Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows XP bootar på iMac

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

http://www.flickr.com/photos/32436196@N00

Fake eller sant?

XP har ju inget stöd för EFI men enligt killen bakom kan man modifiera EFI så att det beter sig som vanligt Bios.

Jag kan för lite om sånt men tycker att det luktar fake...

Jag tror inte det är sant förrän jag har sett en artkel på http://www.osx86project.org/

  • Oregistrerad
  • 2006-03-14 10:05

Inte en chans att de där korten är äkta. Kolla bara in vinklarna de är tagna i, hur suddiga de är, och att några av dem ser ut som "Klipp och klistra in" i Paint eller PhotoShop. Vissa bilder såg ut att bara varatagna på Screenshots på XP bilder. MEn men. Lyckas de med detta så kommer det att bli Apples fall. Alla vill ha datorerna, ingen vill ha operativsystemet... och vad vore en Apple burk med ett MS OS?

Ursprungligen av Scumpi:

Inte en chans att de där korten är äkta. Kolla bara in vinklarna de är tagna i, hur suddiga de är, och att några av dem ser ut som "Klipp och klistra in" i Paint eller PhotoShop. Vissa bilder såg ut att bara varatagna på Screenshots på XP bilder. MEn men. Lyckas de med detta så kommer det att bli Apples fall. Alla vill ha datorerna, ingen vill ha operativsystemet... och vad vore en Apple burk med ett MS OS?

Det är operativsystemet alla vill ha. Att det är skön design på grejerna är ett stort plus. Tror dom flesta tycker detta förutom hard core gamers.

Senast redigerat 2006-03-14 10:25
Ursprungligen av Scumpi:

Inte en chans att de där korten är äkta. Kolla bara in vinklarna de är tagna i, hur suddiga de är, och att några av dem ser ut som "Klipp och klistra in" i Paint eller PhotoShop. Vissa bilder såg ut att bara varatagna på Screenshots på XP bilder. MEn men. Lyckas de med detta så kommer det att bli Apples fall. Alla vill ha datorerna, ingen vill ha operativsystemet... och vad vore en Apple burk med ett MS OS?

Jag håller inte med - ganska många vill ha OSX men måste köra windows-specifika applikationer ibland. För egen del vore det guld värt att kunna boota upp XP på min PB.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-03-14 10:35

Hade jag velat ha XP så hade jag inte köpt mac. Fast visst hade det varit kul att kunna lira lite spel. Speciellt spelet Godfather som kommer ut om några dagar...

Ursprungligen av danny5:

Hade jag velat ha XP så hade jag inte köpt mac. Fast visst hade det varit kul att kunna lira lite spel. Speciellt spelet Godfather som kommer ut om några dagar...

Spel? Jag tänkte på andra applikationer, som SAS (hardcore statistik-program):D

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Spel? Jag tänkte på andra applikationer, som SAS (hardcore statistik-program):D

U funny

SPSS finns till mac, och det är ju samma funktioner i dom bara annat namn.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

U funny
SPSS finns till mac, och det är ju samma funktioner i dom bara annat namn.

Detta är väl långt fr trådämnet... men STATA är annars ett bra program - samma version/gränssnitt/format på både OSX och Windows. Har bara kört SPSS på en kurs en gång - ingen höjdare, bara funktioner via rullgardinera... när man måste PROGRAMMERA sina stat-körningari SAS
I ett projekt körde vi SAS med databasen på en Linux-server... det var coolt!

Kolla här för en mer trolig lösning:

http://www.osxbook.com/book/bonus/misc/legacyboot/

Verkar lovande...

Ursprungligen av psychozz:

Kolla här för en mer trolig lösning:

http://www.osxbook.com/book/bonus/misc/legacyboot/

Verkar lovande...

Var det inte dom som körde Windows ovanpå linux?

Jo, exakt.

Klart som korvspad att massor av människor vill köpa en iMac om det går att köra XP på den! Snyggare dator får man leta efter, och de allra flesta är mycket tveksamma till att byta från windows som de hjälpligt lärt sig hantera till något helt nytt. Min fru tex. hatar att jag skaffade en mac eftersom inget fungerar "automagiskt" som i XP.

Jag hoppas att du skojar...

irrelogical, menar du mig så skojar jag faktiskt inte. En datoramatör som mest surfar runt och får roliga mail innehållandes mestadels filmsnuttar med miljoner olika codecs samt powerpoint-prylar uppskattar inte alls macosx.

Själv tycker jag osx är lite kul, men inget sådär skitkul. Bildhanteringen och att jag kan plugga in gitarren rakt i garageband är de två styrkorna hos macen, annars är det faktiskt lite tunnt.

