Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Barnsjukdomar med Intelmacar??

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förra året läste jag ett inlägg där man befarade en massa strul med Intel i mac och att det skulle ta ett år minst att komma till rätta med detta. Hur har det blivit?
Alla ni som redan skaffat intelmacar, berätta om era erfarenheter!! Finns det några
generella barnsjukdomar som dyker upp jämt och ständigt?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-03-09 20:29

Airport-kortet verkar strula med många basstationer (inkl. Apples egna i många fall). Apple verkar inte kännas vid problemet, men många har problem med långsam överföringshastiget. Sitter själv med 8mbit bredband och kommer numera aldrig upp över 100kb/s (mot tidigare 800kb/s)...

Det problemet har jag också.
Kommer dock upp i 350kbps, men mer än så blir det inte...
hade samma strul med G5an iofs.
Fruktansvärt synd.

Ett gäng program tycker jag funkar sämre, såsom Opera, dör ofta, tar evigheter att starta upp.
Badbollar ibland, och sen kommer tillbaks.
Och det är inte det enda programmet som gör så.

Blir väl bättre med tiden antar jag.

Tangentbordet lägger av titt som tätt, musen kan flippa ur då och då, scrollen ändrar inställningar av sig själv.

Jag har skrivit det i andra trådar där liknande frågor dyker upp: Det finns inga "barnsjukdomar", alla revisioner har i princip lika stor felprocent. Källan var en ryktessida (appleinsider tror jag) men hittar inte adressen längre.

Har en 17" intel-iMac sen en månad nu och har inte upplevt ett enda problem med den.
• Airport funkar fint, perfekt mottagning och bra bandbredd.
• Ljusstark skärm utan några döda pixlar.
• Tystare än en mus.
• Tangentbord och mus funkar klanderfritt.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-03-16 09:07

Inga större problem.

Eudora som jag använder som mailklient har kraschat mer på några veckor än den gjort under flera år tidigare under OS X.

Det är väl inget fel, men jag blev möjligen lite förvånad att skillnaden mellan 1 GB och 2 GB var så liten, men det kanske beror på att jag inte kört tillräckligt tunga program före/efter för att märka skillnaden.

Allt fungarar som det ska förutom att datorn ibland måste tänka lite extra när den ska gå i vila. Dock så har jag migerat all mjukvara från en PB12 direkt och tagit bort sånt som inte fungerar på Intel Macarna. Kör en iMac Core Duo 20". Det är mycket trevlig maskin.

Förutom att min iMac Core Duo 20 har problem med Boot efter att varit avstängd längre än 3-4 timmar, så funkar min imac perfekt.

Min iMac Core Duo 20" har inga barnsjukdommar alls. (peppar peppar).

Falken, du har troligen missat att Apple under hela OSX existerante tid även haft ett OSX för PC som utvecklats paralellt vilket BORDE borga för att problemen är extremt få.

Ursprungligen av Olle@mac:

Falken, du har troligen missat att Apple under hela OSX existerante tid även haft ett OSX för PC som utvecklats paralellt vilket BORDE borga för att problemen är extremt få.

Fast sk barnsjukdomar gäller förstås i lika hög grad hårdvara som mjukvara.
(men ok, som frågan är formulerad så tänker man nog närmast på OS:et)

  • Medlem
  • 2006-03-17 13:25

jag har lite problem med att min inte vaknar ur vila.. inte när man tvingar den i vila och väcker med en tangentryckning, utan när strömsparläget slagit in och släckt skärmen och stannat diskarna.. det verkar lite som om disken inte vaknar igen.. vilket resulterar i att musen funkar, men ingenting annat typ.. skärmen tänds, men den reagerar inte på att man klickar nånstans.. då måste jag sätta den i vila med strömknappen och väcka den igen på riktigt.. så snurrar disken igång..

vet inte om jag har gjort nått konstigt eller om andra har samma problem.. men som sagt, det verkar bara hända när disken gått i vila.. laddar jag ner tex så stannar aldrig disken, och då händer det inte..

Nja, Airporten är lite strulig men har lyckats reda ut det nu.
Spel funkar lite halvkasst, Rise of nationes vill inte gå i mp, Zero hour går i ca 5fps @ lägsta grafiken =/

Men annars är den fan så snabb

Japp, funkar väl okej förutom tangentbordsmysteriet. Snabbheten är väl helt okej i universal-apps, men ppc-grejjer är bedrövligt.

  • Medlem
  • 2006-04-07 10:58
Ursprungligen av Tony Englund:

Japp, funkar väl okej förutom tangentbordsmysteriet. Snabbheten är väl helt okej i universal-apps, men ppc-grejjer är bedrövligt.

Intressant tråd,

ok - hur kontrollerar man lättast om programmet är pps, UB - eller (hemska tanke) - "Classic-kod"?

Det känns som "allt" passerar "rosetta" för att köras. Kan det var så?

Vidare - när får vi en emulator för våra gamla härliga classicprogram??

