Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dreambox och Mac?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-03-13 21:40

Jag är lite sugen på att skaffa en Dreambox 500-T. Hur fungerar Dreambox ihop med mac, har ni några erfarenheter av detta? Man vill ju gärna t.ex kunna använda macens hårddisk till inspelning då 500-T saknar inbyggd hårddisk...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-13 22:13

Jag har ingen dreambox själv men jag känner en som har två dreamboxar, en med hårddisk och en utan. Om jag kommer ihåg rätt mountade han helt enkelt det filsystem på hårddisken på det filsystemet som var i dreamvboxen som inte hade någon hårddisk. Nu blir det ju lite "meckigare" att mounta mellan linux - mac än linux - linux men det skall absolut gå. Jag har inte testat själv men man borde vara tvungen att "mecka" lite med mount demonen och brandväggen i mac os. Sök lite på google så tror jag nog du hittar lite info om det. Lycka till!

Jag har en 500T och att starta inspelningar från boxens menyer är helt omöjligt.
Men om du istället använder programmet ggrab (googla) så kan man sätta igång inspelningen från datorn och då fungerar det perfekt. Jag spelar till och med in över airport och det går finfint.

Köper du en så kan du hojta till så kan jag säga hur du ska göra för att starta inspelningar osv.

Det funkar förresten utmärkt att ansluta till datorns hårddisk och spela upp det inspelade materialet genom dreamboxen sedan om du vill se det på tvn, men just inspelningen funkar inte om man inte startar den själv från datorns sida.
Att montera hårddisken i macen funkar direkt, bara du slår på windowsfildelningen i datorn först.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-03-31 14:58

Det låter lovande. Har du lyckats spela in samtidigt som du spelar upp (timeshift)?

Nä du kan inte timeshifta på boxen, hårdvaran klarar inte av det. (Påstås iaf vara anledningen till att det inte funkar.)
Däremot kan du timeshifta på datorn genom att starta en inspelning och sedan öppna den resulterande filen i valfri filmspelare (Mplayer/VLC/Quicktime)

Uppdatering: jag råkade snubbla över en lösning som gör de möjligt att starta inspelningar från boxens fjärrkontroll i alla fall...
Så man behöver inte resa sig från soffan och gå bort till datorn för att starta inspelningarna om man inte vill.
Däremot verkar boxen har lite problem med att avsluta inspelningarna, det fungerar ytterst sporadiskt så jag får starta om servern trots att jag på boxen trycker att jag vill avbryta inspelningen. Men det borde ju gå att reda ut.

1
Bevaka tråden