Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På väg..

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick leveransbeskedet i förmiddags - nu är min Core Duo på väg hit :D. Skickades från apple idag.

Lite jobbigt att det står "uppskattad leveranstid 6-7 dagar" bara.. Man får hoppas att det råkar gå snabbare, men förmodligen kommer den inte före helgen. Ska bli mycket skoj att plugga in denna lilla pryl när den kommer och se om den uppfyller förväntningarna.

Och jo, jag vet, detta var ett fantastiskt värdelöst inlägg egentligen, men jag ville bara skriva av mig lite

  • Medlem
  • 2006-03-15 19:27

Inte alls värdelöst, jag tycker det var jätte kul att veta för jag sitter och väntar på en likadan. När beställde du?

Ursprungligen av Dei:

Inte alls värdelöst, jag tycker det var jätte kul att veta för jag sitter och väntar på en likadan. När beställde du?

Kl 9.42 den 1:a mars.. Tog en "plain" duo, dvs i standardutförande. Det kanske är längre väntetid om man har beställt mer minne etc? Fast jag var ju relativt tidigt ute med beställningen, bara några timmars skillnad gör nog rätt många köplatser just efter lanseringen.

  • Medlem
  • 2006-03-15 21:07
Ursprungligen av Kermit:

Kl 9.42 den 1:a mars.. Tog en "plain" duo, dvs i standardutförande. Det kanske är längre väntetid om man har beställt mer minne etc? Fast jag var ju relativt tidigt ute med beställningen, bara några timmars skillnad gör nog rätt många köplatser just efter lanseringen.

Jag beställde på kvällen den tredje med extra minne, blir nog några dagars väntan till...

Beställde min Macbook Pro den 13 januari med 7200 varvsdisk och har inte fått den. Så tillval kan fördröja beställningen ja.

  • Medlem
  • 2006-03-16 15:36

Usch, jag har läst alla tre delarna om core duo på macworld.com nu och jag vill ha min dator. Skriv gärna här och berätta när du har fått den!

Yaay! Efter en mindre evighet så ringde postgubben på dörren i morse med min splitter nya Core Duo :D.. w00t! Här ska lekas!

Ruskigt synd bara att man har ett jobb att sköta under dagen också, är inte det minsta jobbsugen nu Återkommer när jag hunnit testa lite..

Jag har också beställt en Core Duo. I morse när jag kollade på Apples leveransrapport så hade estimerad leveransdag ädrats från 24e till den 22e denna månad. Idag alltså! Jippie! Jag fick beskedet den 15e att den är skickad. En jobbigt väntan har det varit men nu när jag läser att du fått din sitter jag här och väntar på att postgubben ska komma till mig idag också!

Hmm, det började ju lite dåligt :P. Jag kör wlan + bluetooth, och båda hade stora svårigheter att connecta när jag satt på kontoret. Routern är iofs på våningen under (träväggar) så signalen är inte så stark, men ändå klarar sig min PC bra men macen fick bara sporadisk kontakt med nätet på lägsta signalstyrkan. Att bluetoothtangentbordet inte ville connecta första kvarten är också lite skumt, men nu verkar det fungera efter lite pill.

I alla fall, allt strul med bluetooth + wlan verkade sega ner minin ganska mycket, den gick rent ut sagt segt att öppna / växla mellan program. Nu har jag flyttat den till våningen under och allt fungerar mycket bättre som tur är :). Det var allt lite skumt att dålig kontakt med nätet hade så stor inverkan på hastigheten på resterande applikationer, men men.

Dock sitter jag på jobbet nu och kan bara labba via VNC för tillfället, så det går inte göra sådär jättebra tester än så länge Får joxa mer ikväll.

  • Medlem
  • 2006-03-22 14:15

Grrr, min står fortfarande på "Skickas senast 24 mars". Det beror nog på ez tv:n jag beställde till, den är det ortfarande långa leveranstider på. När beställde du Jocke?

