Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Igen bild på ibook g3 800MHz

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min ibook g3 800MHz visar ingen bild.

Följande saker hände:

1) Jag kompilerade och installerade ett c-bibliotek.
2) Satte ibook i sleep-mode och var borta ett tag (hade inte startat om den).
3) Startade datorn igen och då flimrade bilden och jag stängde av datorn
4) Startade om datorn men bilden bara flimrade och efter ett tag blev skärmen svart.

Jag har sedan testad att starta datorn med cd. Datorn fungerade fint men efter att ha start om så fungerade inte skärmen.

När man startar datorn kommer rätt startljud.

Någon som känner igen problemet?
Vad kan det kosta att laga om felet är hårdvarurelaterat?

Det låter väääldigt mycket som detta:
http://www.apple.com/support/ibook/faq/

"The Expanded iBook Logic Board Repair Extension Program covers iBooks that have a specific component failure on the logic board, resulting in the computer starting up but the built-in and attached external displays exhibiting one or more of the following symptoms:
Scrambled or distorted video
Appearance of unexpected lines on the screen
Intermittent video image
Video freeze
Computer starts up to blank screen"

"The program covers affected iBooks for three years after the first retail sale of the unit or until March 18, 2005, whichever provides longer coverage for you. Apple will continue to evaluate the repair data and will provide further repair extensions as needed."

Sista iBook G3 lanserades i april 2003 så har du en sån får du det reparerat gratis.

Tack för svaret!
Min ibook har ett serienummer som ligger i det intervall som nämns i artikeln. Köpte datorn beg. så jag måste skaffa orginalkvittot och se när den var köpt.

Jag tror inte kvittot behövs. Eller rättare sagt, jag behövde inte kvittot när min iBook G3 var på lagning. De kollade serienummer-intervallet och sen frågade de inget mer.

Så länge datorn är köpt efter april 2003 är det lungt. Exakt datum spelar dock inte nån roll eftersom det april är "first retail sale" för sista iBook G3-modellen.

Sen är säkert Apple inte så jättekinkiga med datumen med tanke på hur stora problem det varit med iBook G3 och dess moderkort.

Tackar, ni kommer verkligen med bra nyheter!
Kan man ta med ibooken till en affär som säljer Macintosh, även om datorn inte är köpt där? Jag bor i Stockholm, vill minnas att det finns ett par affärer här som säljer Macintosh.

Ursprungligen av Hans Svensson:

Tackar, ni kommer verkligen med bra nyheter!
Kan man ta med ibooken till en affär som säljer Macintosh, även om datorn inte är köpt där? Jag bor i Stockholm, vill minnas att det finns ett par affärer här som säljer Macintosh.

Börja med att kontakta Apple. Sedan kan de avgöra om datorn ska skickas iväg eller om du kan lämna in den själv någonstans.

I de flesta fall behöver de inte kvitto alls. Apple går ofta enbart på datorns serienummer. Genom det får de reda på precis vilken vecka som datorn är tillverkad.

Man behöver definitivt inte lämna in datorn där den är köpt. Du kan lämna den till vilket som helst av Apples serviceställen. I Stockholm finns det en hel del såna. Sök här:

http://apple.via.infonow.net/locator/jsp/index.jsp?LOC=sv_SE

Fyll i att du vill hitta ett serviceställe och att du bor i Stockholm och klicka på sök så får du massa förslag. Sen är det bara att ringa till ett och kolla.

Jag kan dock inte svära på att du klarar dig utan kvittot men jag är 99% säker på det.

Nu har jag lämnat in min ibook och fått veta att den är köpt ca en månad för tidigt. På hemsidan står det att den estimerade försäljningen är i sommar men att den köptes i februari. Detta leder till att jag måste betala allt själv, vilket blir orimligt dyrt.

Om fallet hade varit att jag slitit ut datorn, hade det varit lite mer förstårligt. Men jag hade tyckt att det var dålig kvalité på datorn. Jag har haft fyra andra laptops och ingen har gått sönder under de första fem åren.

Nu är det ett konstruktionsfel på datorn som de vet om, surt att ha missat gränsen med ca 1 månad.

Finns det något annat att göra än att försöka sälja av datorn som defekt?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-03-24 13:49

Man kan försöka gråta lite, men det är inte säkert det hjälper. Jag lyckades med en som tiden gått över ett par veckor på.
I övrigt är det ju tyvärr så att moderkorten är snordyra på t.ex. eBay men det går ju att få tag på. Att byta är inte lätt, men det går att göra själv. Då det tar runt en dag om man inte är van och runt 4-5 timmar om man är van så är det klart det blir dyrt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-24 16:31

Om den finns inom den serienummerintervall som är aktuell så ska Apple laga den.
Det är bara att stå på sig. Ring en gång till!

eBay är en möjlighet om man vill få tag i ett nytt logicboard. Men kolla först vad du skulle få om du slaktade datorn, kanske blir det lika billigt att sälja delarna och köpa en fungerande begagnad?

På Ebay är priset för ett beg. moderkort på gränsen till vad jag tycker att det är värt. Och hur länge håller det? Förmodligen får jag sälja av delarna.

Men innan jag gör något skulle jag vilja ha chansen att klaga. Problemet är vart man skall vända sig. Servicestället tycks inte ha något med beslutet att göra. Jag har tittat på Apples supportsidor men är osäker på vart man skall höra av sig.

1
Bevaka tråden