Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AFP over SSH?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-14 11:40

Tjena!
Jag får afp att funka genom en ssh-tunnel alldeles utmärkt på mitt lan.
Jag har öppnat port 548 och 22 i brandväggen, men det funkar ändå inte över wan.

Någon som vet vad som fattas, fler portar som måste öppnas?

/Henrik

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-03-14 11:46

Nej, det ska räcka så. Vad är det för brandvägg? Vad har du för internetleverantör?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-14 14:06
Ursprungligen av hber:

Tjena!
Jag får afp att funka genom en ssh-tunnel alldeles utmärkt på mitt lan.
Jag har öppnat port 548 och 22 i brandväggen, men det funkar ändå inte över wan.

Någon som vet vad som fattas, fler portar som måste öppnas?

/Henrik

Hur fixar man det? Jag använder det för vnc. Är det ungefär samma förfarande?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-03-14 23:50

ut mot internet behöver du bara port 22 öppen.
på din dator öppnar du ett terminalfönster och skriver
ssh -L lp:127.0.0.1:548 hemip
sen när du ska koppla upp mot afp servern i finder skriver du
afp://localhost:lp

där lp är ett högt portnummer t ex 10548 och hemip är ip-adressen eller domänadressen till din hemdator.

kanske finns andra lösningar men det funkar för mig.
ps jag tror du måste ha terminalfönstret öppet så att ssh sessionen är öppen.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-15 07:31

Tack.

Hej, jag försöker köra SMB över min SSH tunnel men jag får det inte at fungera, jag använder mig av följande kommandon.

ssh -l 'användar namn' -L localport:127.0.0.1:139 serverip

Sen när jag ska koppla mig dit via finder så kör jag:

smb://127.0.0.1/data:localport

Men det verkar inte funka den säger att mitt användarnamn eller lösenord är fel, men det tror jag inte eftersom jag använder samma när jag inte kör via SSH tunnel. Är det fel på kommandona ovan eller är det något annat som inte stämmer?

ska det inte vara smb:127.0.0.1:localport/data?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-09-05 12:44

Jag tror det är lite svårare med samba, för den använder sig av fler portar, men jag har inte försökt så jag kan ha fel.

Jag har för mig att jag fått det att fungera, men kommer inte riktigt exakt ihåg hur. Det kan ju ha varit AFP också. Men enligt mina anteckningar ska det räcka med port 139.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-09-09 15:38

jag tror det beror på hur samba servern är konfigurerad, har väll med namnuppslag och sånt att göra.

Vill man göra det enkelt kan man klicka på kugghjulet i anslutsningsfönstret (äpple+k i finder) så kan man klicka i där att man ska koppla upp via SSH. Easy peasy!

Vart? Jag hittar det inte. Men jag har försökt med SSH och SMB många gånger men får det inte att funka, ska det vara så svårt? Det fanns bra och enkla program i Windows så som Tunnelier, mycket smidigt och enkelt.

Ursprungligen av baghera:

Vart? Jag hittar det inte. Men jag har försökt med SSH och SMB många gånger men får det inte att funka, ska det vara så svårt? Det fanns bra och enkla program i Windows så som Tunnelier, mycket smidigt och enkelt.

Vad jag vet så fungerar det bara för AFP, att köra via SSH alltså. Inte SMB tyvärr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-16 09:15

Jag kör en vpn-klient nu som heter VPN Tracker som är kompatibel mot alla stora och populära brandväggar, hyffsat lätt att konfigurera även för den ovane.
Jag rekommenderar den varmt, så kan man köra allt, inte bara afp.

1
Bevaka tråden