Ursprungligen av tcb:

Intressant tråd,

ok - hur kontrollerar man lättast om programmet är pps, UB - eller (hemska tanke) - "Classic-kod"?

Det känns som "allt" passerar "rosetta" för att köras. Kan det var så?

Vidare - när får vi en emulator för våra gamla härliga classicprogram??

Det är bara att markera programmet och välja visa info så ser du vilken arkitektur som programmet har. Rosetta kontrollerar varje program vid start, något som tar i runda slängar en millisekund av starttiden. Är programmet universal- eller intel-kod så stannar Rosetta och gör inget mer.

  • Medlem
  • 2006-04-07 14:31
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är bara att markera programmet och välja visa info så ser du vilken arkitektur som programmet har. Rosetta kontrollerar varje program vid start, något som tar i runda slängar en millisekund av starttiden. Är programmet universal- eller intel-kod så stannar Rosetta och gör inget mer.

Ok - "arkitektur" - är det lika med ikonen??

Ursprungligen av tcb:

Ok - "arkitektur" - är det lika med ikonen??

Nej, med "arkitektur" syftade jag på processor-arkitektur, PowerPC eller Intel.

  • Medlem
  • 2006-04-25 13:31
Ursprungligen av tcb:

Vidare - när får vi en emulator för våra gamla härliga classicprogram??

Försök med Basilisk II så kan du iaf köra Mac OS 8.1!

http://www.gibix.net/dokuwiki/en:projects:basilisk2

Äh, vad f-n! Det ska alltså vara ett kolon med ett p direkt efter i adressen, inte en smiley!

  • Medlem
  • 2006-04-29 19:29
Ursprungligen av Giggs:

Försök med Basilisk II så kan du iaf köra Mac OS 8.1!

http://www.gibix.net/dokuwiki/en:projects:basilisk2

Äh, vad f-n! Det ska alltså vara ett kolon med ett p direkt efter i adressen, inte en smiley!

Detta är ett VIKTIGT ÄMNE för mig och min iMac Intel Dual Core. Jag "bara måste" hitta ett "Classic"läge som fungerar.

FINNS DET NÅGON som för huvud taget fått igång detta Basisilk II??!??! Jag vill veta!!!!!!!

och så detta med det "förbaskade" ROM som man måste ordna. Jag tog ett "ROM" från min PowerMac 7100/80 - men det bidde på 4MB och Basilisk II kräver tydligen ett 512kB eller 1MB!!!

Någon skriver om att det måste vara en ÄKTA 68k-mac för att "ROMet" skall vara det rätta. Alltså en SE/30 eller så - men måste jag verkligen skrämma igång min gamla SE/30 för att få tag i 512kB alt. 1MB när hela Internet borde flöda över av sådana. (ja - jag känner till att det finns "rättigheter" som är imateriella - men ändå). Ge mig en torrent - det borde vara fixat på mindre än en minut.

JAG VILL HA EN FUNGERANDE EMULATOR FÖR "Classicläge" TILL MIN INTEL-MAC!!!!!!!!!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-04-29 19:38
Ursprungligen av tcb:

Detta är ett VIKTIGT ÄMNE för mig och min iMac Intel Dual Core. Jag "bara måste" hitta ett "Classic"läge som fungerar.

FINNS DET NÅGON som för huvud taget fått igång detta Basisilk II??!??! Jag vill veta!!!!!!!

och så detta med det "förbaskade" ROM som man måste ordna. Jag tog ett "ROM" från min PowerMac 7100/80 - men det bidde på 4MB och Basilisk II kräver tydligen ett 512kB eller 1MB!!!

Någon skriver om att det måste vara en ÄKTA 68k-mac för att "ROMet" skall vara det rätta. Alltså en SE/30 eller så - men måste jag verkligen skrämma igång min gamla SE/30 för att få tag i 512kB alt. 1MB när hela Internet borde flöda över av sådana. (ja - jag känner till att det finns "rättigheter" som är imateriella - men ändå). Ge mig en torrent - det borde vara fixat på mindre än en minut.

JAG VILL HA EN FUNGERANDE EMULATOR FÖR "Classicläge" TILL MIN INTEL-MAC!!!!!!!!!

Hoppas du hittar en lösning.

Om det inte funkar kan du ju alltid köpa eller få nån gammal mac med Mac OS 9-stöd. De är ju inte värda nånting idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-01 14:25
Ursprungligen av tcb:

Detta är ett VIKTIGT ÄMNE för mig och min iMac Intel Dual Core. Jag "bara måste" hitta ett "Classic"läge som fungerar.

FINNS DET NÅGON som för huvud taget fått igång detta Basisilk II??!??! Jag vill veta!!!!!!!

och så detta med det "förbaskade" ROM som man måste ordna. Jag tog ett "ROM" från min PowerMac 7100/80 - men det bidde på 4MB och Basilisk II kräver tydligen ett 512kB eller 1MB!!!

