Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! MIn ibook G4 hittar inte min externa HD

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Probemet startade med att min interna HD kraschade för ca 6mån sedan. Som tur var så hanh jag göra en backup på min externa HD (lacie 200gb). Boota via cd´n och la en startskiva på den externa HD. Fungerade hur bra att köra på den externa till för någon vcka sedan. Nu när jag starta datorn så får jag antingen meddelandet att jag måste starta om datorn (på ca 5 olika språk), eller att datorn inte hittar någon disk, dvs en mapp med frågeteckensymbol. eller att den står helt still i inloggningn. Jag har kört innstallationsskivan och kontrellera att datorn hittar den externa disken i discutilitys, och det gör den utan problem. jag kan även välja den externa som startup igen. sedan så fungerar den externa utan problem när jag kopplar in den i en annan dator. Men problemet är att min Ibook G4 inte verkar hitta den som startup. även om jag startar om datorn och håller in ALT så vill den inte ge med sig, en stor symbol för den trasiga internea disken och en pytteliten firewire symbol för den externa (som inte är klickbar). Så frågan är, vad är problemet? vet någon om det går att fixa? Tacksam till tusen för hjälp!!!

  • Medlem
  • 2006-03-14 18:35

Att nollställa PMU, eller zappa PRAM brukar *faktiskt* lösa slika problem. Gör en sökning på Apples supportsida för att få reda på hur du ska göra med PMU, men börja med att starta datorn med äpple-alt-p-r nedtryckt och vänta tre startplong med att släppa beethoven-tangent-kombinationen.

Dessutom; dubbelposta aldrig en fråga i olika trådar.

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-03-14 20:59

Bara lite nyfiken på vad som menas med "Beethoven-tangent-kombinationen".
Tjoho....mitt första inlägg!!!!

Tackar för hjälpen!

Men varken att nollställa PMU eller beethoven-tangent-kombinationen hjälpte. frågan är vad zappa PRAM betyder? samma tangentkombination som att nollställa PMU vad jag förstår? KOm att tänka på att just före problemet uppstod så "glappade" det mellan externa disken och datorn. var tvungen att hålla sladden på ett visst sätt för att datan inte skulle stå stilla eller hänga sig. men det är ju märkligt att datorn hittar disken i tex discutilitys. samt att den fungerar på alla andra datorer jag pluggat in den i. så vad kan då problemet vara mån tro? tack på förhand

  • Medlem
  • 2006-03-16 11:14

Att zappa PRAM innebär att man nollställer parameter-RAM-minnet. Vad är då det, jo det är den fasta krets med instruktioner för din dator. Om någonting blir korrupt nollställer man detta för att få datorn till "fabriksinställningar". Kan jämföras litet med bios på PC tror jag man vågar säga. Hoppas att detta svarade på din fråga.


Ursprungligen av mortenbilla:

Tackar för hjälpen!

Men varken att nollställa PMU eller beethoven-tangent-kombinationen hjälpte. frågan är vad zappa PRAM betyder? samma tangentkombination som att nollställa PMU vad jag förstår? KOm att tänka på att just före problemet uppstod så "glappade" det mellan externa disken och datorn. var tvungen att hålla sladden på ett visst sätt för att datan inte skulle stå stilla eller hänga sig. men det är ju märkligt att datorn hittar disken i tex discutilitys. samt att den fungerar på alla andra datorer jag pluggat in den i. så vad kan då problemet vara mån tro? tack på förhand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 00:37
Ursprungligen av mortenbilla:

Tackar för hjälpen!

Men varken att nollställa PMU eller beethoven-tangent-kombinationen hjälpte. frågan är vad zappa PRAM betyder? samma tangentkombination som att nollställa PMU vad jag förstår? KOm att tänka på att just före problemet uppstod så "glappade" det mellan externa disken och datorn. var tvungen att hålla sladden på ett visst sätt för att datan inte skulle stå stilla eller hänga sig. men det är ju märkligt att datorn hittar disken i tex discutilitys. samt att den fungerar på alla andra datorer jag pluggat in den i. så vad kan då problemet vara mån tro? tack på förhand

PMU betyder Power Management Unit och för att citera Apple:

"Funktionen Power Manager finns i en krets på PowerBook- och iBook-datorns logikkort. Det är denna funktion som styr datorns strömförbrukning. Den styr bakgrundsbelysning, hårddiskvila, viloläge och aktivering av datorn, vissa aspekter av batteriladdning och kontrollerar bl.a. styrplatta, serieport och modem så att datorn inte försätts i viloläge medan du dataöverföring pågår.

Med tiden kan inställningarna i Power Manager bli oanvändbara, vilket gör att datorn beter sig konstigt. Datorn kanske inte startar eller så går det inte att aktivera den från viloläget. Andra tecken kan vara att batteriet inte laddas eller att datorn inte märker att nätadaptern är ansluten."

PMU-kretsen och PRAM-minnet nollställer du med helt olika tangentkombinationer. PRAM med som det redan sagts (P-R-alt-äpple-tangenterna och tre uppstarts-blongar) och PMU-kretsen nollställer du genom att stänga av datorn helt och sedan på exempelvis de senaste iBook-modellerna hålla nere "Startknappen"+"Shift"+"ctrl"+"alt", tills först fläkten har hörts, en ton ljudit och slutligen vilolampan blinkat färdigt.

Vad glappet anbelangar, så sitter väl det antagligen på Firewireanslutningen på din iBook, eftersom den externa hårddisken fungerar felfritt med andra datorer.

Här är en länk till Apple för att veta hur du återställer PMU-kretsen:

http://searchdocs.info.apple.com/article.html?artnum=14449-sv&coll=wp#faq6

  • Medlem
  • 2006-03-16 11:25

Det här är ju skumt... Det verkar ju inte som att det är något fel på något, efetrsom det funkar om du gör på ett speciellt sätt. Jag skulle nog köra Diskwarrior på disken, och sedan ge upp.

Du kan också gå in i Open Firmware (äpple-alt-o-f) och skriva reset -all, fast det borde vara detsamma som att zappa pram. Det kanske finns andra saker man kan göra i Open firmware, men jag har aldrig behövt mer, så dem känner jag inte till så bra.

  • Medlem
  • 2006-03-16 11:38

Tips på fler saker att göra i OpenFirmware:

set-defaults

reset-nvram

reset-all


Ursprungligen av stfm:

Det här är ju skumt... Det verkar ju inte som att det är något fel på något, efetrsom det funkar om du gör på ett speciellt sätt. Jag skulle nog köra Diskwarrior på disken, och sedan ge upp.

Du kan också gå in i Open Firmware (äpple-alt-o-f) och skriva reset -all, fast det borde vara detsamma som att zappa pram. Det kanske finns andra saker man kan göra i Open firmware, men jag har aldrig behövt mer, så dem känner jag inte till så bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-17 00:12
Ursprungligen av Korsriddaren:

Tips på fler saker att göra i OpenFirmware:

set-defaults

reset-nvram

reset-all

Ska man in i Open Firmware-prompten. Börja med att reseta nvram:et, sedan set defaults och slutligen starta om. Alltså i denna ordning och inget annat:

reset-nvram

set-defaults

reset-all

Tänk på att det är amerikansk tangentbord när man är i OF-promten, så minustecknet hittar man på "plus (+)"-tangenten. En annan viktig sak är att man verkligen skriver "s"-et i "defaults", för "set-default" är något annat.

Annars var allt rätt.

Mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-16 11:35

Men han skriver ju att det glappar mellan iBooken och FW-disken, kan det inte vara så att kontakten på datorn är uppglappad.

1
Bevaka tråden