Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbaserat customer service-program?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-11 05:29

Hej.. kanske fel rubrik men kom inte direkt på någon bättre, vad jag letar efter är ett program som gör de möjligr för min kunder att bara kunna logga in och lägga in nytt jobb till mig som ska göras med allt som behövs. alltså att de samtidigt laddar upp bilder mm... Finns de något sånt eller får man sätta igång och försöka programmera något själv?

Senast redigerat 2006-01-12 18:49
Ursprungligen av icep:

Hej.. kanske fel rubrik men kom inte direkt på någon bättre, vad jag letar efter är ett program som gör de möjligr för min kunder att bara kunna logga in och lägga in nytt jobb till mig som ska göras med allt som behövs. alltså att de samtidigt laddar upp bilder mm... Finns de något sånt eller får man sätta igång och försöka programmera något själv?

Jag har under åren provat flera olika lösningar på just den här frågeställningen. Nu jobbar jag med databaser, men bilder och sådant har ju likheter: digitalt material skall utbytas i 2 riktningar.
Det jag kommit fram till är att enkelhet vinner i längden. Dessutom är olika kunder olika motiverade/duktiga på att anpassa sig. Som företagare vill jag ju förståss att alla kunder skall göra lika så att jag slipper olika procedurer för varje kund.

Men.

Det verkar inte alltid fungera. Varje kund hittar sin egen melodi, trots att jag förklarat hur de skall logga in på hemsidan och (i mitt fall) hämta sina uppdateringar. En vill alltid ha materialet per post på CD. En annan loggar in och gör som jag föreslagit, medan den tredje absolut insisterar på att köra e-post med bilagor!

Beroende på antalet kunder (!!) måste du formge funktionaliteten på de tjänster du vill erbjuda. Jag har inte så många kunder (de är nästan alla stora) så jag har numer anpassat mig efter varje kunds önskemål och löser varje transaktion på det sättet kunden önskar. Men har man hundratals kunder...

Då kan faktiskt en bra ftp-server vara lösningen för dig. Du konfigurerar konton för varje kund och har ett anonym-inloggnings konto för nya kunder. Sen löser du kommunikationen för kunderna med lämplig programvara (tex WS ftp) eller Windows fjärrmappar. På Mac nån form av idisk. Kunden lägger sitt material i sin mapp och meddelar dig via e-post att materialet finns där. Krångligare än så behöver det inte vara!

  • Medlem
  • 2006-03-15 11:20
Ursprungligen av RobertSt:

Jag har under åren provat flera olika lösningar på just den här frågeställningen. Nu jobbar jag med databaser, men bilder och sådant har ju likheter: digitalt material skall utbytas i 2 riktningar.
Det jag kommit fram till är att enkelhet vinner i längden. Dessutom är olika kunder olika motiverade/duktiga på att anpassa sig. Som företagare vill jag ju förståss att alla kunder skall göra lika så att jag slipper olika procedurer för varje kund.

Men.

Det verkar inte alltid fungera. Varje kund hittar sin egen melodi, trots att jag förklarat hur de skall logga in på hemsidan och (i mitt fall) hämta sina uppdateringar. En vill alltid ha materialet per post på CD. En annan loggar in och gör som jag föreslagit, medan den tredje absolut insisterar på att köra e-post med bilagor!

Beroende på antalet kunder (!!) måste du formge funktionaliteten på de tjänster du vill erbjuda. Jag har inte så många kunder (de är nästan alla stora) så jag har numer anpassat mig efter varje kunds önskemål och löser varje transaktion på det sättet kunden önskar. Men har man hundratals kunder...

Då kan faktiskt en bra ftp-server vara lösningen för dig. Du konfigurerar konton för varje kund och har ett anonym-inloggnings konto för nya kunder. Sen löser du kommunikationen för kunderna med lämplig programvara (tex WS ftp) eller Windows fjärrmappar. På Mac nån form av idisk. Kunden lägger sitt material i sin mapp och meddelar dig via e-post att materialet finns där. Krångligare än så behöver det inte vara!

Vad jag mest söker förtillfället är nog någonsorts webbaserad inlämnings grej för kunder där de kan skriva vad som ska uppdateras på deras hemsida. Borde funka ungefär som Ticket system för buggar i olika programvaror.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-03-15 15:13

Vi använder Atlassian JIRA http://www.atlassian.com/software/jira/

Det är riktigt bra; lätt att anpassa, enkelt att använda, funkar med olika databaser och "alla" webbläsare osv.

Jag har testat flera varianter på detta och även byggt några egna "client entrance"-system.. Jag måste hålla med ovanstående - det är SVÅRT att hitta något som fungerar för alla kunder. Ofta saknar de funktioner eller tycker att det känns lite knöligt, men de stora problemen är pga kunder som inte är så hemma på tekniken. Vissa är så tekniskt handikappade att dom tycker att det är ENORMT tjorvigt att surfa till typ http://clients.mycompany.com/ och skriva in login och lösen - redan där havererar idén lite. Sedan att förklara uppladdning / nedladdning, kommentering av material, buggrapportering etc kan vara ett mörker.

Jag har lagt ner det där och kör ftp nu. De som är vana kör med sina ftp-program, de andra kunderna skickar jag en länk till (typ ftp://user:[email protected]/ ). De allra flesta fattar hur man klickar på en länk och drar / släpper filer i explorer, tack gode gud

Just my $0.02..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-08 21:53

Jag kör Basecamp för en del projekt som inte är av den här typen, men det verkar vara utformat för att lösa den här sortens problem. Enkelt och tydligt och man kan ha ett "projekt" per kund där man du och de kan lägga upp to-do's och milstoplar och skriva meddelanden. Sen är det typ inte mer. Kollla in www.basecamphq.com iaf..

/Andie

Basecamp är grymt - vi använder det oxå.

1
Bevaka tråden