Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac bäst i test - i PCMagazine

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.pcmag.com/article2/0,4149,551137,00.asp

Haha.. skönt

[ 11 Oktober 2002, 10:53: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-11 11:30

The iMac isn´t just about hip style—it´s a bold reminder of Apple´s ability to design simple-to-set-up computers and bundle essential and appealing applications.

Jepp

  • Medlem
  • 2002-10-11 16:52

Xserve Bäst i test

http://www.pcmag.com/article2/0,4149,575556,00.asp

vad är det som händer ?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-11 17:03

Det brukar kallas "komma till insikt".

  • Medlem
  • 2002-10-11 18:10

Slappna inte av nu Apple. Jobba på vidare, minst 1.5 Ghz i alla datorer. Med dubbla processorer alltså.
I am dreaming about ... (lagom till jul skall vi sjunga).

Tror Apple byter från Motorola till Intel innom snar framtid när det snackas om Mhz. Apple har hamnat i en återvändsgränd verkar det som.
Inte för att jag tycker det är en trevlig framtidsbild men jag tror på den.

/G

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-11 19:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Tror Apple byter från Motorola till Intel innom snar framtid när det snackas om Mhz. Apple har hamnat i en återvändsgränd verkar det som.
Inte för att jag tycker det är en trevlig framtidsbild men jag tror på den.

/G

Det tror jag definitivt inte! Av den enkla andledningen att då måste alla programvarutillverkare skriva om alla sina program en gång till. Visserligen skulle dom kunna använda kod från en ev. Windows version, men dom som inte har en Windows version skulle behöva skriva om koden helt. Även windows versionen skulle behöva en stor portion arbete.

Skulle apple precis efter övergången till OS X börja med en till övergång? Nä, tror inte det.

Vad jag istället tror, som säkert många andra, är att Apple börjar köpa processorer från IBM. Det har ju varit mycket prat om deras kommande PPC processor, även om den kommer först nån gång i andra hälften av 2003. Låt oss hoppas att prestandan blir en glad överraskning!

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Det tror jag definitivt inte! Av den enkla andledningen att då måste alla programvarutillverkare skriva om alla sina program en gång till. Visserligen skulle dom kunna använda kod från en ev. Windows version, men dom som inte har en Windows version skulle behöva skriva om koden helt. Även windows versionen skulle behöva en stor portion arbete.

Du är inte programmerare hör jag. Det är inte en så stor sak som du tror. Om Apple bara gör en Intel-OSX med exakt samma programmeringsgränssnitt, samt att det utvecklas kompilatorer som är kompatibla med de gamla, så behöver de flesta program bara kompileras om med ytterst lite ändringar. Det är bara endian-beroende kod som måste ändras lite.

Det blir alltså ett mycket mindre steg än från 9 till OSX!

Det som måste skrivas om helt är assemblerprogram. Man skriver sällan program i assembler idag. Det försvann med 68040 ungefär. Inget problem.

De som får den största huvudvärken är kompilatortillverkarna, men de har ofta x86-kompilatorer, och allt som då behövs är att fixa API´er och länka för den nya plattformen. (Inte så bara, men mycket lättare än att stödja en helt ny processor.) Vi skulle till och med kunna få lite bättre tillgång till alternativa språk (ett problem på Macen idag), tack vare att x86-sidan har lite bättre utbud.

Sun gjorde för länge sedan en sån här grej. De bytte från 68030 till Sparc, och till skillnad från Apple gjorde de ingen emulering för gamla program. Man förutsattes kompilera om dem. Sun gick inte under för det.

[ 11 Oktober 2002, 21:51: Meddelandet ändrat av: Ingemar Ragnemalm ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-11 22:55

Det är mycket roligt att de nya macarna uppskattas av testare i andra tidningar än enbart rena mac-tidningar. iMac är bäst i test i PCMagazine och iBook är bästa budgetalternativ enligt Smartson. Datormagazin gav bra betyg till Powerbook G4 m.m. Det är detta som behövs för att PC-folket i stugorna äntligen ska inse att det finns annat än gråa plastlådor och bildskärmar som endast visar blått.

Tidigare när en mac blev omnämnd i någon tidning eller i något test var det oftast som det färglada, gulliga, udda och svindyra alternativet som inte duger till så mycket annat än att vara snygga. Nu är bilden ofta en annan. Allt oftare får Dell, Compaq mfl smisk i jämförande tester av Apples maskiner. En mac som av många anses vara svindyra blir till och med utsedd som bästa budgetalternativ! Det är roligt att se denna attitydförändring hos journalister mfl.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-11 23:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Det tror jag definitivt inte! Av den enkla andledningen att då måste alla programvarutillverkare skriva om alla sina program en gång till. Visserligen skulle dom kunna använda kod från en ev. Windows version, men dom som inte har en Windows version skulle behöva skriva om koden helt. Även windows versionen skulle behöva en stor portion arbete.

Du är inte programmerare hör jag. Det är inte en så stor sak som du tror. Om Apple bara gör en Intel-OSX med exakt samma programmeringsgränssnitt, samt att det utvecklas kompilatorer som är kompatibla med de gamla, så behöver de flesta program bara kompileras om med ytterst lite ändringar. Det är bara endian-beroende kod som måste ändras lite.

Det blir alltså ett mycket mindre steg än från 9 till OSX!

Det som måste skrivas om helt är assemblerprogram. Man skriver sällan program i assembler idag. Det försvann med 68040 ungefär. Inget problem.

De som får den största huvudvärken är kompilatortillverkarna, men de har ofta x86-kompilatorer, och allt som då behövs är att fixa API´er och länka för den nya plattformen. (Inte så bara, men mycket lättare än att stödja en helt ny processor.) Vi skulle till och med kunna få lite bättre tillgång till alternativa språk (ett problem på Macen idag), tack vare att x86-sidan har lite bättre utbud.

Sun gjorde för länge sedan en sån här grej. De bytte från 68030 till Sparc, och till skillnad från Apple gjorde de ingen emulering för gamla program. Man förutsattes kompilera om dem. Sun gick inte under för det.

Nej, Sun gick inte under, men går inte speciellt bra heller. Även, om det rent tekniskt går att flytta OS X till Intel så vore det ju domen mot Apple som fortfarande tjänar pengarna på hårdvarorna. Byta fot till att bli en mjukvarutillverkare gör man inte i en handvändning om man nu vore intresserat av det. Och om man gjorde som ni beskriver, då ska Apple in och konkurrera med alla hungriga LINUX-distributioner.......eeeeeeeh, ursäkta, men det tror inte jag på. Då går Macen och Apple till dom sälla jaktmarkerna.

Slutomdömet om X-serve:

"In short, the Xserve is an impressive server with a multitude of potential uses, excellent ease of use, plenty of storage, and a software configuration that allows for an unlimited number of connections—all at a truly reasonable price."

Känns nästan kafkalikt att läsa det där sista om en mac, dessutom i en PC-tidning(!)...

1
Bevaka tråden