Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CoverFlow - bläddra i din musiksamling med känsla!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är inte klart än, men det demo som är släppt ser oerhört lovande ut. Det bästa jag sett på länge! Det verkar som syftet är att skapa en pluggin till iTunes.

http://www.steelskies.com/article/36/coverflow-tech-demo

Sedan jag började använda iTunes har jag saknat en funktion, att kunna bläddra och söka bland mina album via skivomslaget! iTunes listor är jäkligt funktionella, det håller jag med om, men det känns lite stereotypt och kallt helt enkelt. Jag fattar inte varför apple inte gjort detta till iTunes tidigare, skulle inte förvåna mig ett dugg om apple köper upp detta eller gör en ripoff...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-08-19 17:55

Kan det bli så mycket fränare? Knappast väl?

Det är jäkligt fränt, och funktionellt! Skulle jag få önska mig en (för mig) ultimat utveckling av coverflow så skulle det bli:
• Integrerad med iTunes, så man kan avgränsa med iTunes Browse-funktion, ex till genre
• Dubbelklickning flippar skivan och visar låtlistan, med möjlighet att välja spår
• Möjligen att man skulle kunna skippa listen längst ner och dra i själva CD-högen istället, men men, vet inte om det skulle bli bättre.

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Skulle jag få önska mig en (för mig) ultimat utveckling av coverflow så skulle det bli...

Jonathan del Strother (som gjort programmet) hade en Wiki på sin site tidigare, där man kunde skriva in feature-requests, han tog dock ner den när det blev lite för mycket trafik. Han skrev att han skulle dra igång den igen när hypen lugnat ner sig lite. Hursomhelst så har han även startat en tråd på Ars Technica där det går bra att lämna förslag på funktioner, rapportera buggar eller prata med honom.

Verkar mycket lovande!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-19 22:43

Helt enormt snyggt!

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2006-01-09 23:32

Hittade precis det här trevliga lilla programmet... Såklart fanns det ju en tråd om det här. Postar ett inlägg så kanske fler hittar det.

Som switcher blir man ju enormt impad av sånt här. Trots att det är en "techdemo" så lirar det bra tillsammans med mitt iTunes-bibliotek. (som iofs är relativt litet, 6 gb eller nåt) . Min önskan är dock att det kommer en widget-variant!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-10 08:48

Jag har kört det i ett par månader och är frälst! Har alltid tyckt illa om att bläddra bland mina skivor via en lista, men detta är perfekt!

Mycket trevligt, hoppas det blir en del av iTunes. Nu blir man ju inspirerad att lägga till omslag till resten av biblioteket... som om man inte hade nog med datajobb *morr*

Ursprungligen av TZW:

Mycket trevligt, hoppas det blir en del av iTunes. Nu blir man ju inspirerad att lägga till omslag till resten av biblioteket... som om man inte hade nog med datajobb *morr*

Instämmer helt!

Nej, vad grymt! Måste testa!

Skithäftigt och skönt sätt att bläddra bland musik, men dumt att man inte kan byta sortering. jag vill att det ska sorteras efter artist och inte albumnamn.

Laseranders: Välj menyalternativet View > By artist.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Laseranders: Välj menyalternativet View > By artist.

Hehe, missade det Tack

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-10 15:07

Det är en bugg i nuvarande version att den inte kommer ihåg att man vill ha det sorterat efter artist. Kommer en ny version om ett par veckor tror jag.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-10 15:31

Väldigt snyggt och trevligt program. Enda problemet för mig är att mitt arkiv inte är så välputsat så det finns många låtar utan albumnamnet vilket leder till att dom inte dyker upp i programmet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-13 13:19

Jag har hackat ihop en egen variant av detta som jag kallar CoverTunes.
CoverTunes visar dina album som virtuella CD skivor med möjlighet att snurra på dem för att kolla låtlista m.m. Kom gärna med förslag på förbättringar. Du kan skapa filter (motsv. playlist) för att enkelt filtrera biblioteket på en specifik artist, genre el. dyl.

En testversion finns att hämta här.

Wow!
Gillar effekten att kunna vända på skivorna och fullskärmsläget. Två viktiga saker jag saknat i Cowerflow.

