Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken G5:a skall jag välja?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 11:52

Hej!

Jag har tänkt köpa en "sista generationens" PowerMac innan det blir intel... (har inte råd att uppgradera alla program samtidigt osv). Det är bara det att jag har lite beslutsångest.

Alltså:

Är det värt extrapengarna att skaffa en 2.3 istället för en 2.0? Vad jag förstår får jag (förutom .3 GHz) lite större hårddisk och roligare grafikkort med 2.3:an.

Och nej: jag har inte råd med den jag helst skulle skaffa, Quadden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 14:02

Utgå ifrån dina behov! Troligtvis kommer du inte att märka någon större skillnad på 2x2 och 2.3GHz, det är om du ofta gör väldigt processorintensiva saker som skillnaden kommer att märkas.
Grafikkortet kan du uppgradera till 2.3:ans för en femhundring, hårddisken likaså.
Tar du 2x2GHz-maskinen får du dessutom en massa pengar över till minne, vilket gör den största skillnaden i dagligt bruk.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-02-04 14:24

Jag hade tagit 2.0:an, och lagt lite extra cash på minne. Jag instämmer med andra ord med föregående talare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 15:37

Jag tror det får bli 2.0an med mer minne, bluetooth och utbyggt grafikkort. Finns det några tester där man ser skillnaden mellan burkarna? (Hur marginell är den?)

Jag pysslar med:

(mer seriöst):
Photoshop, InDesign

(mer rekreationellt):
Redigera film
Musicera (Logic)

Dvs: processorkraften är alltid välkommen, men frågan är om den är värd 4.000 kr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 17:43

Här är en jämförelse mellan 2x2.0 och 2x2.3 av gamla modellen: http://www.barefeats.com/g527.html
Dual-core och single-core 2.0 är ungefär jämförbara: http://www.barefeats.com/dc20.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-05 18:53

Efter lite studerande av tester och prislistor, kom jag fram till följande: Efter att ha lagt till grafikkort till 2.0:an på Applestore, kostade den 16,644.- Värdet av större hårddisk: ungefär 300.- (Macoteket). Alltså, 2,3:an kostar 3000.- mer (standardkonfig, Redagruppen). Vilket i % motsvarar den ungefärliga prestandaökningen enligt testerna...

*Suck*

Inget val gjort än, alltså. Det lutar mot att plånboken slutligen får välja. Tycker jag mig ha råd, får det bli 2.3:an, annars 2.0:a med upphottat grafikkort.

2GB extra minne är en självklarhet

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-15 19:17

Sådärja!

Då var en dualcore 2.3 uppackad och klar! 2 GB extra minne åkte in direkt och bredvid står en LG 19".

Det funkar super och prestandan verkar det inte alls vara några fel på. Den spöar iMacen på kontoret med hästlängder.

Någon som har tips på hur man får den att gå på knäna, bara för att testa gränserna? Har inte lyckats med det än...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-15 19:24

Det är svårt att få den på knä om du har så pass med RAM. Det skulle vara att köra ett tok-script i Photoshop med en bild på 500 MB eller så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-17 21:13

Importera HD trailers i imovie eller gör som mig...scanna in en bild i i riktigt bra kvalité så bild filen blir på över 1gb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-27 09:20

Någon som har tips på hur man får den att gå på knäna…
Beror på om "gå ner på knäna" är lika med "ta lång tid" eller "datorn blir obrukbar". Det senare skulle jag säga är svårt - har man gått så långt har man i stort sätt gjort nått galet Men att få saker och ta lång tid att rendera är inga problem, inte ens på en Dual Core G5

Annars är alltid spel en höjdare på att knäcka maskiner. Doom III ex, även om det funkar helt okej.

Personligen blev jag impad av Quaden som kom till jobbet i förra veckan….*Mycket* snabbare än min privata Dual Core 2.3.

Tidiga tester:
http://www.fcpug.se/forum/showthread.php?p=1074#post1073

Men men… Man är ju som du skriver inte gjord av pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-27 09:21

I och för sig: MOTION kan få en G5:a kännas redigt seg vid rendering. Tror det beror på att den nyttjar både GPU och CPU vid renderingar mycket.

Testa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-27 09:24

"Importera HD trailers i imovie…"
Det faller nog under kategorin "då har man gjort något galet"

1
Bevaka tråden