Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man hotta en gammal iMac 266 MHz?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min bakåtsträvande gamle far vägrar lära sig datorer och vill inte släppa den gamla blåburken med 4,5 G hårddisk som tuggar OS 9.

Jag har plockat ur orginaldisken på 9,5 G/5400 rpm ur min iMac 400 MHz. Den har OS X. Skulle det gå att swappa disk så han får min gamla med nyare OS, utan några större insatser? Hans burk har ju släde medan min har slot, men det är väl ingen skillnad på hårddiskarna?

Han kör Outlook Express på OS 9 bara för att ta hem lite e-post och har värsta problemen med att servern inte raderar hemtagen post, så han måste ringa till supporten och be dem rensa en gång i halvåret. Dessutom får han typ 75% spam och börjar bli trött på eländet.

Jag bootade egna burken på OS 9 och kollade om det gick att köra web-mejl istället, men det går ytterst segt tom på bredband - och han har vanligt modem... Skulle tro att många sidor inte stöder så gamla grejer längre.

  • Medlem
  • 2006-03-15 19:25

Inga problem att byta hårddisk... Men:
1. du måste uppgradera firmwaren - annars kan skärmen bli dålig.
2. Att skruva i en gammal imac innebär viss risk. Skärmen innehåller 10.000 volt. Läs på innan!
3. OSX med mindre än 128 MB RAM är inget kul, milt uttryck.

Använd söken, det finns massor av info.

Jag körde Outlook Express utan problem mot en drös olika konton (inkl Telia och Hotmail). Kunde fritt välja vilka konton som skulle spara på servern och vilka som skulle ladda ner och sedan radera. Fungerade felfritt åtminstone fram till i somras då jag aktivit jobbade i OS9 senaste gången (kör numera nästan 100% OSX även på den gamla G4an). Är OE uppdaterat till senaste versionen (typ 5.0.6)?

I likhet med lime skulle inte heller jag rekommendera OSX på en så gammal burk med klen hårddisk, lite minne, slött grafikkort och långsam CPU. Jag skulle nog själv inte acceptera något under den gamla PM G4 jag sitter på (350MHz, 768 MB RAM, 40 + 120 GB 7200 RPM HD, ATI Rage Pro med 16 MB grafikminne). Fullt användbart men inte "smooth as butter" precis... Min iBook 1,2 GHz är betydligt bättre därvidlag - även om själva "råstyrkan" inte är så himlastormande stor jämfört med powermacen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-16 00:33

det finns uppgraderingar till G3 600 med FW för billiga pengar... Kanske kan vara ngt? Lättare att hänga på en extern disk, där får man dessutom plats med massvis med [spam]

Ursprungligen av Jonaz:

Lättare att hänga på en extern disk, där får man dessutom plats med massvis med [spam]

Stör du dig också på all skräppost som bifogar en 700megs AVI?

:rolleyes:

Jag har hottat upp farsans iMac rev B. så han kan köra Panther på den. Den har nu en 20 GB hårddisk och 288 MB internminne. Det funkar hur bra som helst att köra Panther och Classic på den. Inte för att han gör någre tyngre grejer på datorn, men Office-paketet, Safari, iTunes och iPhoto m.fl. rullar på helt OK.

Att byta hårddisken och sätta i mer minne tar högst en timme. Leta upp en bruksanvisning på nätet och skriv ut den.

Jag har sett instruktioner nånstans på nätet för hur man överklockar sin iMac.

Tror att det var på lowendmac.com.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-17 12:48
Ursprungligen av irrelogical:

Jag har sett instruktioner nånstans på nätet för hur man överklockar sin iMac.

Tror att det var på lowendmac.com.

eller: www.köp_en_ny.com

Det verkar utan tvekan finnas lösningar. Gott!

När det kommer till att uppgradera, som Jonaz skrev längre upp, så har jag varit inne på de tankarna med min egen burk. Ska leta.

När det kommer till att byta hårddisk, så var det klassat som svårt för hemfixaren, men det var ju bara några skruvar... Nåja, nu är jag ju iofs el/teleingenjör i botten, så det var inte alltför många överraskningar. De gamla släd-matade modellerna har några skruvar extra, men det ser jag inte som det största problemet. Inte heller att det skulle vara segt att jobba i den. Gubben använder den uteslutande för mejl och ibland för att skriva artiklar som han vill skicka. Sitter kanske en kvart - 30 min per dag, max. På modem. Han märker inte om processorn är svag.

Vad jag har begripit så kan man fö hotta de flesta gamla segburkar lite genom att plocka bort några byglar på moderkortet. Exakt var och hur begrep jag aldrig, så om nån vet nåt - ... Vad jag fick fram var att det borde gå att skrämma upp den gamla 400 MHz-aren till 450, kanske 500 MHz, beroende på vilket moderkort man råkade ha. Apple kör samma moderkort och byglar bara ner hastigheten på de billigare modellerna, läste jag nånstans. Det är väl inget osunt i att göra så, då slipper man ju flera linor i fabriken, så rent tayloristiskt låter det rimligt.

Värmeutveckling och överklockning - det borde bli varmare om man kör snabbare. De gamla modellerna orkar inte kyla mer än hårddiskare på 5400 rpm. Hur går det om man kör processorn hårdare?

Då låter överklockning som en dum idé, om man nu inte vill börja bygga i mer kylning.

1
Bevaka tråden