Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

alt-taggar och sökmotorer

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har bilders alt-taggarna någon betydelse för sökmotoroptimering? Om så är fallet hur är det då med stilmallars bakgrundsbilders alt-taggar? Kan de verkligen ha någon betydelse?

Jag frågar därför att jag hjälper en kompis med hanses hemsida och nu har han fått kontakt med en kille som vill sökmotoroptimera sidan.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-03-14 09:39

Som jag fattat det är alt-attributen viktiga för sökmotorerna
http://www.google.com/search?hl=sv&client=safari&rls=sv-se&q=search+engine+alt+tag&btnG=Sök&lr=

Meta-taggarna är däremot i princip döda. Ingen av de stora sökmotorerna använder dessa längre.

Man kan väl inte ange alt-attribut för en bakgrundsbild i CSS?

Ursprungligen av memark:

Man kan väl inte ange alt-attribut för en bakgrundsbild i CSS?

Jag har ärligt talat ingen aning. Sökmotorkillen efterlyste en alt-tag till bakgrundsbilden och jag utgår (tills motsatsen är bevisad ) från att jag totalt missat en självklarhet härvidlag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-14 11:31
Ursprungligen av David Slättne:

Jag har ärligt talat ingen aning. Sökmotorkillen efterlyste en alt-tag till bakgrundsbilden och jag utgår (tills motsatsen är bevisad ) från att jag totalt missat en självklarhet härvidlag.

Låter rätt skumt det där. Nej det finns inga CSS-alt-taggar. Även om de hade funnits så hade det inte varit lönt att ange någon alt-tagg i CSS-koden, eftersom CSS-koden inte strukturellt befinner sig där resultatet av koden visas (utan oftast i en helt annan fil, t.ex. style.css) vilket ju gör det helt irrelevant ur sökmotoroptimeringssynpunkt. Det där måste vara ett missförstånd er emellan, skulle jag tro.

Förövrigt är de flesta sökmotoroptimerare skojare som inte vet vad de håller på med, egentligen. Eller, så utnyttjar de sina kunders okunskap och säljer på dem åtgärder som är meningslösa eller "oetiska".

http://www.idg.se/ArticlePages/200601/09/20060109160936_IW/20060109160936_IW.dbp.asp

Ursprungligen av Jogin:

Förövrigt är de flesta sökmotoroptimerare skojare som inte vet vad de håller på med, egentligen. Eller, så utnyttjar de sina kunders okunskap och säljer på dem åtgärder som är meningslösa eller "oetiska".

Ja han är ju hygglig nog att inte ta betalt om sidan inte hamnat bland top-10 på google inom 3 månader. Fast det där löftet kan ju vara lite luddigt för det beror ju på hur man söker....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-14 14:44
Ursprungligen av David Slättne:

Ja han är ju hygglig nog att inte ta betalt om sidan inte hamnat bland top-10 på google inom 3 månader. Fast det där löftet kan ju vara lite luddigt för det beror ju på hur man söker....

Ja precis, du borde fråga "... söker på vadå?" och fundera om just den/de specifika sökningen/sökningarna är viktiga för dig.

Det kan vara ganska klurigt/omöjligt att gissa sig till vilka sökfraser som dina presumtiva besökare kommer att använda sig av. Personligen anser jag att sökmotoroptimerar gör man inte för en specifik fras, utan man optimerar innehållet för att vara så sökmotorvänligt som möjligt, i största allmänhet — just på grund av att man inte med särskilt stor säkerhet kan veta vad ens presumtiva besökare kommer att söka på.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-14 15:39
Ursprungligen av David Slättne:

Ja han är ju hygglig nog att inte ta betalt om sidan inte hamnat bland top-10 på google inom 3 månader. Fast det där löftet kan ju vara lite luddigt för det beror ju på hur man söker....

"Hygglig nog att inte ta betalt"??????
För helvete, han kan ju se till att sajten blir bannad från Google utan att ni kan göra ett smack åt det!
INGEN kan garantera nån top-10-placering alls. Ingen! Det beror ju på omständigheter som han inte har någon som helst kontroll över, nämligen hur väl optimerade konurrerande sajter är.
Be killen dra dit pepparna växer!
Vill du läsa exempel på hur skojare gör, så vassego:
http://www.webworkshop.net/traffic-power.html

Ursprungligen av Danne V:

"Hygglig nog att inte ta betalt"??????
För helvete, han kan ju se till att sajten blir bannad från Google utan att ni kan göra ett smack åt det!

Åfan! hur går det till? Och varför kan man inte göra nåt åt det?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-14 23:50
Ursprungligen av David Slättne:

Åfan! hur går det till? Och varför kan man inte göra nåt åt det?

Om han använder så-kallade oetiska metoder (som Google inte gillar) så kan Google straffa sajten så den mer eller mindre inte syns i sökresultaten alls. De flesta som lovar topplaceringar på det sättet använder oetiska metoder...

Ursprungligen av David Slättne:
Ursprungligen av Danne V:

"Hygglig nog att inte ta betalt"??????
För helvete, han kan ju se till att sajten blir bannad från Google utan att ni kan göra ett smack åt det!

Åfan! hur går det till? Och varför kan man inte göra nåt åt det?

Hade jag läst Dannes bifogade länk hade jag inte behövt ställa den här frågan. sorry.
Fan vad rysligt! Men jag får mer och mer känslan av att killen som pysslar med sökmotoroptimering inte riktigt vet vad han givit sig in på. Jag börjar snarare tycka synd om honom....

Det finns inga alt-taggar över huvud taget. Inte i HTML eller CSS i alla fall: It's alt attribute, not alt tag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-16 22:56
Ursprungligen av system.log:

Det finns inga alt-taggar över huvud taget. Inte i HTML eller CSS i alla fall: It's alt attribute, not alt tag.

Hahaha, noga!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-03-17 18:52
Ursprungligen av system.log:

Det finns inga alt-taggar över huvud taget. Inte i HTML eller CSS i alla fall: It's alt attribute, not alt tag.

Nej, något alt-element finns inte, däremot ett alt-attribut. Om det finns en alt-tag eller ej tycker jag inte är lika självklart. En tag är ju det som inleder ett element, t ex <table>. Element och attribut ligger på ett lite mer filosofiskt plan. Eller nåt.

Taggar inleder och avslutar element. Attribut skrivs inuti den inledande taggen. Klart som korvspad om du frågar mig :-).

1
Bevaka tråden