Jag fick min igår och har kopplat upp den till min NEC plasma-skärm, kört installation och uppdateringar samt dragit igång EyeTV. Ljudet går direkt till min stereo och hittills lirar det fenomenalt bra! Jag har inte provat Airport eller blåtand, har ett gigabit ethernet i väggarna som jag anslutit via. Direkt efter installation såg det konstigt ut på skärmen, skrivbordet renderades lite utanför skärmen, man såg bara halva menyn, men efter en omstart blev det rätt och nu ser det perfekt ut. Front Row gör sitt jobb strålande och jag ser fram emot att få allt digitaliserat material på ett och samma ställe. Och det ska bli intressant att se resultatet av EyeTV:s inspelning av Little Britain ikväll.

Sen kvarstår att frisera kabelhärvorna också.

Fungerar det bra för dig att köra 5.1 / DTS ut till förstärkaren? Jag har inte provat än eftersom jag inte fått tag på en optisk kabel, men jag är väldigt sugen på att testa detta

Ursprungligen av Kermit:

Fungerar det bra för dig att köra 5.1 / DTS ut till förstärkaren? Jag har inte provat än eftersom jag inte fått tag på en optisk kabel, men jag är väldigt sugen på att testa detta

Är frågan till mig? Jag har en "klassiskt" förstärkare med bara två kanaler och ingen optisk ingång så jag vet inte om/hur "5.1/DTS" funkar.

Igår kväll kollade jag på min minis första tv-inspelning. Funkade bra, men det finns lite att reda ut. EyeTV ville inte blåsa upp en 16:9-sändning på hela skärmen, utan nöjde sig med att täcka två tredjedelar eller nåt sånt. Ska kolla om jag missat något.

Jag beställde den 13e mars. Bara BT tangentbord och mus som tillägg.

Den kom inte igår utan nu har TNT tagit över och leverans tidigast imorgon står det. Suck...

  • Medlem
  • 2006-03-23 12:33
Ursprungligen av Jocke Anka:

Jag beställde den 13e mars. Bara BT tangentbord och mus som tillägg.

Den kom inte igår utan nu har TNT tagit över och leverans tidigast imorgon står det. Suck...

Tio dagar efter mig:( Kollar man på applestores hemsida så är det fortfarande 2-3 veckors väntetid på ez tv:n där och de skickar inte innan hela ordern kan skeppas. Känns ganska hopplöst att jag hade kunnat köpa ez:n i vanlig affär och redan haft datorn och den...

Hur är det med första intryck annars? Lika rapp i finder som alla tester tagit upp? Tyst?

  • Medlem
  • 2006-03-23 12:30
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Igår kväll kollade jag på min minis första tv-inspelning. Funkade bra, men det finns lite att reda ut. EyeTV ville inte blåsa upp en 16:9-sändning på hela skärmen, utan nöjde sig med att täcka två tredjedelar eller nåt sånt. Ska kolla om jag missat något.

Det där var oroväckande! En av anledningarna till att jag bytte dator var att jag ville kunna köra eyetv. Hoppas att det bara var en inställning du missat, för bådas skull:)

Ursprungligen av Dei:

Det där var oroväckande! En av anledningarna till att jag bytte dator var att jag ville kunna köra eyetv. Hoppas att det bara var en inställning du missat, för bådas skull:)

Det gick bra att visa inspelat i fullskärm 16:9, man måste bara välja formatet manuellt för inspelat material. EyeTV verkar inte detektera formatet automatiskt när det är inspelat. Kanske en bugg, men det var ju inget problem att fixa.

  • Medlem
  • 2006-03-24 17:35
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Det gick bra att visa inspelat i fullskärm 16:9, man måste bara välja formatet manuellt för inspelat material. EyeTV verkar inte detektera formatet automatiskt när det är inspelat. Kanske en bugg, men det var ju inget problem att fixa.

Det låter ju bra! Tack för att du tog dig tid att skriva om det:) Vilken eyetv modell är det du har?

Ingen dator skickad idag heller, nästa gång jag beställer från apple blir det utan extra minne:(

Ursprungligen av Dei:

Det låter ju bra! Tack för att du tog dig tid att skriva om det:) Vilken eyetv modell är det du har?

Jag har en EyeTV 200. Och så har jag just skaffat en Miglia TVMini för att kunna se på digitalutsändningarna här i stugan på Gotland. Den ska jag testa ikväll.