  • Medlem
  • 2006-03-14 17:41
Ursprungligen av Tony Englund:

irrelogical, menar du mig så skojar jag faktiskt inte. En datoramatör som mest surfar runt och får roliga mail innehållandes mestadels filmsnuttar med miljoner olika codecs samt powerpoint-prylar uppskattar inte alls macosx.

Själv tycker jag osx är lite kul, men inget sådär skitkul. Bildhanteringen och att jag kan plugga in gitarren rakt i garageband är de två styrkorna hos macen, annars är det faktiskt lite tunnt.

Powerpoint finns till Mac, och 95% av alla filmer går att spela. Resterande är i så obskyra format att de knappast spelas upp automagiskt i Windows heller.

Datoramatören uppskattar förstås virus också? Min Windowsdator hade 47 st, trots att den inte används så mycket och dessutom hade ett "virusskydd". Gillar datoramatören att spendera bättre delen av en vecka att försöka synka sin telefon med bluetooth också?

Jag har inget emot avvikande åsikter, men den som inte håller med om att det är rätt mycket i Windows som också är "lite tunt" kan aldrig åtnjuta min respekt.

I windows fungerar det inte heller automagiskt, någon måste ju installera alla codecs. :rolleyes:

Hur kul ett operativsystem är beror ju en hel del på personen som använder det, men jag har svårt att förstå vad som är roligare i windows.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2006-03-14 20:20

Jag skulle inte ha något imot att kunna boota Windows på min Mac.

Men bara som ett kompliment ifall jag var tvungen att använda något program som bara finns för Windows eller kolla någon hemsida som inte fungerar så bra med Mac.

Men skulle aldrig ens komma på tanken att ersätta Mac OS X med Windows.

Jag har ännu inte en mac, men en macbook pro står på inköpslistan på prio 1.

Windows XP välkommnar jag. Inte för att jag gillar operativsystemet men just för att kunna spela spel de få gångerna man får abstinens av att måsta spela.

Just nu sitter jag på Windows XP jag är så grymt less, jag kan systemet utan och innan till nästan.
Om nu Windows inte kommer att fungera på Mac så bryr jag mig inte det förändrar inte mitt planerade inköp.

  • Medlem
  • 2006-03-14 21:01

Nu ska vi vara glada och inte börja gappa om vilken plattform som är bäst. Compukrieg ist verboten!

Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-14 22:25

Jag kan också ta en sådan bild på en iMac med XP installerat om jag vill. Bara att dra igång Virtual PC ju.

Jag kan ta riktigt högupplösta bilder i många olika vinklar också – det kommer fortfarande inte gå att se skillnaden mellan om det är ett nativt Win XP på en iMac Core Duo eller om det är Virtual PC på en iMac G5.

Detta är en bluff.

På vilka grunder säger du det? jag säger inte att det är äkta, men det _kan_ faktiskt vara det,

  • Medlem
  • 2006-03-14 22:49

Så länge ingen har hämtat de 100 papp som står på spel, så ÄR det fejk. Det säger sig självt.

  • Medlem
  • 2006-03-15 00:08
Ursprungligen av stfm:

Så länge ingen har hämtat de 100 papp som står på spel, så ÄR det fejk. Det säger sig självt.

Tävlingen är inte slut än. Dessutom söker de ju nio testare (tre vardera för MacBook, iMac och Mac mini) på tävlingens officiella sida. Samtidigt har snubben bakom de här bilderna (narf eller vad han kallar sig) sagt att han varit i kontakt med han/de som står bakom tävlingen och att anledningen till att han inte släppt fler detaljer är att han inte vill ge "gratishjälp" till någon annan.

Säger inte att det är sant men det är långtifrån säkert att det skulle vara fejk också.

Faktum är att grabben med bilderna kanske snart kan hämta sina 100 papp. Strax innan winxp.onmac.net gick ner för räkning tidigare idag (överskred sin trafikgräns) så skrev han som utlyste tävlingen att han behövde 9 st försökspersoner för att prova narf2006's tävlingsbidrag. Det var på forumet som än så länge står utan hosting. Han behövde 3 st personer med MacMini, 3 med MacBook Pro och 3 med iMac. Det tyder väl på att det finns någon slags grund för påståendet och bilderna. Han har ju tydligen presenterat en lösning iaf...

  • Medlem
  • 2006-03-15 00:10

Ah! Där ser man. CS (Counter Strike) på Mac kan bli en realitet snart alltså.

En video på installationsprocessen av XP på mac:
http://www.vimeo.com/user=narf2006

Han är på riktigt. Det här är ingen fake. Nu är det fixat. Jag är övertygad.

Killen borde köpa ett stativ för prispengarna.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Killen borde köpa ett stativ för prispengarna.

Verkligen!:)

Konstigt dock hur datorn bootar om utan att man får välja operativsystem...

Bevaka tråden