Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flygvärdinna vill förstå Skandinaver

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2654118/

And I'm not talking about a side of water with a bottle of
wine as happens with a lot of pax, it's a differnet pattern with scandinavian
pax. Non-alcoholic they'll often order softdrink+juice+water all at the same
time. Alcoholic they'll often order 1 or 2 bottle's of wine + gin-tonic/screwdriver/bloody mary etc...
No later then this morning(BREAKFASTSERVICE!!!!) a nice swedish gentlemen
asked me for two bottles of white wine, a heineken and a scotch and coke!!!
What is this peculiar phenomenon???

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-13 06:38

Hehe..
Jag beställer ungefär såna där laddningar. Helt enkelt därför att servicen är så jäkla dålig/långsam att man kan få sitta ganska länge och torka om man skulle beställa separat.
Dessutom så tycker jag att kabinpersonalen har så mycket annat att göra än att passa upp mig, så om jag beställer allt på en gång, så slipper dom en massa spring.
Så fenomenet är nog bara att vi skandinaver försöker använda skallen och vara bussiga samtidigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-13 07:20

Men det är nog bara svenskar som beställer sponken till frukost.

Jag har aldrig förstått tjusningen med att dricka sprit på ett flygplan. Det finns ju bättre ställen att festa på.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-13 09:01

Konrad, Stefan;

Kan naturligtvis inte svara för andra, men för egen del så är jag inte särskilt förtjust i att flyga utan tycker det är trångt och bökigt. Och eftersom mina resor oftast tar mig till Asien, så sitter man inklämd i flygplansfåtöljen ganska länge.

Då sover jag hellre, och för att kunna somna, så hjälper ett par glas vodka jättebra. Inte fråga om att "festa" eller att bli full, alltså, utan att resa så bekvämt som möjligt, förebygga eventuell jet lag och slippa komma fram dödstrött.

Det är helt ok anledning! Vodka eller sömnpiller - för samma goda sak!

Fick bara känslan att flygvärdinnan överst (alltså inte Björnström, utan personen i chefens citat) menade ngt annat. Jag tycker inte svenskar utmärker sig särskilt att fyllna till på plan, men det är alltid några som tar i lite hårt under flygresor - och det tycker jag är lite konstigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-13 10:50

Med mild flygskräck är det lättare att sitta still om man är däst & dimmig...
Håller dessutom med Danne V, om man inte vill hinna bli bakis är det bäst att bunkra upp, service på flyg lämnar mycket att önska. ( jonaz som då flyger billigt...)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-13 15:07

Urk. Den där tråden var till bristningsgränsen fylld med fördomar om skandinaver.

"Wine and hard liquor is still only available in stores controlled by the government. Keep in mind that these liquor stores are not found on every main street of every little town. You will most likely have to drive, and maybe for hours, to find one unless you live in or close to one of the cities."

Det enda jag lägger in "dubbelorder" på är läsk, för att burkarna oftast är så löjligt små, 25cl. För övrigt tycker jag att värdinnorna borde vara nöjda över att folk beställer allt på en gång, då slipper de ju springa fram och tillbaka.

Senast redigerat 2006-03-13 16:17
  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-13 16:39

Flygvärdinnan som startade tråden är fransyska. Lite konstigt förresten att hon höjer på ögonbrynen för att folk vill ta en sig jävel på morgonen. Det är bara att gå in på viken bar som helst i Frankrike och se vad folk gör kl sju på morgonen. Jag har t o m sett poliser som druckit öl i ottan och sedan gått ut till den väntande piketbussen och farit iväg.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-13 20:56

(Jag har åkt med en busschaufför på serpentinvägar i södra Frankrike, han drog en flaska rödtjut till lunch, och så bar det iväg igen....och det var en resa jag aldrig glömmer! Väl uppe på alptoppen tog han en liten siesta, och innan avfärd ner igen tyckte han det var läge för en kaffe och en Marc (eller t.o.m två). Detta var innan den franska alkohollagstiftningen kring att dricka när man kör.)
Jag tar detta inom parentes för det blev lite ot tror jag...:)

Senast jag åkte Ryanair så hände följande:
inför landningen kom piloten ut och frågade den upphottade flygvärdinnan vad hon skulle göra "ikväll". Vi satt på rad 2 - såg hela raggningen på parkett.
Inte så professionellt som man önskar av yrkesmänniskor 10000 meter öh.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 10:51
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Senast jag åkte Ryanair så hände följande:
inför landningen kom piloten ut och frågade den upphottade flygvärdinnan vad hon skulle göra "ikväll". Vi satt på rad 2 - såg hela raggningen på parkett.
Inte så professionellt som man önskar av yrkesmänniskor 10000 meter öh.

