Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur koppla upp mot en annan dator

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 08:20

Hej,

Kan någon på enkelt sätt beskriva hur jag på ett enkelt sätt kan koppla upp mig mot en annan dator...

Förutsättningarna är att jag sitter med en Pb G4 15" och vill koppla upp mig mot min pappas imac G5. Han har även ett zyxl adsl modem.

Kan man använda det inbyggda Apple remote desktop, problemet är att Pappa är ganska okunnig när det gäller datorer.

//Magnus

Det finns massor av sätt att koppla upp sig mot en annan dator. Du får specificera. Vad vill/behöver du göra? Sitter ni på samma LAN?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 09:48

Nej vi sitter inte vid samma LAN. Jag vill koppla upp mig för att kunna göra inställningar, samt installera program samt när han vill visa nått som han inte tycker funkar.

Vilket typ är ganska ofta:D

//Magnus

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-13 10:07

Remote desktop rekommenderas! Och efter installationen behöver din pappa inte göra ett dugg mer än möjligtvis ta reda på vilken ip-adress han har för tillfället så att du kan koppla upp dig och ta över datorn för att tex. kolla, visa hur något ska göras osv.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 10:12

Tusen tack... det skall provas omg.

Återkommer om det funkade!

//Magnus

  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 10:35

Två frågor till!

Skall man använda internetanslutning först innan man kör apple remot desktop?

Sen fick jag två olika nummer ett i systeminställningar där det stod "Andra kan ansluta till datorn på adressen XX.XXX.X.XX. Sen var det ett annat IP nummer när man gick in på www.whatismyip.com. Vilket skall man använda och när?

//Magnus

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-13 11:07

Det ip-nummer som visas i syteminställningarna är det ip-nummret du har i det lokala nätverket. Det är din router som delar ut ip-nummer mha DHCP. Detta nummer används endast lokalt.

Det ip som visas av whatsmyip.com är det ip du fått av din internetleverantör och det är det som används utåt.

Du ska alltså ansluta till det senare.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 11:22

Får det fortfarande inte att fungera...

Skall jag använda internetuppkoppling eller apple remote desktop, samt måste man
fylla i anvädarnamn och lösenord med engång.

//Magnus

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-13 13:19

1. Har du installerat och konfigurerat (ställt in) ARD på din dator och klienten på din pappas?
2. Bägge datorerna måste vara uppkopplade mot internet för att kunna kommunicera med varandra.
3. Se till att routern (om du, eller din pappa, har en sådan) släpper igenom trafik på den port som ARD använder (kolla i dokumentationen vilken port det rör sig om).
4. Om allt ovanstående är gjort så bör det funka hur fint som helst. Segt dock om någon av er har långsam uppkoppling.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 13:27

ARD är inställt på bägge burkarna, men det är nog porten på modemet som är problemt...

Jag har varit inne och rotat i den en annan gång men fattade ingeting, jag får försöka fixa det nästa gång jag är där.

Är det nån som har förslag på ett adsl modem som är enkelt att ställa om portarna i så tror jag hellre att jag prövar det.

Tack för hjälpen så länge

//Magnus

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-13 13:12

Du måste ställa in port-forwarding för att det ska fungera, kan jag tänka mig. Din router har inte en aning om till vilken lokal ip-address som packeten ska routas till. Ta reda på vilken port som Remote desktop använder, och kolla sen i manualen för routern hur du gör portforwarading på den porten till ett visst ip (din pappas dators lokala ip).

1
Bevaka tråden