Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Melodifestivalen 2006

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har under några veckor retat mig på att urvalet till startfälten i Melodifestivalen 2006 års delfinaler är så himla dåliga... artisterna är iof som dom alltid har varit, dvs. hyffsat bra och inte så mycke att orda om. Men jag kan inte komma bort från tanken att några ryckt i trådarna så att Carolas motstånd ska vara så dåligt som bara möjligt.

Jag skulle bra gärna vilja veta vilken grupp människor som lyssnat igenom alla insända bidrag, är det möjligen en liten hemlig herrklubb med Christer Björkman & Pekka Heino med vänner som domptörer, ja vad vet jag...

Säga vad man vill om svensk musik och dess kompositörer, men om det här är det bästa som en urvalsjurry kan hitta, ja då är det befogat att ifrågasätta någras fingertops känsla då det gäller att plocka fram möjliga mega hits.

Jag brukar inte rösta i Melodifestivalen men i år ska jag baske mig proteströsta, synd att det inte går att blankrösta. Det får bli det valet som är så mycke "OF" som det kan bli... till Rednecks får jag mig i alla fall ett gott skratt.

För egen del ser jag detta jippo som om man hade ställt 10 Ramlösa flaskor bredvid en 1 flaska Champange och uppmanades att välja EN flaska... ja det blir liksom svårt att komma bort från konspirationsteorin om att hela jippot skulle ha riggats i förväg.

Olle

Hehe...
Det är så kasst och förutsägbart att intresset är svårt att upprätthålla.
Men är inte det normala att man sitter hemma i soffan och rackar ner på alla artister om hur dåligt det är, vilka fula kläder, osv?

Jag såg första programmet och tyckte bara det fanns en låt som var "en låt". När jag sen hörde att andra programmet hade sämre låtar så undrade jag hur det var möjligt.
Resten är otittat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-15 09:07

Om man är road av lyteskomik så är det rätt kul att se programmet.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-03-15 21:35
Ursprungligen av Konrad:

Om man är road av lyteskomik så är det rätt kul att se programmet.

Och om man inte är det finns det definitivt ingen anledning alls att titta eller på annat spela med i denna massmediabubbla utan någon som helst substans.

Ursprungligen av Konrad:

Om man är road av lyteskomik så är det rätt kul att se programmet.

Den stora behållningen är pausunderhållningen som håller mycket bättre klass än all annan musik som framförs under tävlingen.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-03-15 21:40
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Den stora behållningen är pausunderhållningen som håller mycket bättre klass än all annan musik som framförs under tävlingen.

Sänd ett program med bara pausunderhållningen då så slipper folk förnedra andra och sig själva.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-03-15 21:17

Tycker att det är för mycket melodifestival nu för tiden med massa deltävlingar. Angående Carola så tror jag inte att låten skulle ha kommit till final om det var någon annan än just Carola som sjungit den. Det var inget fel på den låten men det fanns andra som var bättre.
Det var bättre förr med bara en tävling och en jury som röstade fram vinnaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-15 21:20

Hur fan kan en grupp som Rednecks över huvud taget få komma med och tävla?

Ursprungligen av Konrad:

Hur fan kan en grupp som Rednecks över huvud taget få komma med och tävla?

Mnja... håller inte med dig. För Melodifestivalens överlevnad så är det nog bara bra att det blir lite bredare utbud av musik... det är ju inte för givet att det alltid ska vara samma sorts musik. Jag applåderar mitt i eländet att man FÖRSÖKER peta in band som typ Rednecks. Förvisso är Rednecks inget som skulle platsa på min iPod, men ok, de som vill stanna kvar i att vara förändringsobenägna så kanske Rednecks inte hör hemma i dessa samanhang. Betänk att låten "Symfoni" med Loa Falkman var jobbigt annorlunda och hamnade sist för en massa år sedan men änndå finns kvar i folks medvetande... ja allt är inte svart och vitt.

Ey! DIssa inte Rednex! Jag köpte faktiskt deras debutalbum för typ tio år sen, var väl 12-13 år då.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-15 21:37

Rednecks? Vilka är de?
Jag fick en friplåt till uttagningen i Karlstad här om veckan, jag gick motvilligt med för schlagerfestival och sånt intresserar mig inte för fem spänn. Fast när jag väl var där blev jag faktiskt lite impad av det tekniska bakom, kamerakörningarna och annat som var mycket mer intressant att titta på än själva showen. Det var värt besöket!
Skitmusik var det iaf om jag får säga in mening. Jag lyssnade inte så mycket heller för jag hade som sagt helt andra saker för ögat som var klart mer spännade att titta på.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-15 21:43
Ursprungligen av Picasso:

Rednecks? Vilka är de?
Jag fick en friplåt till uttagningen i Karlstad här om veckan, jag gick motvilligt med för schlagerfestival och sånt intresserar mig inte för fem spänn. Fast när jag väl var där blev jag faktiskt lite impad av det tekniska bakom, kamerakörningarna och annat som var mycket mer intressant att titta på än själva showen. Det var värt besöket!
Skitmusik var det iaf om jag får säga in mening. Jag lyssnade inte så mycket heller för jag hade som sagt helt andra saker för ögat som var klart mer spännade att titta på.

