekvent och presenterar nu alla priser inkl moms, vilket ju är rätt bra faktiskt.

Apple uppdaterade alltså sina iBooks utan att för den höja priserna alls.

För några veckor sedan hade Applestore iofs inte alla sina priser inkl moms utan bara iMac/iBook (tänkte dock inte på det för ovanstående inlägg) medans Pro modellerna listades utan moms.. ska kolla om så inte är fallet längre iaf.

1
Bevaka tråden