Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på enkel Automator-hjälp?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-03-14 20:53

Jag funderar på att börja utnyttja Automator. Till saken hör att jag inte kan ett smack om skriptning. Finns det nån bra källa att ösa sin första kunskap ur?

Jag vet att Google finns, men jag vill höra vad 99mac säger. Så ge mig inte bara en massa Googlelänkar, tack.

Skriptning? Hmm, iofs. Automator är ju nästan scriptning.

Det lilla jag kan har jag lärt mig själv, pröva dig fram vetja!

Jag kunde inte låta bli att trotsa en moderator så jag hittade den här sidan via google

www.automatorworld.com

det verkar finnas en hel del matnyttigt där.

Det är definitivt inte som scripting.

Automator är ett sätt att bygga funktioner med färdiga "byggklossar", lite som Lego.

Så länge man har klossar av rätt typ så kan man bygga saker genom att kombinera klossar. Problemet med Automator är (bl.a.) att det finns väldigt, väldigt få typer av byggklossar, vilket gör att det mesta som du förmodligen vill bygga inte går att bygga.

Man skulle också kunna säga att det är som att riva ut några sidor med semesterfranska ur en veckotiding och att försöka göra något användbart genom att kombinera de fraserna.

Därmed inte sagt att Automator är värdelöst, det är det definitivt inte, det är väldigt klyftigt tänkt och användbart i vissa situationer, men det har väldigt många begräsningar, framförallt på grund av bristen på "klossar", men också pga av en del andra saker.

Nja, lite som scripting är det ju ändå. Om man ser byggblocken (bra liknelse med lego btw) som scriptsnuttar (vilket de är) så blir det ju en form utav scripting...

Jovars, men i scripting så ligger det ju att man skriver språket, dvs formulerar ord, meningar, satser osv, men Automator bygger på att man kombinerar färdiga delar.

Liknelsen med att behärska ett språk eller att använda en parlör med färdiga fraser är i mitt tycke också träffande. Naturligtvis har parlörer ett värde, men då som ett hjälpmedel för de som inte kan språket, inte som en ersättning till språket.

Nu börjar det här bli lite offtopic, men men!

Jag har faktiskt inget riktigt bra svar, men jag tycker fortfarande att Automator räknas till scripting, även om det inte är lika mycket "riktig" scripting som t ex AppleScript.

Men vad händer då om man kör ett AppleScript i ett Automator-arbetsflöde?

Ja det är ju hårklyverier.

  • Medlem
  • 2006-03-15 08:24

Jag vill bara behärska frasen "Min vän har ont i magen. Var hittar jag ett apotek?"

Nä, jag tänkte mig i första hand en liten grej som kan placera några (inställnings-)filer på olika ställen på andra datorer, lite som en installerare.

Så länge det inte kräver någon större form utav interaktivitet så borde det gå att ordna i Automator. Tror till och med att det ska gå att göra så att man kan välja vart grejerna ska sparas (om man nu vill det).

  • Medlem
  • 2006-03-15 10:22

Ja, det var ju det som var vitsen. Jag vill att folk ska kunna klicka på något och därmed få en fil i en mapp utbytt mot en ny och ett antal andra filer att antingen läggas till eller ersätta filer i en annan mapp.
(Jag vill ersätta eller lägga till tangentkommandofil(er) och ersätta eller lägga till tex arbetsytefiler i InDesign 4.)

Ja det kan säkert automator fixa

  • Medlem
  • 2006-03-15 22:24

Hmm... jag lyckas bara göra det jag vill i mitt eget användarkonto. Svårt att peka ut en annan användarmapp när man bara kan peka till sin egen. Jag saknar möjligheten att peka till ~user eller vad det skulle kunna heta.

vilken/vilka filer vill du flytta, varifrån och till var?

  • Medlem
  • 2006-03-16 11:13

Jag vill uppdatera ett antal arbetsytor och en tangentkommandouppsätttning på andras datorer. Enklast vore om användarna fick en fil att klicka på så att de nya filerna ramlade in på rätt plats i deras datorer i stället för att de ska behöva lägga filerna på rätt plats manuellt.