Jag tycker att de som vill delta ska få göra sina egna bidrag i form av egenproducerade videos som man kör upp i teven, sen får de som vill rösta SMSa och rösta och det kan sitta några bögar där och kommentera också, det räcker.
Sån där skit ska inte bekostas med licensmedel.

*hukar mig...*

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-15 21:56
Ursprungligen av Konrad:

Jag tycker att de som vill delta ska få göra sina egna bidrag i form av egenproducerade videos som man kör upp i teven, sen får de som vill rösta SMSa och rösta och det kan sitta några bögar där och kommentera också, det räcker.
Sån där skit ska inte bekostas med licensmedel.

*hukar mig...*

Hmm...jag vet inte hur mycket som bekostas av licensmedel direkt, för det är ändå ett antal tusen som fått betala inträde till evenemangen som varit, säkert 3-400:-/st och det borde räcka till en del omkostnader. Fast det räcker nog inte hela vägen.
För övrigt håller jag med dig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-15 22:40

Det verkar råda en allmän missuppfattining inom schlager-världen att ju fler bidrag som får tävla mot varandra, desto bättre låtar kommer fram till finalen. Men resultatet har väl snarare varit det omvända...
Jag ser det som ett spektakel för föreningen för inbördes beundran där den svenska b-kändis-eliten tillåts höja sig själva till skyarna utan att någon misstänker något. Medierna sprutar schlager-skvaller över löpsedlarna och den som inte hänger med i svängarna borde inte ha rätt till en teve.
För fjärde gången i rad avgjordes i lördags "tävlingen som ingen vann" (som min flickväns mor så vackert uttryckte det) och på lördag är det storfinal i globen. Arenan kommer fyllas av fans vars uttrymme innanför pannbenet kan liknas vid tomrummet i samma arena de sitter i.

Ja, jag avskyr schlagern som pesten och är förvånad över hur de flesta svenskar köper denna billiga underhållning.

Gaah... that felt good.

Ursprungligen av Konrad:

det kan sitta några bögar där och kommentera också, det räcker.

OK... "Koskräck" har jag hört talas om men vad har folks sexualitet med saken att göra - betänk att även bögar är människor och har lika dålig smak som övriga svenskar.

Ursprungligen av Picasso:

Jag fick en friplåt till uttagningen i Karlstad här om veckan, jag gick motvilligt med för schlagerfestival och sånt intresserar mig inte för fem spänn. Fast när jag väl var där blev jag faktiskt lite impad av det tekniska bakom, kamerakörningarna och annat som var mycket mer intressant att titta på än själva showen. Det var värt besöket!

Vi har en medlem här (och bekant till mig) som körde kameran på rälsen bakom scenen, så kul att höra att det var intressant

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-19 08:36
Ursprungligen av Kriss Abens:

Vi har en medlem här (och bekant till mig) som körde kameran på rälsen bakom scenen, så kul att höra att det var intressant

Ja, det var det vekligen! Själva behållningen av evenemanget enligt min mening, för det var mer fart och fläkt på teknikerna än på de som stod på scen kan jag säga! Att se två killar med en stor kamera i sele springa på scenkanten och filma utan att trilla ner eller snubbla var en höjdare. Likaså grabbarna som gjorde de stora kameraåkningarna var imponerande!
Ärligt talat kommer jag inte ens ihåg vilka som var med och tävlade, för det andra tog hela min uppmärksamhet.
Hälsa din kompis att de var sevärda!;)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-03-19 08:54

Va, var det Melodischlagerfinal igår? Finns sån't kvar?
Jag som trodde att en såpass gammal programidé ersatts av något nytt och mer tidsenligt.
Men det är klart - vad skulle kvälls- och veckopress resp alla stylade fjollor på TV engagera sig i om inte detta spektakel fanns?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-15 21:44

Ja, eller sänd ett program med hur en inspelning går till! Häftigt värre...:)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-15 23:06

Det är nästan som fotbolls-vm!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 07:11

Jag har ingen "koskräck", men "Babsan" hade ett ganska intressant debattinlägg i Expressen igår, eller snarare en intervju kanske. Om att Carola har homofobi. I texten framgick det att det är i stort sett bara bögar som sitter i "ledningen" för melodikonfestivalen.

