Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airportkortets fel eller inte?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 11:19

Har upplevt mitt trådlösa nätverk som lite "ojämnt" under den senaste tiden så jag laddade hem Airport Client Monitor för att få lite bättre koll på det.
Kör en PB 1,33MHz med APextreme mot en Netgear WGR614 router, ska ha 10 Mbit anslutning i väggen.

När jag kollar på grafen för Transmit Rate i Airport Client Monitor så är den oftast jämn runt 54Mbit men inte helt sällan så ser den hackig ut såsom på den bifogade bilden eller så planar den ut på en lägre nivå. Jag förstår inte varför... någon som kan förklara för mig? Är det APkortet i min dator eller är det min ISP som strular? Vad gäller noise och signal level så kan någon säga om de är normala? Jag sitter ca 1 m ifrån routern (stor mening med trådlöst i ett studentrum med två betongväggar.

Tacksam för svar
//Fabian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-16 15:36

Hej Fabian

Tyvärr, är det din Netgear router som inte gillar Mac. Antagligen är det en bug i en system service i OSX med namnet Lookupd, som hamnar i konflikt med din router. Du kan tanka ned ett program som heter Unlookupd. Finns på denna länk:

http://dshadow.com/software/unlockupd/

Men det enklaste är att slänga Netgear-routern i soptunnan och köpa en Airport Express eller, när du bor så litet, köpa en 5-meters Ethernetkabel. Vill du lära dig mer om Lookupd, hittar du information om denna "deamon" på denna länk:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=30770

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-16 19:55
Ursprungligen av fyr:

Hej Fabian

Tyvärr, är det din Netgear router som inte gillar Mac. Antagligen är det en bug i en system service i OSX med namnet Lookupd, som hamnar i konflikt med din router. Du kan tanka ned ett program som heter Unlookupd. Finns på denna länk:

http://dshadow.com/software/unlockupd/

Men det enklaste är att slänga Netgear-routern i soptunnan och köpa en Airport Express eller, när du bor så litet, köpa en 5-meters Ethernetkabel. Vill du lära dig mer om Lookupd, hittar du information om denna "deamon" på denna länk:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=30770

Lycka till!

Tack för tipsen!
Måste bara fråga hur man direkt kan förstå att felet ligger där?
Läste på lite om lookupd men måste erkänna att jag inte förstod så mkt. Men jag förstod att folk har haft problem med vissa websidor som "frös" och att unlookupd kunnat lösa detta. För min del har inte internet fryst men ibland har det "segat".

Kan dock inte se något mönster i de gånger som överföringen/grafen "svajar" och när den håller sig jämn... Var t.ex. på universitetet igår och då var det samma sak när jag kopplade upp mig på wlan där. Självklart har de inte ett AP baserat nät men det följde samma mönster, först mycket "svaj" för att sen plana ut.

Tänker prova unlookupd om inget annat kan förklara det hela.
Någon som har ytterligare idéer eller har varit med om något liknande?

//Fabian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-16 23:14
Ursprungligen av Fab:

Måste bara fråga hur man direkt kan förstå att felet ligger där?...

...För min del har inte internet fryst men ibland har det "segat".

Kan dock inte se något mönster i de gånger som överföringen/grafen "svajar" och när den håller sig jämn... Var t.ex. på universitetet igår och då var det samma sak när jag kopplade upp mig på wlan där. Självklart har de inte ett AP baserat nät men det följde samma mönster, först mycket "svaj" för att sen plana ut...

Precis som när man går till läkaren kan man ju inte vara 100%-igt säker, men det kan mycket väl vara det felet. Jag har själv råkat ut för något liknande med den modellen av Netgear-router som du har.

Men då har jag en fråga:

"Fryser" din Netgear-router ibland, utan att det finns något "mönster" i hur eller när det händer, och att den enda lösningen är att starta om routern?

Om svaret är ja, är den troligaste orsaken att det är en "Lookupdkonflikt". I det fallet, pröva med Unlookupd. Blir det ingen bättring, avinstallera Unlookupd och byt router.

Om svaret är nej, så kanske du ska börja med att ta bort batteriet på din PB, öppna luckan till Airportkortet och trycka in antennkabeln på kortet med lite mer kraft än du egentligen vågar. Den lilla skillnaden som det gör, ger faktiskt en mycket bättre mottagning. Använd gärna ett hårt föremål, för det räcker inte med ett finger.

Sedan att ett nät "svajar", kan bero på helt andra orsaker än just i den trådlösa överföringen, så hur yttrar sig "svajandet" konkret om vi bortser från grafen? Vad är det som "segar"?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 22:33

Hej igen
Tack för alla förslag.
Först svaret på din fråga, nej det har faktiskt aldrig hänt att routern låst sig så att jag varit tvungen att starta om den. Den har funkat jättebra fram till nu.

Försökte hålla koll på kontakten idag när jag satt på universitetet. Vet inte vad de har för basstationer där men den bifogde bilden är därifrån. Jag hade lite svajig transfer fört innan den lade sig stadigt runt 0-1 Mbit. Det skumma var att jag samtidigt kunde kolla på ett strömmat TV inslag trots så låg hastighet. Jag förstår verkligen ingenting.

En sak som jag lyckats se är att när jag kopplar upp mig så blir det ofta full signalstyrka på datorns egna "mätare" (den i Internet Connect med 15 "pinnar") men sen så börjar den gå ner efter någon minut och så svajjar den lite innan den hittar ett stadigare läge lite under max eller ibland på max. Ibland kommer ett liknande svaj tillbaka efter ett tag och sen stabiliseras det igen. Det är det oregelbundna svajet jag inte begriper...

Ytterligare idéer?

Vad är det som säger att en AirPort Express skulle fungera bättre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-16 19:07
Ursprungligen av Björn Leander:

Vad är det som säger att en AirPort Express skulle fungera bättre?

Apples Airport Express påverkas inte av den buggen.

1
Bevaka tråden