Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kan man skrämma in mer en 2 gig i en macbook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och funderar på aen ny räknemaskin. Jag räknar mest statistik som i princip kräver snabb prosessor och mycket minne.
Kan jag (finns det) möjlighet att få in mer än 2 gig minne i en mackbook. Jag ahde tidigere en pre g3 macbärbar (glömt namnet som jag stoppade in mycket mer minne i än vad som var rekomenderat med fantastiskt resultat (på den tiden, Jag tror att jag fick upp minnet till 96 meg).

Har någon sett om det finns icka apple minne att sätta in i en fin macbook. Andra laptops kan få in 4 gig i två platser. Jag vet att det är fula PC klumpar men det kan ge stor skillnad i räknetid.

Johannes

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-13 11:06

Kan säga att en Macbook med 2 gig ram kommer du väldigt långt

Säkert det är en fin liten burk.

Men för samma peng får jag en linux stationär med 8 gig minne och dubbla diskar.
Jag är hopplös på linux så jag kommer bara kunna räkna på den burken inget mer vilket är lite opraktiskt.

Ursprungligen av powerplant:

Men för samma peng får jag en linux stationär med 8 gig minne och dubbla diskar..

Men då är det ju inte en bärbar dator längre. Och det var ju en sådan du ville ha, eller hur?

Jag vill ha en macbook.

Snygg snabb OSX mm mm. HSB (han som bestämmer) vill att jag räknar fort och inte hänger på forum på arbetstid
Jag vill altså att få hjälp att motivera ett macbook köp - snälla hjälp.

Ursprungligen av powerplant:

Jag vill ha en macbook.

Snygg snabb OSX mm mm. HSB (han som bestämmer) vill att jag räknar fort och inte hänger på forum på arbetstid
Jag vill altså att få hjälp att motivera ett macbook köp - snälla hjälp.

Om alternativet är en linuxburk så är ett vanligt argument att du på macen dessutom, utöver mjukvaran från unixsidan, har tillgång till Microsoft Office och dylikt.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-13 12:02

Ja det kan du. Macbooken klarar 2x2 gig. Återstår bara att hitta 2gigs kort som det ännu är väldigt ont om, dessa kommer dock att bli vanligare i en framtid nära dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-13 16:26

powerplant: tycker du så; vad väntar du på? man får en sjukt fet dator för samma pris .... men .... inte apple, sjukt ful, saker och ting känns inte lika mkt kvallté och lyx.. det är något man väljer.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 11:43

Nån som sett var man kan köpa 2gb sodimm-minnen för macbook?

Hittade detta, men är det ett sodimm som passar i macbook?

Jag tror inte det passar i en bärbar.

PP

  • Oregistrerad
  • 2006-03-17 12:08

Nej, det borde jag ha sett...

Men nu hittade jag http://www.swissbit.com/haupt.asp?callNv=2112&nv=2214&spr=2

Senast redigerat 2006-03-20 09:44
  • Medlem
  • 2006-03-22 17:30
Ursprungligen av ceder:

Nej, det borde jag ha sett...

Men nu hittade jag http://www.swissbit.com/haupt.asp?callNv=2112&nv=2214&spr=2

Fast de där såg lite långsamma ut. Du ska ha PC5300 i en MacBook. PC4200 som var det enda jag hittade på den siten finns hos flertalet svenska datorbutiker. Dessutom, Mac:ar brukar vara ganska känsliga för minnen med felaktig timing (dvs, hur aggresivt minnets accesstid är satt, enkelt uttryckt) så köp inte det billigaste du hittar utan helst kvalitetsmärken som samsung eller crucial eller liknande.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-27 12:26

Mmm.

Efter lite efterforskningar på nätet har jag sett att de flesta stora minnestillverkare har passande 2gb sodimm på gång, men de finns ännu inte till försäljning.

Och enligt specifikationen för Intels chipset som används i Macbook ska 2 gb minnesmoduler funka. Återstår då att se om det finns nån annan begränsning i Macbooken som gör att den inte känner igen / klarar de kommande 2gb-kretsarna.

Får min Macbook idag, 2 ghz 1 gb minne, och får väl nöja mig med att köpa 1 gb extra.

Jag har slängt i 2gb sammanlagt i min, tror det kommer räcka en stund

1
Bevaka tråden