Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern Hårddisk-problem med 10.4 tiger..!?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå & hjälp!

(jag har råkat lägga upp denna fråga i "allt om Mac"- forumsmapp, i detta forum kanske denna fråga bättre hör hemma?! Sorry!!)

Har något vaj när det gäller uppstart av min G4 powerbook och en extern HD (maxtor 200Gb) via Firewire. När jag startar upp datorn och strax innan den går in i operativsystemet (ca 10-15 sek fr start) får jag meddelandet att "you need to restart your computer".
Inte haft detta problem med 10.3.8 (eller vad jag nu hade innan tiger). Grrrymt jobbigt, då jag har viktiga saker sparade däri..!
Någon som haft detta problem, och hur problemet kan övervinnas?! Tack på förhand!

Har du prövat att starta upp datorn och sedan plugga i hårddisken?

Meddelandet du får upp är en så kallad Kernel Panic (eller mera varningen om att du fått en dito), som är motsvarigheten till windows BSOD.

Jupp, dvs försatt datorn i viloläge och sedan kopplat in firewire m HD. Samma sak händer...

Har du prövat att plugga i den medans datorn är "vaken"? Alltså inte i någon form utav viloläge alls.

Provade det nu också - både med båda enheterna påslagna, och när extHDn var av. Inget hände så länge extHDn var avslagen (som kanske väntat), men när jag slog på strömmen på denna så händer samma fenomen inom några sekunder. Mystiskt va?! Min dator gillar inte längre min externa hårddisk...

Du kan ju alltid pröva med någon annan dator, då får du ju reda på vart felet sitter. (Åtminstone i vilken burk det är).

Ok, skall börja med det..! Tack för dina råd!

1
Bevaka tråden