Folk kan väl vara kåta även på 10.000 meters höjd? Det har jag hört i alla fall.:cool:

Ursprungligen av Konrad:

Folk kan väl vara kåta även på 10.000 meters höjd? Det har jag hört i alla fall.:cool:

Piloter för göra vad dem vill, men de får gärna landa först.

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Piloter för göra vad dem vill, men de får gärna landa först.

Det brukar ju finnas en andrepilot som tar över när piloten tillfälligt lämnar sin plats...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 15:32
Ursprungligen av Markus Bennermo:

Det brukar ju finnas en andrepilot som tar över när piloten tillfälligt lämnar sin plats...

..för att stöta på flygvärdinnan

Ursprungligen av rhesus:

..för att stöta på flygvärdinnan

I detta fall verkar det som det... (hurvida det anses som en bra anledning för piloten att lämna sin plats är dock en annan fråga)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-24 22:56
Ursprungligen av Markus Bennermo:
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Piloter för göra vad dem vill, men de får gärna landa först.

Det brukar ju finnas en andrepilot som tar över när piloten tillfälligt lämnar sin plats...

1. Det är väldigt få flygningar där piloten landar. Det har flygplanen gjort själva i många år nu.
2. Piloten får, enligt internationella flygreglementet (JAR), inte lämna sin plats någon gång under flygningen utom för "Trängande naturbehov".
//Besserwisserflygingenjören

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-24 23:22
Ursprungligen av alex77:

1. Det är väldigt få flygningar där piloten landar. Det har flygplanen gjort själva i många år nu.

Just det. Förr i tiden kunde flygplanen inte landa, och då fick fanimej passagerarna försöka hoppa på i farten från nåt hustak.
Det var tider det.....
(Allvarligt talat: Av alla flygplan som finns, och alla olika flygplatser, så är det väl en alldeles pytteliten del som som landar utan pilotens hjälp. Eller?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-26 23:00
Ursprungligen av Danne V:

Just det. Förr i tiden kunde flygplanen inte landa, och då fick fanimej passagerarna försöka hoppa på i farten från nåt hustak.
Det var tider det.....
(Allvarligt talat: Av alla flygplan som finns, och alla olika flygplatser, så är det väl en alldeles pytteliten del som som landar utan pilotens hjälp. Eller?)

Nej den stora majoriteten av alla flygplan (i kommersiell passagerartrafik, ska jag kanske tillägga) har faktiskt möjligheten att landa själva. Det är heller inte så att flygplanets dator måste ha någon speciell information om varje enskilld flygplats. Det räcker med att flygplatsen följer de internationella flygreglerna. Sedan händer det ju ändå att piloten väljer att landa flygplanet själv (blev syftningen rätt nu ) för att han/hon tycker att det är kul. Men man ska komma ihåg att 75% av alla olyckor i samband med civilt, kommersiellt flyg enbart beror på att piloten gör bort sig. (Detta är vederlagda fakta, inte en siffra jag tagit ur luften (ursäkta ordvitsen).)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-16 10:46

Lite OT, gnälls så mycket på svenskar hela tiden, ofta av svenska själva. Blir så trött, ena minuten så har vi världens bästa skola och sjukvård osv osv för att nästa sekund vara den minst patriotiska folket i världen.
Se, inte ens jag kunde hålla mig från att gnälla på oss själva i mitt inlägg.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 15:48

De måste väl få prata med varandra under flygningen, det finns ju en andrepilot och dessutom en massa automatik. Jag åker ofta med Ryan eftersom jag bor i närheten av deras största nav här. Det är ofta flygvärdinnor ombord som jag inte skulle neka mig hes till....liksom.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 23:31

Men det var inte autopiloten som styrde när Muhummed Atta och hans kompisar försökte landa i World Trade Center va?

1
Bevaka tråden