Någon skriver om att det måste vara en ÄKTA 68k-mac för att "ROMet" skall vara det rätta. Alltså en SE/30 eller så - men måste jag verkligen skrämma igång min gamla SE/30 för att få tag i 512kB alt. 1MB när hela Internet borde flöda över av sådana. (ja - jag känner till att det finns "rättigheter" som är imateriella - men ändå). Ge mig en torrent - det borde vara fixat på mindre än en minut.

JAG VILL HA EN FUNGERANDE EMULATOR FÖR "Classicläge" TILL MIN INTEL-MAC!!!!!!!!!

Prova det här forumet; E-Maculation Mycket tips om hur man får fart på "låtsas-Macarna".
Det finns PPC-emuar[st?] rullar under OSX86, Jag sitter med PPC så jag har inte testat. Är du riktigt avancerad; dvs du kompilerar själv, kan du plocka hem källkod för de flesta Mac-emusarna och bygga själv. Det brukar bli lite vassare prestanda.

Prova också detta ställe;
MacEmu De har en del tips också.

BasiliskII funkar med högst OS 8.5, finns färdigkompilerad, vet ej om den är UB.
SheepShaver funkar med högst OS 9.0.4 och med ROM-filen från installations-CD:n/ROM-uppgradering 1.0 fr Apple.
PearPC har jag inte fått riktig koll på än, ryktesvis funkar den på Mac och med installerat OS upp till 10.1.

Mycket pladder, lite fakta…

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-27 08:13

UB/x86-program: Blixtsnabba.
PPC-program: Helt klart väldigt snabba bara man har mycket RAM.

har haft en hel del problem med min Intel-Mac Mini, Aiport väldigt instabilt samtidigt som min gamla G4-PB har perfekt mottagning. Tangentbordsproblemet har jag också. Och jag har överraskande ofta mjukvaruproblem (felande codecs, uppgraderingar osv).
Men samtidigt har jag en hel del kul med min första Intel-mac. Men det underlättar förstås att jag har kvar både PPC-macen samt en kraftfull PC.

Syrran nämnde keyboard problem på sin Core Duo 17" också..så det verkar vara nåt ganska vanligt..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-28 08:18

Jag fick mitt tangentbord bytt för en vecka sen. Sen dess har tangentbordet fungerat felfritt. Faktiskt så ser också det nya tangentbordet lite annorlunda ut. Typsnittet på vissa knappar skiljer. Kanske var det en skräpgeneration tangentbord som slängdes ut till iMacarna. Var det inte just tangentborden som var en av de där saknade komponenterna som gjorde att leveranstiden i Skandinavien var så extremt mycket längre än i övriga Europa?

Hursomhelst: Har ni problem med tangentbordet är det bara att ringa Apple's support så budar de ut ett nytt till nästa vardag.

Min fjärris funkar helt sämst, måste sitta i stort sett <50 Cm ifrån för att den ska fungera öht.
Intel-iMacen låter tre gånger så högt som G5-iMacen*…
Rosetta känns instabilt som tusan och…
Cmd+C vägrar fungera what so ever.
Samt att Mighty Mousens högerklick är helt värdelöst att "träffa rätt" på...

* G5an hördes "ingenting" ifrån, här ligger ett konstant fläktsus som är jävligt irriterande.

Det finns väl ingen chans att få den "fixad" nu när det gått mer än 2 arbetsveckor antar jag?

Låter som ett reklamationsärende. Förutom högerklicket på MM, det ska bara fungera när man lyfter fingret från vänstra sidan eftersom det är samma kontakt som bryts oavsett sida... den använder en kapacitiv sensor för att ta reda på vilken sida man klickade på!

Ursprungligen av Samuel K:

Låter som ett reklamationsärende. Förutom högerklicket på MM, det ska bara fungera när man lyfter fingret från vänstra sidan eftersom det är samma kontakt som bryts oavsett sida... den använder en kapacitiv sensor för att ta reda på vilken sida man klickade på!

Skoja eller, faan vad skönt...
Nu funkar det ju hela tiden, det var något jag aldrig hade löst annars
hahaha, så jävla fånigt, men det är ju ganska självklart egentligen.
pjuuuh *torka pannan*

  • Oregistrerad
  • 2006-04-25 13:59
Ursprungligen av RockyMontana:

Min fjärris funkar helt sämst, måste sitta i stort sett <50 Cm ifrån för att den ska fungera öht.
Intel-iMacen låter tre gånger så högt som G5-iMacen*…
Rosetta känns instabilt som tusan och…
Cmd+C vägrar fungera what so ever.
Samt att Mighty Mousens högerklick är helt värdelöst att "träffa rätt" på...

* G5an hördes "ingenting" ifrån, här ligger ett konstant fläktsus som är jävligt irriterande.

Det finns väl ingen chans att få den "fixad" nu när det gått mer än 2 arbetsveckor antar jag?

Hmm. Min fjärr fungerar 8 meter från Imacen och låter G5 imac 3 ggr mindre än nästan inget vill jag ha den. Ska du sälja din Intel Imac?

Senast redigerat 2006-04-25 23:17
Bevaka tråden