Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook hänger sig då och då

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-05 23:35

Hej alla glada macbookägare

Fick min mbok förra veckan och är överlag väldigt väldigt nöjd med den. Saken är bara den att den verkar ha en tendens att hänga sig då och då. Det har egentligen inte hänt när jag använt själva datorn men ibland när jag kommer hem efter att ha varit ute ett tag så möts jag av att den har hängt sig.

Någon annan som har liknande erfarenheter?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 00:08

inte här Surak.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-06 03:42

Sånt där brukar ofta vara minnesfel. Så mitt första tips är att kolla minne(t/na) och att sen återkomma om det inte skulle vara något fel på dem (eventuellt hojta till om det skulle vara dem).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-09 15:28

Tja, enligt apples hårdvarutest så är det inget fel på varken minnet eller någon annan hårdvara i min. Så frågan kvarstår ju varför den hänger sig.

Jag får väl ta kontakt med apple och höra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-09 16:24

Får du ett rosa mönster över skärmen också? Jag har förövrigt haft ute minnet och satt in det, så jag tror inte att det bara är något glapp.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-12 02:19
Ursprungligen av andwi:

Får du ett rosa mönster över skärmen också? Jag har förövrigt haft ute minnet och satt in det, så jag tror inte att det bara är något glapp.

Hmm. Min hängde sig en gång första veckan vilket var lite oroväckande då min gamla Powerbook hängde sig en eller två gånger på tre år. Jag fick också ett slags orange/rosa mönster över skärmen. Det var visserligen i samband med att jag använde en av VLCs night builds så jag trodde, och tror, att det var det som orsakade det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-13 12:43
Ursprungligen av powerbookfiend:

Jag fick också ett slags orange/rosa mönster över skärmen. Det var visserligen i samband med att jag använde en av VLCs night builds så jag trodde, och tror, att det var det som orsakade det.

Jag skall försöka fotografera det nästa gång (shift-cmd-3 funkar inte). I går kväll hände det för tredje eller fjärde gången. Mönstret försvinner efter 10-20 sekunder; det är som om datorn lever men man får aldrig tillbaka kontrollen över den utan måste starta om med ctr-command-power. Jag tror inte att de påverkas av något program, möjligtvis har det inträffat efter att datorn nyss hade sovit.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-11 23:31

min startar om sig från och till. jag trodde det var det nya minnet jag satte i, men problemen återkom även efter att jag bytt minnet.

Testa att starta aktivitetskontroll och lägg till "Typ" under "Innehåll - kolumner" Då kan du se om det är PPC eller Intel kod som programmen körs på. Det kan vara så att en del PPC program som man har startas vid inloggning och slöar ner kraschar systemet. Har själv fått plocka bort en del program då jag migrerade data från en PB12 till iMac Core Duo 2 GHz. Nu flyter all mkt bättre!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-29 18:59

Har äntligen kommit tillbaks från semester nu och det är väl dax att verkligen ta itu och få sin macbook fixad.

En snabb fråga dock, kan man gå in till ett apple-center och be dem fixa det hela eller måste man ta direkt kontakt med apple och sedan skicka in hela datorn? Köpte den från applestore på nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-29 22:24

En sak, Apple hårdvarutest hittar inte alltid problem i minneskorten. Jag var med om, senast för två veckor sedan att den inte visade fel men slutade krasha när jag tog ut det minnet.
Litet OT-tips bara.

1
Bevaka tråden