Jag förstår syftet, men exakt vilka filer vill du kopier vart

  • Medlem
  • 2006-03-16 12:53

"SDS 0.5" i InDesign shortcut sets, "F1 Dokument.xml", "F2 Text.xml", "F3 Bilder.xml" och "F4 Färg/Objekt.xml" i användarens Workspaces. Jag vill till att börja med att mina filer ska lägga sig även i andra datorer, på samma ställe. Det skulle i förlängningen vara bra att kunna sprida ut alternativ till arbetsytorna fast under samma namn.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-03-16 13:34

Personligen skulle jag gjort ett Applescriptprogram som först frågar var dom vill ha filerna, kopplade upp mej mot en server, kopierade filerna, kopplade ner.

  • Medlem
  • 2006-03-16 13:41

Jag vill inte att folk ska behöva bry sig om var filerna hamnar. Jag vill att filerna hamnar där de ska. Det enda jag vill att folk ska behöva göra är att aktivera processen själva.
Den enda anledningen till att jag använder Automator är att jag inte kan skripta.

klistra in nedanstående i manusredigeraren och välj att spara som ett program

Observera att du måste redigera sökvägarna för de filer du vill kopiera innan du kan köra det

set myUserName to path to home folder as Unicode text
set myWorkspacesFolder to myUserName & "Library:Preferences:Adobe InDesign:Version 4.0:Workspaces:"
set myShortcutsFolder to (path to applications folder as Unicode text) & "Adobe InDesign CS2:Presets:InDesign Shortcut Sets:"

tell application "Adobe InDesign CS2" to quit

tell application "Finder"
	--duplicera nedanstående rad och ange sökvägen för en den arbetsytefil som du vill kopiera till dina arbetsbytor
	duplicate ("Macintosh HD:Users:richardr:Desktop:Objektverktyg.xml") to myWorkspacesFolder with replacing
	
	--duplicera nedanstående rad och ange sökvä sökvägen för den kortkommandofil som du vill kopiera till dina korkommandon
	duplicate ("Macintosh HD:Users:richardr:Desktop:Kasta.kbsc") to myShortcutsFolder with replacing
end tell
  • Medlem
  • 2006-03-16 14:02

Ojsan! Tack tack! Nu ska jag bara fatta hur jag hanterar detta guldkorn...

den enda rad du behöver förstå är:

duplicate ("Macintosh HD:Users:richardr:Desktop:Objektverktyg.xml") to myWorkspacesFolder with replacing

som instruerar Finder att:

"duplicera filen X till målmappen Y, och ersätt filen med samma namn, om det ligger någon sån där sen tidigare"

Scriptet räknar själv ut var målmappen för workspacefiler, respektive shortcutsfiler ligger, så det ända du behöver ändra på är sökvägen till filen du vill kopiera. Mappar i mac-miljö särskiljs med kolon, så text motsvarar "Macintosh HD:Users:richardr:Documents:" min dokumentmapp, och om filen jag vill kopiera ligger där och heter "Arbetsyta 1.xml" så skulle den fullständiga sökvägen alltså bli "Macintosh HD:Users:richardr:Documents:"Arbetsyta 1.xml" vilket jag då skulle kunna lägga till i min "kopieringslista" genom att lägga till raden

duplicate ("Macintosh HD:Users:richardr:Documents:"Arbetsyta 1.xml") to myWorkspacesFolder with replacing
  • Medlem
  • 2006-03-16 14:42

Jag tror jag förstår principen. Men...

  • Medlem
  • 2006-03-17 09:46
Ursprungligen av Baron:

Jag tror jag förstår principen. Men...

eh, jag har funderat och tror jag vet vad som hände...

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-03-16 21:18

Ursäkta, har bara läst de första inläggen men jag tycker visst att Automator är "scriptning". Ett ganska bra exempel på sådant, t.o.m.
Ofta förväxlas "scriptning" med "programmera i ett intepreterat programspråk", den rätta meningen är i.a.f enligt mig "skriv en automatiserad procedur för att utföra ett specifikt uppdrag". Fast det är i.o.f.s lite an en tolkningsfråga, så att säga att det är en ren förväxling är kanske lite dumt. Men enligt mig är det faktiskt det.

1
Bevaka tråden