Lite kommentarer:
• Covertunes laddar inte in ett enda omslag ännu. Får bara de röda standardomslagen.
• Det går inte att söka.
• Det skulle vara skönt att kunna skapa filter utan att behöva memorera tangentbordskommandon. T.ex. via symbolen nere till höger.
• Det tar ganska lång tid att scrolla igenom hela listan, någon form av acceleration vore guld.
• Och på tal om scrolling... Går det att fixa så att det fungerar enligt gestaltlagar? D.v.s. mot mig= närmare början i ordningen, fingret bort från mig= närmare slutet. Stöd för mighty mouse vore skönt också.
• Ett sätt att direkt välja vilken låt man vill spela direkt från albumet vore också det guld!
• När jag scrollar så klipper grafiken sig på ett konstigt vis, bifogar en bild på det.

Mycket lovande program, ser fram emot kommande versioner.

Edit: Sitter på en 17" intel-iMac med 512MB RAM och alla senaste uppdateringar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-13 20:32

Usch, det där ser trist ut, så ska det inte behöva vara. Skumt att du inte får in omslagen. Jag kollar i sig bara första låten på varje album, kanske ska ändra så att den letar igenom alla låtar på skivan och tar första.
Scrollningen är jag medveten om, jag ville bara få ut en första version. Jobbar på det. Ang. riktningen så är baken delad... Kan fixa så att det blir en inställning vilket håll man scrollar åt.
Välja låt är på gång.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 20:37

@ waehlby

Tjaba !!
Coolt program... På min PB 12" 1,5GHz 1024MB ram och OS X.4.5 så har jag inte lika stora problem med klippning vid scrollning genom skivorna som hos Niklas iMac, dock finns antydan, sedan laddas inga artworks hos mig heller...

Keep up the good work!!!

/Joakim

Jag har omslag i princip alla låtar, inklusive första låten. Ett tips kan vara att: Gå igenom låt 1 och kolla efter omslag, om den hittar en bild, använd den annars leta i låt 2 och så vidare.

Jag får inte heller några omslag på skivorna, men däremot funkar scrollningen bra, helt utan grafikfel (kör iMac G5, 20 tum).
Annars tycker jag programmet är riktigt snyggt. Verkligen bra jobbat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-15 08:40

Jag har en ny version som förhoppningsvis löser problemet med att omslagen inte laddas från iTunes. Maila mig om ni har lust att testa.

a

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-03-15 09:16

Fint program.

En liten fundering: Borde detta inte gå att göra som en plug-in till iTunes istället så man kan bläddra direkt i iTunes-fönstret på detta vis? Skulle garanterat bli en succé.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-15 09:49
Ursprungligen av akesson:

Fint program.

En liten fundering: Borde detta inte gå att göra som en plug-in till iTunes istället så man kan bläddra direkt i iTunes-fönstret på detta vis? Skulle garanterat bli en succé.

Jag hoppas kunna fixa det så småningom.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-18 21:53

vore det inte goare att slå sig samman med killen som gjorde Coverflow? Han hade ju upp över öronen, och borde behöva hjälp. Det var ju ett tag sedan betan kom ut. Det enda jag saknar i Coverflow, som du har är just att vända skivan, och den lär ju dyka upp i nästa version. Du kanske inte orkade vänta? Beundransvärt - helt klart!

Gillar dock högerklicksfunktionerna i Covertunes. Man är liksom bara ett klick ifrån albumart (möjligtvis två då, om den inte finns på amazon, och måste gå via google). Drag and drop, rakt i programmet - klart! Mycket snabbare än safari till iTunes. Dessutom tycker jag det är bra att albumart inte tynger mp3orna, utan i seperat mapp. Och så har jag ordnat hela min samling i CoverFlow för ca en månad sen, så jag är lite partisk eftersom jag inte vill göra det igen.

Att lägga in ryggen är iofs en bra idé, även om det minskar LP-känslan för de plattor man rippat.

Well, jag hejar på er båda, och hoppas på albumvändning i Coverflow!

Coverflow - osynkat

Jag har en Ipod Classic 160 GB och följande problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med för nu har jag kört huvudet i väggen.

I iTunes är alla album snyggt och prydligt sorterade i coverflowläget, men på iPoden hamnar vissar album på "´fel" plats.

Har försökt att laborera med att radera informationen i sorteringsfälten för artist och albumartist m m, men får det ändå inte att stämma.

Tacksam för goda råd. .

1
Bevaka tråden