Att Carola offentligt vädrat sin homofobi är ett ganska välkänt faktum, men jag har svårt för att låta en minoritetsgrupp som har en annorlunda sexuell läggning klä skott för den ledning som möjligjort att en massa dåliga låtar hamnat i en tävling om musik.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 08:53
Ursprungligen av Olle@mac:

Att Carola offentligt vädrat sin homofobi är ett ganska välkänt faktum, men jag har svårt för att låta en minoritetsgrupp som har en annorlunda sexuell läggning klä skott för den ledning som möjligjort att en massa dåliga låtar hamnat i en tävling om musik.

Jag vet inte så noga, men det är ju Pekka Heino som kommenterar, Christer Björkman som självsvåldligt bestämmer vilka låtar som ska få vara med och Rickard Engfors som är Carolas samarbetspartner som styr skutan. Ingen av den är väl kända för att vara machokillar?

För övrigt så skiter jag i allt det där. Jag är bara förundrad över hur nästan hela nationen kan engagera sig i sån kvalificerad dynga som det är.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 10:22

Är det bara tillräckligt uselt så minns man det. Rednecks är så usla att de förtjänar bara att glömmas bort i tid och evighet.
Och sen tycker jag inte att det musik man tävlar i när det gäller festivalen. Musik förekommer inte, det handlar bara om vem som är flashigast, eller rent av töntigast.
En personlig åsikt kanske.
Och jag kommer inte att titta på finalen i Globen.

Mera om Rednex ( rätt stavat ) och hur -:) dåliga - dom är - tveksamt om ens Carola nått sådana framgångar utanför Sverige.

Rednex sålde under några år på 1990-talet tio miljoner skivor och belönades med mer än 35 guldplattor.

Bandets debutsingel Cotton Eye Joe blev listetta i tolv länder, bäst säljande skiva i Tyskland på tio år och sålde guld i USA. Dessutom spelades den bland annat i filmen The Negotiator med Samuel L Jackson 1998. Gruppen har också gjort två låtar som finns med i den animerade Hollywoodfilmen Barnyard som släpps 2006 i USA.

http://www.rednex.se/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 10:39
Ursprungligen av Olle@mac:

Mera om Rednex ( rätt stavat ) och hur -:) dåliga - dom är - tveksamt om ens Carola nått sådana framgångar utanför Sverige.

Rednex sålde under några år på 1990-talet tio miljoner skivor och belönades med mer än 35 guldplattor.

Bandets debutsingel Cotton Eye Joe blev listetta i tolv länder, bäst säljande skiva i Tyskland på tio år och sålde guld i USA. Dessutom spelades den bland annat i filmen The Negotiator med Samuel L Jackson 1998. Gruppen har också gjort två låtar som finns med i den animerade Hollywoodfilmen Barnyard som släpps 2006 i USA.

http://www.rednex.se/

Bra att du korrigerade stavningen, jag förutsatte inte att namnet skulle vara felstavat.
Att Rednex haft så stora framgångar med sin smörja bevisar inget annat än att det finns gott om idioter både här och där. Det går att tjäna pengar på skit, Rednex är ytterligare ett exempel på det.

Ursprungligen av Konrad:

...det finns gott om idioter både här och där.

Instämmer till fullo, ja alltså både där och HÄR Smaken är som bekant som baken - delad

http://www.apple.com/trailers/paramount/barnyard/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 11:39
Ursprungligen av Olle@mac:

Instämmer till fullo, ja alltså både där och HÄR Smaken är som bekant som baken - delad

Just det. Och jag som tycker att Rednex är skit är en idiot. Du som tycker att de är toppen är också en idiot, eller hur?

Med tanke på hur "bra" Cotton Eye Joe var, det blev ju trots allt en global megahit, så trodde jag faktiskt att den låt de framförde på Melodifestivalen skulle gungat lite i alla fall. Men den var ju helkass - helt utan glöd.

Men det jobbiga är att Roger Pontares refräng satte sig i skallen flera dagar.:eek:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 12:00
Ursprungligen av Svante S:

Med tanke på hur "bra" Cotton Eye Joe var, det blev ju trots allt en global megahit, så trodde jag faktiskt att den låt de framförde på Melodifestivalen skulle gungat lite i alla fall. Men den var ju helkass - helt utan glöd.

Men det jobbiga är att Roger Pontares refräng satte sig i skallen flera dagar.:eek:

Undrar om han har samma frilla även privat, nästan värre än Michael Boltons hocekyfrilla.

Bevaka tråden