  • Medlem
  • 2006-03-25 17:03
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag har en EyeTV 200. Och så har jag just skaffat en Miglia TVMini för att kunna se på digitalutsändningarna här i stugan på Gotland. Den ska jag testa ikväll.

Ok, jag funderade på 200:an eller EZ:n och det fick bli den senare av ekonomiska skäl. Jag räknar kallt med att en Core duo ska ha nog med kraft för att datorn ska vara användbar samtidigt som man spelar in. Det borde vara ganska likt Miglias tv mini, de använder väl samma programvara nu?

Ursprungligen av Dei:

Ok, jag funderade på 200:an eller EZ:n och det fick bli den senare av ekonomiska skäl. Jag räknar kallt med att en Core duo ska ha nog med kraft för att datorn ska vara användbar samtidigt som man spelar in. Det borde vara ganska likt Miglias tv mini, de använder väl samma programvara nu?

Jo, det är EyeTV som gäller och det är väldigt bra. Jag har just fått igång programguide via tvtv och det är så smukt så! Och med digitalsändningarna här på Gotland och progressive scan (kräver dual core) på MacBooken så får man en fantastiskt bra bild. Jag är helnöjd! Nu fattas bara ett sätt att kunna bli kvitt UPC:s usla digitalboxar hemma i Stockholm också. Nån som vet får gärna tipsa.

Efter att ha fått smälta intrycken lite tycker jag att den är riktigt snabb Startar upp på nolltid och reagerar snabbt! Det jag märkt är att den kan lagga ihop lite om man har flera grejjer igång och switchar mellan dem.. Påminner lite om windows-swapping då, det tar ett tag att byta. Ljudnivån har jag inte heller något emot, tycker den är lika tyst (eller iaf rätt nära) PPC-minin. Med andra ord hör man aldrig att den är igång I det stora hela är jag toknöjd.

Jag hädade ganska duktigt och slängde in en Windows XP dualboot (var ju tvungen testa).. funkar kalas! Faktiskt väldigt smidigt med en dualbootande maskin måste jag säga.

  • Medlem
  • 2006-03-23 14:39
Ursprungligen av Kermit:

Efter att ha fått smälta intrycken lite tycker jag att den är riktigt snabb Startar upp på nolltid och reagerar snabbt! Det jag märkt är att den kan lagga ihop lite om man har flera grejjer igång och switchar mellan dem.. Påminner lite om windows-swapping då, det tar ett tag att byta. Ljudnivån har jag inte heller något emot, tycker den är lika tyst (eller iaf rätt nära) PPC-minin. Med andra ord hör man aldrig att den är igång I det stora hela är jag toknöjd.

Jag hädade ganska duktigt och slängde in en Windows XP dualboot (var ju tvungen testa).. funkar kalas! Faktiskt väldigt smidigt med en dualbootande maskin måste jag säga.

Ah, tack för intrycken! Du kan gissa att jag sitter och suktar:) Kör du med 512 i ram? Testerna de gjorde på macworld.com, den långa artikelserien de skrev om den (rekommenderas), visade på att en ökning i ram betydde mycket. Jag ser det verkligen inte som hädande, skulle bli förvånad om jag inte hade windows i den ganska snart, mest för att reta windowspojkarna jag delar lägenhet med;)

Macworld om ramminne i minin om du vill läsa:
http://www.macworld.com/2006/03/firstlooks/minifollow/index.php

Jo, jag har 512Mb i min.. Jag körde på 512Mb + 80Gb HD, något jag ångrar nu :-/. Men jag ville inte ringa och ändra i efterhand, för då hade den blivit levererad 1-2 veckor senare, och jag orkar inte vänta så länge Minnen och disk går alltid operera in i efterhand.. Och jo, jag kan tro att det kommer att göra lite skillnad.

Var och skaffade optisk kabel idag, så jag ska testa det så snart jag kan.. Däremot skaffade jag Canal Digital idag också (har bara haft "bushtv" förut), så jag är fullt upptagen med den leksaken ikväll iaf

TNT tracking sida:

24 mar 2006 08:06 Gothenburg Out For Delivery

Jippie!!!

1
Bevaka tråden